Már dolgoznak az Iron Beam lézerrendszer repülőgépekre történő adaptációján.
Bezhalel Machlis, az Elbit Systems vezérigazgatója további részleteket árult el a vállalat azon kezdeményezéséről, amelynek célja a Lézerkupola (Iron Beam) szárazföldi légvédelmi lézerrendszer légi alkalmazásának megvalósítása – szúrta ki az Aviaton Week.
Lézerágyút kapnak az izraeli légierő gépei?
„Az izraeli légierő számára fejlesztünk egy nagy teljesítményű megoldást, amely iránt más ügyfelek is nagy érdeklődést tanúsítanak” – mondta Bezhalel Machlis a vállalat második negyedéves eredménybeszámolóján.
A vezérigazgató a légi telepítésű lézer iránti érdeklődést „globálisnak” nevezte.
Amint arról korábban beszámoltunk, az izraeli védelmi minisztérium májusi bejelentése, miszerint az Elbit és a Rafael légvédelmi lézerfegyverét már bevetették a jelenleg folyó háborúban, egy kulcsfontosságú pillanatban érkezett. A NATO-országok épp arra készülnek, hogy védelmi kiadásaikat a GDP-jük 5%-ára emeljék, ami várhatóan több száz milliárd eurós katonai megrendeléseket jelent majd a hadiipari szereplők számára. Mivel az izraeli Rafael Advanced Defense Systems és Elbit Systems cégek már részei a NATO ellátási láncainak,
következő generációs lézerrendszereik Izrael legújabb több milliárd dolláros védelmi exporttermékévé válhatnak – ha a diplomáciai feszültségek nem állnak az útjukba.
Az izraeli lézerarzenál
Az izraeli védelmi minisztérium nemrégiben több lézerrendszer létezését is nyilvánosságra hozta: a Magen Or (Vasnyaláb) nevű, nagy teljesítményű, 100 kilowattos lézerfegyverét, amelyet a Rafael és az Elbit Systems közösen fejlesztett ki, valamint a Lahav Barzel nevű, kisebb, 30 kilowattos rendszert, amelyet a Rafael tervezett. A Magen Or lézerfegyver tesztjei során 10 kilométeres távolságból fogott el rövid hatótávolságú rakétákat, és az IDF várhatóan már az év végére üzembe helyezi a rendszer működőképes változatát.
A Lahav Barzel, amelyet először a mostani háború során vetettek be harci körülmények között, kompaktabb és energiahatékonyabb. A Rafael és az izraeli járműgyártó Plasan már kifejlesztett egy mobil változatot, is amelyet a Plasan SandCat páncélozott járművére szereltek, lehetővé téve a rendszer gyors szállítását és bevetését.
Amint arról a Neokohn is beszámolt, a védelmi minisztérium által közzétett felvételeken látható, ahogy a Lahav Barzel lézerfegyver sikeresen elfogja a Hezbollah által indított drónokat.
Mint kiderült, a lézerfegyver nem egy lövéssel pusztítja el az ellenséges drónokat, hanem egészen addig hőt összpontosít a drón szárnyára vagy törzsére, amíg az le nem zuhan. Az elfogás költsége csupán néhány dollár (!), amely mindössze a lézerhez szükséges áramra korlátozódik.
Ezzel szemben az elfogórakéták használata akár több százezer dollárba kerülhet bevetésenként.
Mivel a hadviselés egyre inkább a dróntechnológiára támaszkodik – ami leginkább Ukrajnában és Oroszországban látható, ahol hetente több száz drónnal végrehajtott csapás történik –, Izrael lézeres védelmi rendszerei ritka lehetőséget kínálnak:
bizonyított harctéri eredményeket a jelenlegi költségek töredékéért.
Hende Olivér összes cikkét elolvashatja itt.