Hogyan teremtette meg az amerikai média a kripto-király mítoszát?

Az FTX kriptotőzsde összeomlása sokként érte a médiát, amely felépítette a férfit, akit most csalással gyanúsítanak.

Az egyik legmeglepőbb dolog az FTX kriptotőzsde összeomlásában, amelyet egykor a világ legnagyobbjai között tartottak számon, az, hogy mennyire meglepte a technológiai ipar feltételezett „kapuőrzőit”. Hogyan tudta Sam Bankman-Fried, a „pénzügyi látnok”, akit az év elején a The New York Times „kriptocsászárrá” koronázott, ilyen meggondolatlanul szakadékba kormányozni a kripto cégek armadáját? Mivel a hatalmas, szemtelen csalás vádjai továbbra is fennállnak, az első hely, ahol meg kell vizsgálni a média központi szerepét ebben a fiaskóban. A média szinte véget nem érő, hízelgő tudósításai révén egy tapasztalatlan – és úgy tűnik, etikailag zavart – kereskedőből Warren Buffett második eljövetelét csinálta – írja Ashley Rindsberg a Tablet magazinban.

„SBF” ahogy magát nevezte két éven át korlátlannak tűnő készpénzkészletéből merítve rendkívüli hatékonysággal szórta szét a befektetéseket, a hirdetési dollárokat, a szponzorációkat és az adományokat a legfontosabb hírügynökségeknek.

Bankman-Fried feje a világ legkeresettebb üzleti híroldalainak címlapjain szerepelt, többek között a Fortune („A következő Warren Buffett?”) és a Forbes („Csak Zuck volt ilyen fiatalon (29) ilyen gazdag (23 milliárd)!”) oldalán. A CNBC sztárja, Jim Cramer egyszer a kriptopénzügyekben mindössze néhány éve aktív Bankman-Friedet John Pierpont Morganhez, az ipari óriáshoz hasonlította, aki közel négy évtizedig dolgozott a bankszektorban, mielőtt önálló útra lépett.

Az amerikai média cikkei a szerző szerint együttesen hozzájárultak ahhoz, hogy megteremtsék SBF mítoszát, mint „egy hihetetlenül éles eszű, önzetlen milliárdos”, ahogyan a Vox nemrégiben jellemezte őt.

Egy ilyen terjedelmű narratíva soha nem egy vagy két cikk eredménye. Sokkal inkább tartós, összehangolt erőfeszítések eredménye.

A sajtóban megjelenő összes ömlengő cikk mellett nyilvánvalóan kevés érdeklődés mutatkozott az SBF összefonódó cégek hálójának vizsgálata iránt.

Számos, az oknyomozó riportokról leginkább ismert, magasan jegyzett lap pénzt fogadott el a Bankman-Friedtől – néhány esetben az oknyomozó újságírás finanszírozására szánt pénzt -, és úgy tűnik, mégis keveset tettek azért, hogy kivizsgálják e pénzek forrását.

A Semafor, a New York Times korábbi média-rovatvezetője, Ben Smith által vezetett új kiadvány szintén kapott egy meg nem nevezett befektetést Bankman-Friedtől.

Elképesztő mennyiségű pénzt költöttek az amerikai milliárdosok a választásra

A nevek között vannak régi nagy politikai támogatók és kriptokirály is.

A cikk szerint a siker kulcsa Bankman-Fried kivételes képessége volt, hogy folyamatosan új szalagcímeket kreáljon magáról és a vállalatáról. Az egyik legfontosabb taktika, amelyet ennek érdekében alkalmazott, az volt, hogy olyan csúcsmárkák közötti partnerségeket hozott létre, amelyek a címlapokra kerültek. Az FTX kapcsolata a Mercedes F1-es csapatával, a Miami Heat csapatával kialkudott névhasználati jogok, a Bill Clintonnal és Tony Blairrel (akik általában nem az önzetlenségükről híresek) közös színpadon való szereplés, , Larry David Super Bowl reklámja – mindegyik egy újabb PR-lehetőséget jelentett, amely szalagcímek tucatjait generálta.

A szerző leírja, hogy amédia mítoszteremtésének talán legironikusabb pillanata a Fortune tavaly augusztusi „Warren Buffett” címlapsztorija volt. A címlapon szereplő kérdőjel ellenére – „Sam Bankman-Fried a következő Warren Buffett?” – a mondat nem kérdés, hanem állítás volt.

Míg Buffett és régi üzlettársa, Charlie Munger újra és újra elmondták, hogy sikerüket évekig tartó türelemmel érték el, a Fortune Bankman-Friedet látszólag azért koronázta a következő Buffettnek, mert olyan gyorsan meggazdagodott.

Alig néhány hónappal a Fortune címlapja előtt egy másik üzleti médium nagyágyúja Bankman-Friedet tette címlapjára. A 2021-es Forbes 400-as listája az SBF címlapképét egy idegesítően előrelátó idézettel látta el Bankman-Friedtől: „Úgy kezdtem el foglalkozni a kriptoval, hogy fogalmam sem volt, mi az a kripto”. A Forbes 400-as listájára való puszta felkerülésen túl Bankman-Fried most már maga volt Amerika pénzügyi sikerének legszentebb szimbóluma – írja Rindsberg.

A cikk tartalmazta az összes szokásos SBF-trópust – a fekete kapucnis pulóvert, a rendkívüli gazdagságot, a hatékony önzetlenséget. „Ő egy zsoldos” – írta Fortune – „aki elkötelezett az iránt, hogy minél több pénzt keressen (nem igazán érdekli, hogyan), kizárólag azért, hogy azt továbbadhassa (nem igazán tudja, kinek és mikor)”.

A Forbes is belekerült a Bankman-Fried pénzörvénybe. Februárban a Binance, egy másik nagy kriptotőzsde 200 millió dollárt fektetett be az Integrated Whale Mediába, a Forbes tulajdonában lévő hongkongi székhelyű cégbe. A Binance volt az FTX kriptopénzének, az FTT-nek is egyik fő tulajdonosa, legalább 580 millió dollár értékben tartotta a bankban a valutát.

November 2-án a CoinDesk hozta nyilvánosságra az FTX és Bankman-Fried fedezeti alapja, az Alameda Research közötti kapcsolatot. Ez gyorsan ahhoz vezetett, hogy a Dirty Bubble Media nevű Substack megkérdőjelezte az FTX fizetőképességét.

A CoinDesk cikke és a Dirty Bubble Media Substack viszont ahhoz vezetett, hogy a Binance vezérigazgatója Twitteren közölte, hogy a vállalat leépíti az FTT-ben lévő részvényeit, ami egy pénzügyi dominóhatást váltott ki, ami az FTX gyors összeomlásához vezetett.

Négy nap leforgása alatt a nagy tőkével rendelkező főáramú médián messze kívül eső médiaszereplők több oknyomozó munkát végeztek, mint a teljes vállalati média két év alatt.

(A Tablet cikke utáni néhány napban a nagy médiumok végül kiálltak az általuk kreált „kripto-király” mögül.)

A milliárdosok, akik lenyomnák a gender ideológiát Amerika torkán

Befolyásos emberek dollármilliókat költenek arra, hogy megváltoztassák az amerikaiak gondolkozását az emberről és biológiájáról – írja Jennifer Bilek oknyomozó újságíró.

A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik a Neokohn szerkesztőségének az álláspontját.