Korábban nem közölt részletek láttak napvilágot Izrael 12 napos háborújáról Irán ellen.
Egy izraeli F-15-ös „Baz” vadászgép az „Felkelő Oroszlán” hadművelet során Irán felett kritikus üzemanyag-rendszer meghibásodással szembesült, és csak egy merész légi utántöltésnek köszönhetően kerülte el a kényszerleszállást.
Technikai malőr Teherán felett
A 2025. június 13-án indított izraeli Felkelő Oroszlán hadművelet során egy izraeli légierő F-15-ös vadászgépe Teherán felett épphogy csak elkerülte a katasztrófát egy kritikus üzemanyag-rendszer meghibásodás miatt – derült ki az izraeli 12-es csatorna július 12-i riportjából. A pilóta, aki mélyen az ellenséges iráni légtérben repült, észlelte a repülőgép másodlagos üzemanyagtartályának meghibásodását, ami megakadályozta az üzemanyag-ellátást, veszélybe sodorva a küldetést és kockáztatva a kényszerleszállást ellenséges területen. Az izraeli légierő parancsnoksága azonnal cselekedett, és már a legrosszabb eshetőségre készültek.
„Feszült pillanat volt, mindenre felkészültünk”
– emlékezett vissza egy IAF-tiszt, miközben elmondása szerint a lezuhanó repülőgép látványa lebegett a szemük előtt.
A légierő sürgősen parancsot adott egy légi utántöltő repülőgépnek, amely Irán felett találkozott az F-15-össel, hogy végrehajtsanak egy rendkívül kockázatos vészutántöltést. Az akció sikeres volt, így a pilóta befejezhette a küldetést és biztonságban visszatérhetett Izraelbe.
A légierő parancsnoki bunkerében a tisztek állítólag megkönnyebbülten sóhajtottak fel, és „letörölték a hideg verítéket” a homlokukról, miután elhárították a katasztrófát.
Izraeli várakozások
A 12-es csatorna szerint az incidens rávilágított az izraeli légierő rugalmasságára, mivel az említett bevetéshez eredetileg nem terveztek légi utántöltést. A vészhelyzeti tervek között szerepelt egy esetleges kényszerleszállás egy szomszédos országban, valószínűleg Irakban vagy Azerbajdzsánban, hogy elkerüljék az izraeli pilóta iráni fogságba esést.
A művelet előtt Tomer Bar vezérőrnagy, az izraeli légierő parancsnoka komor előrejelzéseket adott a századparancsnokoknak:
becslések szerint az első 72 órában akár 10 repülőgép elvesztésére is számítottak Irán légvédelmi rendszerei miatt.
Szerencsére ezek a félelmek nem igazolódtak be és az IAF nyitó csapásai teljesen megbénították Irán légvédelmét, célba véve a radar- és rakétabázisokat, majd a natanzi és iszfaháni nukleáris létesítményeket.
„Jelenlétünk Irán nyugati részén kritikus fontosságú. Minden megsemmisített indítóállomás életeket ment Izraelben”
– nyilatkozta Bar a támadás idején.