Keszler: Kneecap, avagy középszerű zene és gyűlöletkeltésre alkalmas politikai hiszti

A Kneecap nevű északír rap trió neve az utóbbi időben nemcsak a zenei szcénában, hanem a hazai politikai körökben is egyre gyakrabban felmerül.

Nem mintha a Kneecap  zeneileg valami egészen újat, formabontót, vagy maradandót alkottak volna – sokkal inkább azért, mert provokatív és szenzációhajhász – súlyosan demagóg, néhol uszító – politikai megnyilvánulásaikkal próbálnak feltűnést kelteni, legutóbb éppen Izraellel kapcsolatban.

Botrányhős írek

A modern zenei piac túltelített. Számtalan formáció próbál nap mint nap áttörni, és eljutni a figyelem középpontjába. Ebben a versenyben – ahol már nem elég jól rappelni, ügyesen keverni a zenét vagy frappáns szövegeket írni – sok előadó más utakat keres.

A Kneecap esetében ez az út a politikai botránykeltés.

Tény, hogy a politikai véleménynyilvánítások – gyakran a szélsőségesek is – mindig része volt a rap műfajának.

A Public Enemy, a N.W.A. vagy éppen Kendrick Lamar[1] legalább megpróbált úgy tűnni, hogy valamilyen mérvű társadalmi elemzéseken, saját közösségi tapasztalatokon, és nem utolsó sorban valódi művészi erőn alapultak azok a – szintén megkérdőjelezhető – politikai üzenetek, amiket közvetítettek zenéjükkel.

Ezzel szemben a Kneecap inkább olyan, mint aki a botrány reményében „belekiabál” a nemzetközi diskurzusba.

Az Izraellel szembeni hangos kiállásuk, melyet gyakran szélsőséges és leegyszerűsítő szlogenekben tálalnak, nem a konfliktus megértésének vagy megoldáskeresésének igényét tükrözi. Sokkal inkább egy ügyesen megválasztott „trófea” a figyelemért folytatott harcban. Egy olyan téma, amely garantáltan polarizál, és így garantáltan hoz sajtót, kommenteket, retweeteket, címlapokat és nem utolsó sorban egy erősen félreértelmezett együttérzést a fiatal generációtól.

Köves Slomó a Sziget körüli botrányról: A sötétséget csak fénnyel lehet elűzni!

„A bojkott gyakran ellentétes hatást vált ki, mint amit az azt kezdeményezők el akarnak érni, ezért az EMIH inkább a párbeszédet és a szemléletformálást tartja célravezetőnek.”

Középszerűségből jeles

A zene viszont, ha leválasztjuk róla a politikai díszletet, meglehetősen középszerű. Sem zeneileg, sem szövegvilágában nem mutat olyan eredetiséget, ami kiemelné őket a brit-ír vagy éppen a nemzetközi rap mezőnyből. Inkább egy ügyesen felépített márka képét mutatják, amelynek alapja nem a zenei teljesítmény, hanem a lázadás és a botrány.

Felmerül a kérdés: vajon hosszú távon fenntartható-e egy ilyen stratégia? Vajon meddig lehet pusztán politikai szenzációval életben tartani egy zenei karriert?

Vagy a Kneecap sorsa az lesz, ami oly sok „egyslágeres” provokátoré: néhány hónapnyi zaj után elcsendesednek, és átadják helyüket a következő botránylovagnak?

A figyelemkeltés nem bűn. Akár a markáns politikai véleménynyilvánítás sem, mindaddig amíg nem csap át kirekesztésbe, erőszakos indulatok felkorbácsolásába. De ha a tartalom mögött nincs valódi mélység, sem zeneileg, sem gondolatilag, akkor a provokáció nem más, mint egy ügyes, de hamar kifulladó marketingtrükk. A Kneecap esetében egyelőre úgy tűnik: több bennük a zaj, mint a zene.

Már a névválasztás is sokat mondó: az együttes neve magyarul térdlövést jelent, ez volt az IRA terrorszervezet kedvelt kínzási módszere a hetvenes, nyolcvanas években.

