A Legfelsőbb Bírósághoz fordultak vezető izraeli régészek, hogy megakadályozzák a Siratófalhoz vezető drótkötélpályás felvonó megépítését. Azzal érvelnek, hogy a jelenlegi, átmeneti kormány nem jogosult jóváhagyni a beruházás tervét – írja az Arutz Sheva a Haaretz cikke alapján.
A régészek arra is hivatkoznak beadványukban, hogy a tervezőbizottságok úgy hagyták jóvá a kabinos libegő megépítését, hogy nem vizsgálták meg valósághű szimulációkkal, milyen látványt nyújt majd a felvonó a jeruzsálemi óváros felett.
A tiltakozást az Emek Shaveh szervezet jegyzi, neves régészekkel közösen, köztük Izrael-díjas professzorok, Amihai Mazar és Amnon Ben-Tor, valamint az izraeli műkincsvédelmi hatóság korábbi vezetője, professzor Binjamin Ze’ev Kedar és más akadémikusok.
Ahogy arról korában már írtunk, az idegenforgalmi minisztérium által már tavaly ősszel jóváhagyott drótkötélpályás felvonó arra adna lehetőséget, hogy a forgalmi dugókkal teli utakat kikerülve az óvárosba és a Siratófalhoz vigye a turistákat.
A elképzelések szerint összesen 73 darab, egyenként tízszemélyes kabin suhanna a drótkötélpályán a Siratófal melletti Szemét-kapunál tervezett végállomáshoz. Ezzel a módszerrel a csúcsforgalom idején óránként akár háromezer utast is elvihetnének.
A drótkötélpályás felvonó ellenzői szerint a kabinok elrontanák a városképet, mert Disneyland-szerűvé változtatnák a szent helyek környékét, és a 15 darab 26 méteres betonoszlop is csúfítanák a környezetet. A projekt költsége akár az 55 millió dollárt is elérheti.
Az ellenzők szerint a drótkötélpálya-hálózat megváltoztatja az óvárosnak az UNESCO világörökség részét képező látképét, és káros hatással lesz az útvonalán élő palesztin lakosokra. Úgy vélik, hogy politikai indíttatásra született az ötlet, amelynek tervezési folyamatát gyorsított eljárással hajtották végre.