Az izraeli progresszió lázadása a népszuverenitás ellen

Triesztben élő, nyelvész végzettségű vállalkozó

Az izraeli progresszió nem akarja kiengedni a markából a választáson alapuló népszuverenitási rendszer egésze fölötti választásfüggetlen uralmát. Benkő Balázs jegyzete.

Ezért nem hiszem, hogy lehetséges lenne bármilyen kompromisszum az időhúzáson kívül, különösen, miután a baloldal a hadsereg tagjaira és tartalékosaira is kiterjesztette a politikai aktivizmusát. A hatalmi ágak egyensúlya (a „demokrácia”), amelynek megvédelmezése a progresszivista baloldal, és általában az igazságügyi reform ellen tüntetők egyik jelszava, a jövő horizontjára festett apokaliptikus, de a propagandán kívül egyébbel meg nem alapozott rémképek mellett, éppen eddig volt mértéktelenül kibillent állapotban, nem pedig a most elfogadott törvény billenti ki.

Most részleges korrekció történik a megfoghatatlan, és a bírói hatáskörön messze túlterjeszkedő, hatalmi-politikai manipulációs visszaélésre használható “ésszerűségi” kritérium megszüntetésével.

Az “ésszerűség” még a hatalmi-politikai manipuláció körein kívül sem definiálható egyetemes érvénnyel, valójában társadalomszemléleti megalapozottságú ítéleteket vegyít a jövőre, azaz az adott intézkedés hatásaira vonatkozó véleményekkel. Ilyen természetű politikai döntéseknek elvileg csak a politikailag felelős szférában, azaz a parlament és a végrehajtó hatalom kontextusában van létjogosultsága, nem pedig a bírói hatalmi ág körében. Ha a még önmagával szemben sem felelős bírói hatalmi ág politikai döntéseket hoz, ráadásul jól érzékelhetően egy adott társadalomszemléleti és ideológiai irányba dőlve, valamint büntetőjogi eszközökkel avatkozik be a politikai küzdelmekbe (mint ahogy arra számos példát látunk egyebek mellett Amerikában és Olaszországban is), akkor a hatalmi ágak egyensúlya megszűnik, és a bírói hatalmi ág megfellebbezhetetlen politikai aktorrá válik.

A Knesszet elfogadta az „ésszerűségi teszt” eltörlését

A szavazást az ellenzék bojkottálta és tömegek tüntettek az izraeli parlament előtt az igazságügyi reformok első jelentős tervezete ellen.

Ahogy a kiváló Örülünk Vincent blog „Jótündére” az erről szóló bejegyzésében az izraeli bírói túlhatalom agg boszorkánymesterének, Aharon Baraknak a gondolatmenetét összefoglalja:

„[Barak] a jóhiszeműséget, az igazságosságot, az ésszerűséget és a toleranciát, tehát kodifikálhatatlan fogalmakat, tartja azoknak az alapvető demokratikus értékeknek amelyekre … a hatalmi ágak szétválasztása, a jogállamiság és az igazságszolgáltatás függetlensége épül”…

Ezek a kodifikálhatatlan fogalmak a hatalmi-politikai közegben védhetetlen támadófegyverré válnak, amitől óvakodnunk kell, mint a tűztől, és mint a “láthatatlan alkotmány”sanda blődlijétől, amennyiben nem akarunk a “jó türannosz” életveszélyes értelmezési keretében ránk leselkedő csapdába esni. A hatalmi ágak szétválasztásának, a jogállamiságnak és az igazságszolgáltatás függetlenségének a záloga nem a manipulálható “értékekre” alapozott bírói uralom a törvényhozás és a végrehajtó hatalom fölött, hanem a proceduralitás, azaz az eljárások és intézmények kereteinek és működésének szigorú, és a lehető legobjektívebb kritériumokra alapozó rendszere.

(A Legfelsőbb Bíróság nemcsak az “ésszerűségi” kritériumot forgatta és forgathatja ideológiai illetve politikai célok elérésére alkalmas fegyverként, hanem például a “stability clause”-t is, amire hivatkozva hosszú időre elkaszálták a tengeri gázmezők kitermelésére vonatkozó döntést, de mindezeknek az ügyeknek a vizsgálata természetesen szétfeszíti e gondolatmenet és főképp a kompetenciám kereteit.)

Jogászok önkényuralma, avagy mindent a Netanjahu-perről

Hogy megértsük a Netanjahu elleni eljárás jelentőségét, tudnunk kell: a három hatalmi ág egyensúlya megbomlott. Sebes Gábor írása.

