„Megsemmisítő szertartást” végzett egy zsidó csoport a római diadalívnél

A római eseményt szervező csoport szerint a zsidók sosem vívták meg száműzetés háborúját.

Különleges szertartást tartott Titus császár római diadalívnél egy zsidó csoport.

A múlt és a jelen ütközése

1955 évvel azután, hogy a római hadvezér, Titus Vespasianus bekerítette és elpusztította Jeruzsálemet, egy kis zsidó csoport szimbolikus szertartást tartott Rómában, hogy megfordítsa a zsidó történelem egyik legkatasztrofálisabb eseményének következményeit.

2025. június 11-én, pontosan a Titus diadalának napján, a zsidó csoport egy „megsemmisítő szertartást” tartott a Második Szentély lerombolásának emlékére emelt diadalív alatt.

A ceremónia központi aktusa egy ritka ezüstérme megsemmisítése volt, melyen Titus Vespasianus arcképe látható. A megsemmisítéshez használt eszközök között olyan fémek is szerepeltek, melyeket egy gázában kilőtt izraeli Merkava tank páncélzatából készítettek.

Sarah on X (formerly Twitter): „At Arch of Titus, a ‘nullification’ echoes through timehttps://t.co/gCBTrk8ZZ7 pic.twitter.com/weL5A27MTJ / X”

At Arch of Titus, a ‘nullification’ echoes through timehttps://t.co/gCBTrk8ZZ7 pic.twitter.com/weL5A27MTJ

Régi módszerrel

A szertartás során egy lévita leszármazott sófárt fújt a diadalív alatt, megidézve az ókori izraelita háborús szokásokat, miközben elhangzott a káddis is.. A résztvevők bibliai és halachikus forrásokra hivatkoztak, amelyek tiltják a bálványimádást és előírják azok megsemmisítését.

A Titus diadalíve, amely i.sz. 81-ben épült, a római győzelem és a Szentély kifosztásának kőbe vésett szimbóluma, sokáig a zsidó közösségek számára fájdalmas emlék volt. Egy seb, amely évszázadokon át emlékeztetett a száműzetésre és a vereségre.

A naptárból eltűnt 165 év esete

A zsidó történelem egyik legnagyobb talánya egy olyan kérdés, melyre eddig nem született igazán jó válasz.

Szuverenitás visszaszerzése

A zsidó állam visszatérésével és a Jeruzsálemben folyó tórai tanulmányok fellendülésével ez a hozzáállás változni kezdett. A diadalív alatti rituálé nem gyász vagy megadás volt, hanem a szuverenitás és a narratíva visszavételének aktusa.

A szervező, Eliezer Ben Sica, a talmudi forrásokból merítette a rituálé alapját, mely bálványok megsemmisítését írja elő — arcuk, fülüket vagy orruk lefaragását –, hogy megfossza őket hatalmuktól.

A csoport üzenete egyértemű: a római császár istenként való tisztelete, amit később a császárság utódállamai is átvettek a törvényeikbe, alapul szolgált a zsidó földek elvételéhez. Ha ezt az isteni státuszt megkérdőjelezik vagy lerombolják, akkor megrendül az az egész jogi és területi alap, amire a zsidók hosszú száműzetésének története épült.

Megépülhet a Szentély? A vörös üsző már meglehet hozzá

Öt tökéletesen vörös üsző, amely a halott testet megérintők rituális megtisztításához szükséges érkezett Izraelbe egy texasi farmról.

Nem csak szimbólum

A szervezők szerint a szertartás több volt, mint egyszerű szimbolika; véleményük szerint a zsidók soha nem kérdőjelezték meg igazán száműzetésük jogosságát, hanem magukévá tették a vereséget, ami a politika és a közgondolkodás mély rétegeibe is beivódott.

Ez az aktus arra hívja fel a figyelmet, hogy a száműzetés nemcsak fizikai, hanem pszichológiai és szellemi állapot is, amivel ma is meg kell küzdeni.

A megmozdulás máris vitákat váltott ki, egyesek azt akarják, hogy a Kneszet és a rabbinikus bíróságok is foglalkozzanak a kérdéssel.

Nyolc tény a Szentély lerombolásáról és a gyászidőszakról

A Szentély lerombolása a zsidó nép történetének legnagyobb tragédiáját jelenti, a harmadik Szentély felépülése pedig a végső megváltást jelzi majd.

Tényleg a Vatikánban rejtőznek a Szentély kincsei?

Több olyan ember is él, aki személyesen tanúsíthatják, hogy szemtanúja voltak annak, hogy a Vatikán birtokolja a Szentély kincseit, beleértve az arany menórát is.