Izraeli vadászrepülőgépklónt vetett be Pakisztán az indiai légierő ellen

Míg a nemrég lezajlott harcok során Pakisztán bevetette az izraeli eredetű „kínai Lavi” vadászrepülőgépeket, addig India izraeli rendszerek változatos arzenálját alkalmazta, beleértve a Barak 8 légvédelmi rendszert és a HAROP öngyilkos drónokat.

Az India és Pakisztán között 2025 májusában lezajlott heves összecsapás magában foglalta a vadászrepülőgépek közötti légiharcokat, rakétacsapásokat, pilóta nélküli légi járművek széles körű bevetését és az elektronikus hadviselési képességek széles körű alkalmazását, miközben rávilágított a kínai és a nyugati fegyverrendszerek hatékonyságának kritikus kérdéseire, valamint Izrael összetett szerepére is.

Izraeli vadászrepülőgépklónt vetett be Pakisztán?

A harci műveletek során Pakisztán először vetett be kínai J-10C vadászrepülőgépeket, amelyek a „kínai Lavi” becenévre hallgató repülőgép legfejlettebb változatát képviselik. A J-10-es a Chengdu Aerospace Corporation által a kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légiereje számára kifejlesztett negyedik generációs többcélú kínai vadászrepülőgép, amely a 2000-es évek eleje óta adja a gerincét a kínai légi képességeknek.

Az izraeli és a kínai tisztviselők kategorikus tagadása ellenére a J-10-et régóta összefüggésbe hozzák az 1987-ben leállított és megszüntetett izraeli Lavi vadászrepülőgép-programmal. Az 1990-es évek során a hírszerzési jelentések dokumentálták az Izrael és Kína közötti technológiai együttműködést, amely során állítólag a Lavi projekt egykori izraeli mérnökei technikai segítséget nyújtottak, valamint repülőgép-technikai szakértelmet és avionikai technológiát adtak át a kínai gyártóknak.

Palesztinpártiság maxra járatva: egy ország kukázza az izraeli vadászrepülőgépeit

Két tucat Kfir vadászrepülőgépet cserélnek svéd Gripenekre.

A két vadászrepülőgép aerodinamikai jellemzői figyelemre méltóan hasonlóak, beleértve az elülső szárnyak konfigurációját, a hasonló törzs felépítését és egyéb specifikációkat.

Nyugati forrásokból származó hírszerzési értékelések, beleértve a CIA elemzéseit is, az 1990-es években arra a következtetésre jutottak, hogy a J-10 „nagymértékben tartalmazhat a Laviból származó technológiákat”.

A mostani összecsapások során a kínai J-10-es vadászrepülőgépek figyelemre méltó hatékonyságot mutattak az Indiai Légierő ellen, és ezek a vadászrepülőgépek a hírek szerint több indiai repülőgép, köztük francia gyártmányú Rafale vadászrepülőgépek, orosz gyártmányú Szuhoj Szu-30MKI elfogóvadászok és MiG-29-es vadászgépek megsemmisítéséért voltak felelősek. Pakisztán egyidejűleg kifinomult kínai légvédelmi rakétákat is bevetett, beleértve a HQ-9 föld-levegő rakétarendszereket, amelyek sikeresen támadták a közepes és nagy magasságban működő indiai repülőgépeket.

“Egyenként semlegesítjük őket”- izraeli drónokat lőhettek le Pakisztán felett

Közleményt adott ki a pakisztáni hadsereg szóvivője.

Az indiai légifölénnyel szemben

A 2021-es beszerzési döntést követően Pakisztán lett a J-10C első nemzetközi üzemeltetője, és a repülőgépek már 2022 és 2023 között hadrendbe álltak. A Pakisztáni Légierő számára a J-10C vadászgép választ ad India minőségi légi fölényére, amelyet a Rafale gépek beszerzésével ért el, miközben ellensúlyozza az Indiai Légierő mennyiségi fölényét is, amely nagyjából kétszer annyi repülőgéppel rendelkezik, mint Pakisztán. 

Szemben Pakisztán hibrid kínai-amerikai fegyverportfóliójával, amely magában foglalja az Egyesült Államok által szállított F-16-os többcélú vadászrepülőgépeket is, India a Rafale első osztályú repülőgépeit vetette be a harcok során, amelyeket olyan védelmi rendszerek támogattak, mint az orosz S-400-as nagy hatótávolságú föld-levegő rakéták és a hazai fejlesztésű Akashteer integrált légvédelmi hálózatok, amelyek fokozott légtérfigyelési képességeket biztosítanak. Ezen előkészületek ellenére az indiai erők folyamatos támadásokkal szembesültek a török Bayraktar pilóta nélküli harci repülőgépeket és kifinomult elektronikai hadviselési ellenintézkedéseket alkalmazó pakisztáni erők részéről.

A harcok során a pakisztáni katonai tisztviselők öt indiai harci repülőgép, köztük három Rafale vadászgép megsemmisítéséért vállalták a felelősséget. Az indiai tisztviselők elutasították a pakisztáni állítások hitelességét. Mindez nem meglepő annak fényében, hogy a konfliktus intenzív információs hadviselési kampánnyal járt, amely során mindkét kormány dezinformációs műveletekkel és a hírszerzési információk szelektív nyilvánosságra hozatala révén próbálta alakítani a hazai és nemzetközi narratívákat.

Olcsó és halálosan pontos: bemutatták az izraeli Széldémon-rakétát

Egyre nagyobb a kereslet a nagy hatótávolságú precíziós csapásokra képes, költséghatékony rakétákra.

Izraeli fegyverekkel az izraeli vadászrepülőgépklón ellen

A „kínai-izraeli Lavi” vadászrepülőgépek ellen az indiai erők különféle, izraeli forrásból származó képességeket, beleértve a Barak 8 föld-levegő rakétarendszert – egy közös izraeli-indiai fejlesztésű rendszert – vetettek be. A Barak 8 közös fejlesztése 2006 és 2009 között kezdődött, a kezdeti haditengerészeti rendszereket 2016-ban szállították le az indiai haditengerészetnek, a szárazföldi változatokat pedig 2017-ben az indiai légierő egységei számára. A Barak 8 technológia azóta India többszintű légvédelmi architektúrájának szerves részévé vált.

Az összecsapások során az Israel Aerospace Industries által gyártott, „kamikaze” támadó drónnak minősített HAROP lőszerrendszer – lehetővé tette az indiai erők számára, hogy precíziós csapásokat hajtsanak végre a kijelölt pakisztáni létesítmények ellen.

Ez a cikk az Israel Hayom oldalán jelent meg eredetileg.

Aláírták a megállapodást: izraeli katonai eszközöket fognak fejleszteni Indiában

Izraeli légvédelmi eszközök fogják védeni a világ legnépesebb országának egét.

Bemutatkozott a „Bar” – Gázában is debütált az IDF új generációs rakétája

A palesztin terroristák is ízelítőt kaptak az Elbit Systems által gyártott Bar rakéta pusztító precizitásából.

Kattintson ide, ha hozzá kíván szólni a Facebookon! További cikkeinket is megtalálja Facebook-oldalunkon.