Egy intézmény és jogosítványai kapcsán ugyanis nem okos kérdés az, hogy egyébként hogyan ítéljük meg az adott, önmagában parttalan és definiálatlan kritérium alapján meghozott egyes korábbi döntéseket.

Ez a „jó türannosz” értelmezési kerete.

Amiről itt szerintem szó van, azt sokkal jobban megközelíthetjük úgy, hogy elképzeljük, hogy

a kooptált Legfelsőbb bíróság többségében nem laikus progresszivistákból áll, hanem ultraortodox „talibánokból”, afféle Őrök Tanácsaként.

A progresszivista baloldal ez esetben nyilván – joggal – azért tüntetne, hogy állítsák helyre a demokratikus választásokon győztes parlamenti többség jogát a megfelelő procedurális előírások szerinti hatalomgyakorlásra, és verjék ki a talibánok kezéből az ideológiai kancsukát. És akkor Örülünk Vincent blog „Jótündére”, aki a posztja Izraellel foglalkozó részét így zárja:

“ha alijáznék Izraelbe, másnap már véleményem lenne a dologról, és gondolom világos, hogy az izraeli kollégáimmal tüntetnék Tel-Avivban”,

bizonyára éppen a bigott Őrök Tanácsának önkényes jogértelmezési joga felszámolásáért tüntetne, már ha jól látom a dolgokat.

Az izraeli igazságügyi reform vitája persze – ahogy ez lenni szokott nagy társadalmi indulatokat kavaró ügyekben – olyan vita, ami valójában nem arról szól, mint amilyen értelmezési keretben megjelenik.

Ha helyes az értelmezésem, akkor ez a vita igazában arról szól, hogy a markánsan politikailag profilírozott, és ilyen értelemben nem a jognak, nem a sarkalatos törvényeknek (Basic Laws) alárendelt, hanem a saját többségi politikai és ideológiai elkötelezettségeit érvényesítő, nem választott és politikailag nem felelős bírói testület parttalan kritériumok alapján felülírhatja-e a választott parlament és kormány döntéseit, mégpedig akkor, amikor a kormány jobboldali, azaz mód van-e a progresszivista ideológia választási eredményektől és proceduralitástól független érvényesítésére.

Még a Holdról is látszik: több százezer izraeli tüntetett a kormány ellen

A tüntetők az utolsó pillanatokban is próbálják meghátrálásra kényszeríteni az izraeli kormányt.

A tágabb panoráma:

a laikus „askenázi” szektor tart attól, hogy a vallásos illetve „szefárd” közeg többségbe kerülve lényegileg változtathatja meg Izrael politikai térképét, és így politikai intézményeit, szokásrendjét, jellegét.

Ez az aggodalom megalapozott, azonban megítélésem szerint – mint annyiszor – a progresszivizmus és általában a baloldal a maga ideológiai és morális kizárólagosságával és Izrael biztonságára nézve különösen veszélyes univerzalista küldetéstudatával ezúttal is a pragmatikus és hatásvizsgálatokat is kiálló megoldások megtalálásának legfőbb akadálya.

Mégpedig azért, mert Netanjahuból, aki laikus („nem vallásos”), markánsan demokratikus elkötelezettségű, kiváló gazdaságpolitikus és hazafi, függetlenül a nem feltétlenül rokonszenves személyes jellemvonásaitól, fasiszta démont kreáltak (összeállva az egyébként eredendően tőle sokkal jobbra álló személyes ellenségével, Libermannal).

Ebből az következik, hogy a laikus „askenázi” szektor nem képes egységesen fellépni az állam laikus jellegét megkérdőjelező vallásos politikai erőkkel szemben, hanem egyfelől Netanjahu kénytelen a vallásosoknak a szükségesnél és indokoltnál több engedményt tenni, másfelől viszont az állam laikus jellegének megőrzése, mint legitim cél, összekapcsolódik a progresszivista baloldal biztonsági, szövetségi és társadalompolitikai szempontból veszedelmes univerzalista, küldetéstudatos törekvéseivel.

Amiből meg az lesz, hogy a végén

a vallásos és a „szefárd” szektor demográfiai okokból túlsúlyba kerülve tényleg meg fogja változtatni Izrael politikai és társadalmi összképét,

és a laikus, de nem baloldali „askenázi” közeg ezt kénytelen lesz a kisebb rossznak tekintve elfogadni.

Válasz Robert C. Castel elemzéseire

Mintha a szerző ötletszerűnek tűnő, olykor bombasztikus megállapításai egy irányban, a „Nyugat” ellenében összpontosulnának. Benkő Balázs jegyzete.

A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik a Neokohn szerkesztőségének az álláspontját.