Olaszország bekeményít: új kikötők után nézhetnek a migránsmentő civilek

Ahogy az olasz sajtó fogalmazott, az újabb migrációs jogszabályok „szuperhatalmat” adnak a belügyminiszter Salvininek.

Mint arról beszámoltunk, néhány hete a Sea-Watch 3 nevű civil mentőhajó a kapitány, Carola Rackete utasítására engedély nélkül kötött ki a szicíliai Lampedusán, negyven afrikai menekülttel a fedélzetén. Azért, hogy ilyen eset többé ne fordulhasson elő, drákói intézkedéseket fogadott el hétfő este az olasz parlament felsőháza:

az új törvények az olaszországi partokhoz fedélzetükön migránsokkal érkező civilhajók kitiltását is lehetővé teszik.

Az ENSZ menekültügyi szervezete (UNHCR) aggodalmát fejezte ki az új törvények miatt, amiért szerintük a pénzbüntetések és egyéb szankciók ellehetetlenítik a privát tengeri mentést, épp egy olyan időszakban, amikor az európai államok visszavonultak eme feladat ellátásától.

„Az NGO-k (nem kormányzati civil szervezetek – a szerk.) döntő szerepet játszanak a menekültek és migránsok életének megmentésében, akik azért indultak veszélyes útjukra, hogy átérjenek Európába” — jelentette ki a szervezet, amely szerint az olaszok ezzel kriminalizálják a humanitárius munkát.

A kormányzó, baloldali Öt Csillag Mozgalom (M5S) részéről ugyanakkor Luigi Di Maio miniszterelnök-helyettes kijelentette: „Az olasz parlament által elfogadott új migrációs törvénycsomag véget vet az olasz tengereken a migránsokat statisztaként felhasználó civil szervezetek »show-műsorának«.” Hozzátette: az olasz migrációs törvénycsomag éppen az emberi életeknek nyújt védelmet.

A Matteo Salvini nevével fémjelzett úgynevezett második migrációs és biztonsági törvénycsomag a tavaly év végén hatályba lépett rendelkezéseket módosítja és szigorítja. (A szavazáson részt vevő 238 szenátorból 160 voksolt igennel, 57 nemmel, 21 tartózkodott.)

A holland liberálisok büntetnék a civil tengeri mentést

Rutte kormányfő pártja, a VVD a törvény szigorával csapna le az „idealista” civil embermentőkre.

Ahogy az olasz sajtó fogalmazott, az újabb migrációs jogszabályok „szuperhatalmat” adnak a belügyminiszter Salvininek, aki teljesen hatáskörébe vonja az olaszországi tengereken áthaladó migránshajók feletti ellenőrzést. Legyenek ezek olasz vagy külföldi nem kormányzati szervezetek hajói (NGO), valamint kereskedelmi hajók vagy katonai hajók.

A jogszabályok értelmében a belügyminiszter rendeli el az olasz nemzetbiztonságra veszélyesnek tartott hajók kitiltását az olasz tengerekről, nem engedélyezve ezek áthaladását, kikötését vagy az olasz felségvizeken való megállását. A belügyminiszternek ehhez minden esetben a védelmi és közlekedési miniszter beleegyezésére is szüksége van — amit utóbbiak eddig minden esetben megadtak.

A szöveg hangsúlyozza, hogy a civilhajók az illegális bevándorlást pártolják. A migránsokkal olasz parton kikötő NGO-hajó kapitányát — a korábbi intézkedésekhez képest szigorúbban — 150 ezertől egy millió euróig terjedő közigazgatási szankcióval sújtják,

a hajót az olasz hatóságok lefoglalják, és egy idő után állami tulajdonnak nyilvánítják, az NGO-nak való visszaszolgáltatás helyett.

A törvény értelmében a hajó kapitánya 3 évtől 10 évig terjedő börtönt kockáztat, ha nem engedelmeskedik az olasz hatósági és katonai hajók tiltó felszólításának. Ez az intézkedés azután került a csomagba, miután az olasz ügyészség augusztus elején szabadon engedte a tiltás ellenére olasz partokon kikötő Carola Racketet, a Sea-Watch 3 civilhajó kapitányát.

Rackete egyébként a botrány után a német Bild c. lapnak úgy nyilatkozott: a lehető legtöbb menekültet be kell fogadni Európába, az úgynevezett „klímamenekülteket” is, hiszen „a menekültjog nem ismer határokat.”

Kétséges embermentők: a Sea-Watch 3 hősi mítoszáról

A hajó kapitánya most megmentette 40 ember életét, de óriási kockázatnak tette ki mindazok életét, akik majd ezután ülnek be a kis gumicsónakjaikba. Seres László publicisztikája.