Amerikát lenyűgözte az IDF vadászrepülőgépeinek Iránban nyújtott teljesítménye.
Az iráni műveletek után az amerikai légierő az izraeli F-35-ös vadászrepülőgépek képességeire vágyik.
Siker Irán felett
Izrael sikeres támadása Irán ellen, amelynek során az Egyesült Államokban gyártott F-35-ös vadászrepülőgépeinek hatótávolsága jóval meghaladta a korábban feltételezett határokat, megdöbbentette az amerikai légierőt, amely most ugyanolyan nagy hatótávolságot szeretne a saját gépeinek – számolt be hétfőn az izraeli Maariv napilap.
Júniusban 12 nap alatt Izrael több mint 1500 bevetést hajtott végre az Iszlám Köztársaság ellen, hogy megsemmisítse az ország nukleáris fegyver- és ballisztikus rakétaprogramját.
A bevetések átlagosan körülbelül 1000 mérföldesek voltak (csak oda), és legalább egy esetben 1400 mérföld távolságra nyúltak.
Ezeknek a repüléseknek egy részét az F-35I, vagy „Adir” vadászrepülőgépek hajtották végre, amelyek a Boeing F-35A Lightning II vadászrepülőgép izraeli változatai.
A Maariv által idézett hírek szerint Izrael külső üzemanyagtartályok és konformális üzemanyagtartályok – a repülőgép profiljához szorosan illeszkedő extra üzemanyagtartályok – használatával növelte repülőgépeinek hatótávolságát anélkül, hogy ez rontotta volna azok lopakodó képességét.
Kétféle üzemanyagtartályt használtak: egy 425 gallonos külső üzemanyagtartályt, amelyet az izraeli Elbit Systems gyártott, és amelyet a szárnyak alá függesztettek, majd az ellenséges területre való belépés előtt kioldottak; valamint egy 800 gallonos konformális tartályt, amelyet az Israel Aerospace Industries és a Lockheed Martin együttműködésében fejlesztettek ki. Az utóbbit a törzsre szerelték, anélkül, hogy az rontotta volna a gép lopakodóképességeit.
Amerika beújítana
Az F-35A harci hatótávolsága körülbelül 670 tengeri mérföld (745 mérföld). Egyes források szerint az amerikai haditengerészeti verzió, az F-35C, valamivel nagyobb hatótávolsággal rendelkezik.
Izrael nagyban támaszkodott a légi utántöltésre is, több mint 700 légi utántöltést hajtott végre Boeing 707 „Re’em” repülőgépeivel. A légi utántöltés azonban nem mindig praktikus, ha a lopakodás a prioritás, például fejlett védelemmel rendelkező ellenséges terület felett.
A Kínával való összecsapás lehetőségével számolva az Egyesült Államok szívesen javítaná vadászrepülőgépeinek hatótávolságát, és csökkentené függőségét a légi utántöltő repülőgépektől, amelyek háborúban különösen sebezhetőek.
Más országok, amelyek nem rendelkeznek komoly utántöltési képességekkel, szintén érdeklődést mutattak amerikai gyártmányú vadászrepülőgépeik hatótávolságának növelése iránt.