Az Aldi leállította az izraeli termékek árusítását.
Európa-szerte egyre több izraeli gazda számol be exportjának visszaeséséről: Belgium és Írország bojkottálja a termékeket, az Aldi állítólag felfüggesztette megrendeléseit, sőt, még Japánból is bizonytalanság jelei érkeznek.
Egy bolond százat csinál
Miután az olasz és brit Co-op láncok bejelentették, hogy nem árusítanak izraeli termékeket, az izraeli gazdák és élelmiszerexportőrök növekvő ellenállással szembesülnek az izraeli mezőgazdasági áruk európai piacain — még Németországban is.
A hagyományosan Izraelt támogató ország eddig kerülte a nyílt bojkottokat, de a háttérben egyre erősebb ellenállás érzékelhető olyan láncoktól, mint a brit Waitrose és a német Aldi.
„Az elmúlt két hétben egyre hangosabbak a bojkottot követelő hangok Németországban – ez új jelenség” – mondta egy exportőr a Ynetnek.
„Hat hete az Aldi mindent megtesz, hogy ne vásároljon tőlünk.”
Ofer Levin, izraeli mezőgazdasági exportőr hozzátette:
„Németországban jelentős hangulatváltozás tapasztalható ellenünk a gázai háború miatt. Közelítünk az értékesítési szezon végéhez, és finoman jelezték, hogy az Aldi nem kíván többé izraeli árut a polcaira. Hivatalosan a helyi friss terményekkel indokolják, de valójában politikai döntésről van szó.”
Politikai játszma
Levin szerint a bojkott Belgiumban kezdődött, ahol az uniós eredetmegjelölési szabályok miatt kötelező feltüntetni az áru származási helyét. Ez sok vásárlót elriasztott.
Ugyanakkor olyan termékek, mint a mini krumpli – amelyeket olyan csomagolásban forgalmaznak, amely megkerüli ezt a kötelezettséget – továbbra is kelendőek. Ez szerinte azt mutatja: „tisztán politikai alapon történik az elutasítás”.
Németország is sorra kerülhet
„A legnagyobb vevőnk Németország” – mondta Levin.
„Már jelezték, hogy ha a helyzet jövőre sem változik, lehet, hogy nem tudjuk elindítani a következő szezont. Nem hinném, hogy szezon közben dobnának ki, de ha így megy tovább, könnyen nyitnak az egyiptomi termékek felé. Ez nem a minőségről, hanem a politikáról szól.”
Egy másik gyümölcsexportőr, aki avokádót, citrusféléket és paprikát szállít nyugat-európai Co-op üzletekbe, így nyilatkozott:
„Egy éve halljuk, hogy bonyolódik a helyzet. Eleinte a radar alatt maradt, de a gázai háború miatt egyre nyilvánvalóbbá vált.”
„Nem akarunk tüntetést”
Yaniv Yablonka, a Yapro cég vezérigazgatója – amely évente mintegy 50 ezer tonna burgonyát exportál 11 európai országba – elmondta:
„A Co-op az egyetlen lánc, amely nyíltan vállalja a bojkottot. A legtöbb kereskedő csak a háttérben szól a csomagolóknak: ‘Ne hozzatok izraeli árut, nem akarunk tüntetéseket.’ Csak a Co-op mondja ezt ki nyíltan.”
Gáza Kóla
A bojkott új hulláma akkor került reflektorfénybe, amikor a brit és olasz Co-op bejelentette: megszüntetik az izraeli termékek – például Achva tahini, SodaStream palackok és mogyoró – árusítását.
Az olasz Co-op még a palesztin zászló színeivel ellátott „Cola Gaza” nevű üdítőt is elkezdte forgalmazni.
Bár az aktuális kiváltó ok a gázai háború, Yablonka szerint a bojkott már korábban is jelen volt:
„2023. október 5-én találkoztam a norvég Co-op beszerzőjével. Október 7. után két héttel már le is mondták a megállapodást. Ez nem új jelenség, és nem is derült égből villámcsapásként jött.”
Kattintson ide, ha hozzá kíván szólni a Facebookon! További cikkeinket is megtalálja Facebook-oldalunkon.