Hoppá: Kanadai őslakosok követelik az antiszemita Kneecap koncertjeinek lemondását

Nem várt helyről szólaltak fel a Szigeten is fellépő zsidógyűlölő zenekar ellen.

Kneecap a terroristák oldalán

A Kneecap nemcsak a nemzetközi, de a számos életet elvevő, megnyomorító ír terrorizmust is propagálják, támogatják.

Mindezeken túlmenően, ha egy zenekarnak gúnyolt politikai aktivista csapat a történelem azon oldalára pozícionálja magát, ahol az idősek es gyermekek válogatás nélküli lemészárlása, a tömeges nemi erőszak, az országhatárokon átívelő nemzetközi terrorizmus a nemhogy elfogadott, de egyenesen kívánatos norma, az felveti a kérdést, hogy egy zenei fesztivál szervezői vajon miként viszonyulnak mindezekhez?

Maradéktalanul egyetértenek az izraeli Nova zenei fesztivál résztvevőinek tömeges lemészárlásával a művészi önkifejezés és a „free speech”, azaz a szólásszabadság keretén belül?

Nincs kifogásuk az ellen, hogy az együttes tagjai ellen jelenleg is eljárás folyik az Egyesült Királyságban, mert brit parlamenti tisztviselők meggyilkolására hívtak fel?

Nincs kifogásuk a nemzetközileg is terrorista szervezetként definiált Hamász és a Hezbollah zászlóinak lengetése, az „Up Hamas, Up Hezbollah” rigmus ellen? Nincs kifogásuk a zsidóság kiirtására felhívó „From the River to the Sea” rigmus ellen?

A Sziget Fesztivál nem mondja le a zsidógyűlölő Kneecap fellépését

A szervezők szerint a „cancel culture és a kulturális bojkott nem megoldása a problémának.” 

Erkölcsileg teljesen vállalhatatlan ennek a formációnak a meghívása és szerepeltetése. Bárhol.

A Sziget Fesztivál szervezői minden jelzést megkaptak a magyarországi zsidó közösségek részéről, és ennek ellenére kitartanak szándékuk mellett, hogy ezt a csapatot színpadra engedik.

A Sziget mottója, az “Island of Freedom”, de a fesztivál csak akkor maradhat a szabadság szigete, ha a kirekesztő és diszkrimináló fellépőket minimum kritikusan vizsgáljuk. A Kneecap biztos nem az a banda, amely szabadságot és elfogadást sugall, kizárólag kirekesztésre és diszkriminációra búzdítja hallgatóit. A Sziget fesztivál maradjon szabad, ezért a Kneecapnek – véleményem szerint – nem lehet helye a szabadság szigetén.

Reméljük, hogy a fesztivál-szervezők eddigi értelmezhetetlen hozzáállása ellenére a tiltakozók találnak olyan fórumot, ahol a zéró tolerancia jegyében tudják majd, mit lehet és mit kell tenniük, amikor a terrorizmus szócsövei idehaza is tömeggyilkosságra, terrorista szervezetek támogatására hívnak fel tömegeket.

[1] (Néhány adat összehasonlításul: Kendrick Lamar havi hallgatottsága a Spotify-on 80 milliós, a stílusteremtő, de lényegében több mint 30 éve nem aktív N.W.A. old school rap mai napig több mint 5 millió hallgatót vonz havonta, míg a Kneecap vérszegény muzsikája nem egészen 2 millió hallgatót generál.)

A szerző a Magyarországi Autonóm Orthodox Izraelita Hitközség elnöke. 

„Nincs helye antiszemitáknak a Szigeten” – a kormány is megszólalt a Kneecap kapcsán

Bóka János reméli, hogy a Sziget a megfelelő döntést fogja meghozni a Kneecap fellépésével kapcsolatban.

TEV: A Sziget azonnal lépni fog, ha az antiszemita Kneecap jogszabályt sért

A Sziget Fesztivál szervezői ígéretet tettek az őket megkereső Tett és Védelem Alapítványnak.

A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik a Neokohn szerkesztőségének az álláspontját.