Újabb zöld utat kapott a jeruzsálemi libegő

Az infrastrukturális beruházásokért felelős bizottság júniusi döntése után most az izraeli kormány lakhatási ügyekkel foglalkozó miniszteri grémiuma is jóváhagyta a Jeruzsálem óvárosába közlekedő drótkötélpályás felvonó tervét – jelentette a helyi média.

A turisztikai minisztérium kezdeményezte ellentmondásos terv szerint kabinos drótkötélpálya vezetne a Siratófalhoz. A terv ellenzői azonban attól tartanak, hogy ezzel „Disneylanddé” változtatják az óvárost, előnytelenül megváltoztatva a városképet.

Zöld utat kapott a jeruzsálemi libegő

Az útvonal Jeruzsálem régi vasútállomásától Cion hegyén át vezet majd a Siratófalhoz.

Egy kulturális örökségvédelemmel foglalkozó civil egyesület Aviháj Mandelblitt államügyészhez fordult a múlt héten, arra kérte őt, hogy akadályozza meg a terv elfogadását, mert jelenleg csak korlátozott jogkörű átmeneti kormány áll Izrael élén.

Szerintük a drótkötélpálya-hálózat megváltoztatja az óvárosnak az UNESCO világörökség részét képező látképét, és káros hatással lesz az útvonalán élő palesztin lakosokra. Úgy vélik, hogy politikai indíttatásra született az ötlet, amelynek tervezési folyamatát gyorsított eljárással hajtották végre.

A tervbe vett lanovka a város 1948 óta izraeli fennhatóság alatt álló nyugati részén indulna, és onnan tartana a Sziluán-völgyhöz, a Siratófal közelébe, amely 1948 és 1967 között Jordánia fennhatósága alatt állt, a kelet-jeruzsálemi területen a jobboldali, kormányhoz közeli Elad szervezet látogatóközpont építésére készül a turisták fogadására.

A négy és fél percig tartó, 1,4 km-es úton a két végső állomás között a Cion-hegyen is megállnának a drótkötélpályán közlekedő kabinok, amelyek óránként mindkét irányba mintegy háromezer embert szállíthatnának.

A tervek ellen korábban hevesen tiltakozott a világ vezető építészeinek huszonhét fős csoportja, városvédő és közlekedésfejlesztő aktivisták, palesztinok, egyházak és baloldali szervezetek. Elfogadása után ellenzői megígérték, hogy a legfelsőbb bírósághoz fellebbeznek megépítése ellen.

Leszólják az építészek a Siratófalhoz tervezett libegőt

„Egyetlen jelentős történelmi városban sem építettek drótkötélpályás felvonót, nemzetközi konszenzus van arról, hogy az ősi városokba nem valók ilyenek

A legtöbb kifogás az óváros történelmi látképének elcsúfítása miatt született, amelyet 15 hatalmas, akár 26 méter magas betonoszlop okozna. A palesztin lakosok azért tiltakoznak, mert alig négy méterrel otthonuk fölött haladnának a kocsik. A bírálók szerint a lanovka nem oldja meg Jeruzsálem óvárosának közlekedési nehézségeit sem.

A politikai és környezetvédelmi okokból is támadott terv ellenzői szerint a járművek a nemzetközi törvények szerint megszállt területnek minősülő területre érkeznének, holott a nemzetközi jog tiltja a megszállt területeken történő építkezéseket. A végállomást ráadásul különösen érzékeny helyen, a muzulmánok egyik legszentebb helyétől, az Al-Aksza mecsettől 150 méterre tervezik, és a mecsetek közelsége palesztin és nemzetközi tiltakozáshullámot indíthat el.