Ahogy az olasz sajtó fogalmazott, az újabb migrációs jogszabályok „szuperhatalmat” adnak a belügyminiszter Salvininek.
Mint arról beszámoltunk, néhány hete a Sea-Watch 3 nevű civil mentőhajó a kapitány, Carola Rackete utasítására engedély nélkül kötött ki a szicíliai Lampedusán, negyven afrikai menekülttel a fedélzetén. Azért, hogy ilyen eset többé ne fordulhasson elő, drákói intézkedéseket fogadott el hétfő este az olasz parlament felsőháza:
az új törvények az olaszországi partokhoz fedélzetükön migránsokkal érkező civilhajók kitiltását is lehetővé teszik.
Az ENSZ menekültügyi szervezete (UNHCR) aggodalmát fejezte ki az új törvények miatt, amiért szerintük a pénzbüntetések és egyéb szankciók ellehetetlenítik a privát tengeri mentést, épp egy olyan időszakban, amikor az európai államok visszavonultak eme feladat ellátásától.
„Az NGO-k (nem kormányzati civil szervezetek – a szerk.) döntő szerepet játszanak a menekültek és migránsok életének megmentésében, akik azért indultak veszélyes útjukra, hogy átérjenek Európába” — jelentette ki a szervezet, amely szerint az olaszok ezzel kriminalizálják a humanitárius munkát.
A kormányzó, baloldali Öt Csillag Mozgalom (M5S) részéről ugyanakkor Luigi Di Maio miniszterelnök-helyettes kijelentette: „Az olasz parlament által elfogadott új migrációs törvénycsomag véget vet az olasz tengereken a migránsokat statisztaként felhasználó civil szervezetek »show-műsorának«.” Hozzátette: az olasz migrációs törvénycsomag éppen az emberi életeknek nyújt védelmet.
A Matteo Salvini nevével fémjelzett úgynevezett második migrációs és biztonsági törvénycsomag a tavaly év végén hatályba lépett rendelkezéseket módosítja és szigorítja. (A szavazáson részt vevő 238 szenátorból 160 voksolt igennel, 57 nemmel, 21 tartózkodott.)
Ahogy az olasz sajtó fogalmazott, az újabb migrációs jogszabályok „szuperhatalmat” adnak a belügyminiszter Salvininek, aki teljesen hatáskörébe vonja az olaszországi tengereken áthaladó migránshajók feletti ellenőrzést. Legyenek ezek olasz vagy külföldi nem kormányzati szervezetek hajói (NGO), valamint kereskedelmi hajók vagy katonai hajók.
A jogszabályok értelmében a belügyminiszter rendeli el az olasz nemzetbiztonságra veszélyesnek tartott hajók kitiltását az olasz tengerekről, nem engedélyezve ezek áthaladását, kikötését vagy az olasz felségvizeken való megállását. A belügyminiszternek ehhez minden esetben a védelmi és közlekedési miniszter beleegyezésére is szüksége van — amit utóbbiak eddig minden esetben megadtak.
A szöveg hangsúlyozza, hogy a civilhajók az illegális bevándorlást pártolják. A migránsokkal olasz parton kikötő NGO-hajó kapitányát — a korábbi intézkedésekhez képest szigorúbban — 150 ezertől egy millió euróig terjedő közigazgatási szankcióval sújtják,
a hajót az olasz hatóságok lefoglalják, és egy idő után állami tulajdonnak nyilvánítják, az NGO-nak való visszaszolgáltatás helyett.
A törvény értelmében a hajó kapitánya 3 évtől 10 évig terjedő börtönt kockáztat, ha nem engedelmeskedik az olasz hatósági és katonai hajók tiltó felszólításának. Ez az intézkedés azután került a csomagba, miután az olasz ügyészség augusztus elején szabadon engedte a tiltás ellenére olasz partokon kikötő Carola Racketet, a Sea-Watch 3 civilhajó kapitányát.
Rackete egyébként a botrány után a német Bild c. lapnak úgy nyilatkozott: a lehető legtöbb menekültet be kell fogadni Európába, az úgynevezett „klímamenekülteket” is, hiszen „a menekültjog nem ismer határokat.”