Irán nem adja ki a fekete dobozokat, visszavonták a hajtóműhibára utaló ukrán közleményt

Ukrajna teheráni nagykövetsége visszavonta korábbi közleményét, amely kizárta, hogy terrorcselekmény vagy rakétatámadás okozta volna a szerda hajnalban lezuhant Boeing-737 utasszálllító repülőgép katasztrófáját, és hajtóműhibát valószínűsített.

Az ukrán állami légiközlekedési hivatal az ukrán utasszállító szerda reggel Teheránnál történt katasztrófája miatt megtiltotta a repülést minden ukrán légitársaságnak Irán légterében – közölte Vladiszlav Kriklij infrastrukturális miniszter.

Előzőleg már a szerencsétlenséget szenvedett gép tulajdonosa, a MAU légitársaság is bejelentette, hogy meghatározatlan időre felfüggeszti teheráni járatait.

A repülési tilalom a közlemény szerint január 9-én nulla órától lép életbe és a légi baleset okainak feltárásáig marad érvényben. A hivatal közölte továbbá, hogy biztonsági ellenőrzést hajt végre a MAU-nál és más légitársaságoknál is.

Korábban már az Air France francia, a Lufthansa német, az Aeroflot orosz és az egyesült arab emírségekbeli Emirates légitársaság is felfüggesztette szerdán a közel-keleti térséget érintő járatait azt követően, hogy Irán rakétacsapásokat mért az Irakban állomásozó amerikai erőkre.

A MAU ukrán légitársaság képviselői szerint az Iránban szerda reggel lezuhant utasszállító repülőgépük jó állapotban volt, és a járat jól képzett személyzete sem követhetett el hibát.

176-an haltak meg a Teheránban lezuhant ukrán utasszállító katasztrófában

Nem kizárt, hogy a perzsa légvédelem lőtte le tévedésből.

„Ez volt az egyik legjobb repülőgépünk kiváló, megbízható személyzettel” – jelentette ki Jevhenyij Dihne, a MAU elnöke kijevi sajtótájékoztatóján.

Ihor Szosznovszkij repülési műveleti alelnök hozzátette: mivel a gép elérte a 2400 méter magasságot, minimális az esélye annak, hogy a személyzet hibát követhetett el. A gép személyzetét két pilóta, egy oktató és hat utaskísérő alkotta. Volodimir Japonenko parancsnok 11 600 óra repüléssel rendelkezett, szinte valamennyit Boeing típusú gépen repülte, Szerhij Homenko másodpilóta pedig 7600 repülési órával.

Olekszandr Safijev, a MAU műszaki igazgatója elmondta, hogy gépet 2016-ban gyártották, közvetlenül a Boeing üzeméből szerezték be, korábban sehol sem üzemeltették. Utoljára január 6-án esett át műszaki ellenőrzésen. A MAU nem kapott semmilyen jelzést a pilótáktól sem Teherán felé repülve, sem onnan a felszállás előtt arról, hogy műszaki meghibásodást észleltek volna.

Irán rakétazáport zúdított az amerikaiakra Irakban

A magyar katonák és diplomaták jól vannak.

A cég vezetése ugyanakkor ígéretet tett arra, hogy tüzetes vizsgálatot indítanak, amelybe bevonják Ukrajna és Irán légiközlekedési hatóságait, a Boeing gyártóvállalatot, a légitársaság képviselőit, valamint az Ukrajnában működő, polgári repülőgépekkel kapcsolatos balesetek és események kivizsgálásával foglalkozó nemzeti irodát is.

Volodimir Zelenszkij elnök ezzel egy időben utasította az ukrán főügyészséget, hogy indítson büntetőeljárást a katasztrófa körülményeinek kivizsgálására. „Vizsgálóbizottságot kell létrehozni a rendészeti és a polgári repülésért felelős szakosodott szervezetek képviselőiből” – írta az ukrán államfő a Facebookon.

Hangsúlyozta, hogy a katasztrófa minden lehetséges okát ki kell vizsgálni. Hozzátette: attól függetlenül, hogy mi okozta a katasztrófát, „ellenőrzik a teljes polgári flotta légi alkalmasságát”.

Zelenszkij üzenetét követően nem sokkal az ukrán ügyészi hivatal közzétette, hogy vizsgálatot indított a közlekedésbiztonsági szabályok, illetve a légi jármű üzemeltetéséről szóló cikkely megsértése címén.

Közben IRIB iráni állami hírügynökségre hivatkozva az Ukrajinszka Pravda hírportál jelentette, hogy megtalálták a katasztrófa helyszínén a roncsok között a repülőgép mindkét feketedobozát, de Mehr félhivatalos hírügynökség szerint az iráni hatóságok megtagadták a gyártótól az adatrögzítők tartalmának  a kiadását.