Kornéli Beáta: A mi holokausztunk és a kollektív emlékezet

Kornéli Beáta történész és Közel-Kelet-kutató írása.

“Hell is empty and all the devils are here.” William Shakespeare

Tudatosan használom Amir Gutfreund regényének a címét, mert ez a veszteség mindannyiunk vesztesége, akár érintettek vagyunk benne, akár nem. Mennyivel többek lehetnénk kulturálisan, gazdaságilag, demográfiailag és legfőképp erkölcsileg, ha mindez nem történt volna meg. Ezen a kerek évfordulón valószínűleg Európa szerte zajlanak a megemlékezések, égnek a mécsesek, a közéleti személyiségek mantrázzák a megszokott narratívát, hogy: „ó borzalom”, meg, hogy „soha többé”!

Hiába a tengernyi szakirodalom, 80 éve még mindig nem tettük fel a valódi kérdéseket, az igazi válaszoktól pedig fényévekre vagyunk.

Túlságosan befelé figyelünk, belemerülünk a szögesdrótok mögött fortyogó pokolba, hogy ne kelljen kifelé tekintenünk, ne kelljen farkasszemet néznünk a saját társadalmaink mulasztásaival. Mert az alapvető kérdés az, hogyan juthatott el Európa idáig? Hogyan borult fel egy kontinens normarendszere? 

Mi volt az első lépés, aztán mik voltak a következők, amelyek ehhez a gyógyíthatatlan öncsonkításhoz vezettek?

A mi Holokausztunk – a magyar zsidóság emlékére

600 ezer magyar szorgos kéz, hazafiság, tudás, hagyomány, tenni akarás, kurázsi, know how veszett el mindörökre a magyar társadalomból. És az utódaik.

A korabeli divatos eszmék, mint a darwinizmus, a szociáldarwinizmus és mindezek vadhajtásai mennyiben befolyásolták az emberek gondolkodásmódját? S mindezt mennyire használták ki az akkori politikai pártok hatalmuk megszerzésének, megszilárdításának az érdekében? S mennyire torzították tovább a korszellemet? Érdemes lenne levonni a helyes következtetéseket és elgondolkozni azon, hogy a mai zeitgeist vajon hová vezet?

Mi az oka annak, hogy Amszterdamtól Vilniusig, Rigától Athénig, Párizstól Budapestig a hétköznapi lakosság a legtöbb esetben sorsára hagyta zsidó honfitársait?

Nem kutatjuk a kollektív közöny okát az elmentekkel szemben épp úgy, mint a visszajöttekkel szemben.

Ráadásul mindig csak arról beszélünk, hogy mi történt „ott”, arról már kevésbé, hogy mi volt mindennek az eredője és mi történt ezután? 

Az önszerveződés, mint a túlélés záloga

Manya Shochat Oroszországban és Palesztinában is felismerte a zsidó közösség problémáit és a kudarcai ellenére mégis véghezvitte úttörő gondolatait. Kornéli Beáta történész írása.

Európa szerte szemérmesen hallgatunk a karriervágyból, haszonszerzésből csatlakozott kollaboránsokról, az üresen maradt házak, üzletek, széthurcolt vagyontárgyak új szenvtelen tulajdonosairól. 

Az hinnénk, hogy 1945 után szembesülve a borzalommal elhamvadt az antiszemitizmus lángja, de nem. A felszín alatt izzott tovább, amely a túlélőkkel szembeni pogromokban tört utat magának Kelet-Európa szerte. 

A kivándorlók kálváriájáról, az éveken át tartó sínylődésről egyik menekülttáborból a másikba, a csempészútvonalakon történő menekülésről, mert bár Európának nem igen kellettek, mégsem mehettek akárhová. A britek nem túl barátságos viselkedéséről, ahogy minden erejükkel akadályozták a Palesztinába történő beutazást, ahogy később az egyetlen menedék, Izrael megalakulását is. 

Alig esik szó a generációkon át cipelt traumákról, a megtizedelt családokról, a szülők, nagyszülők nélkül marad gyerekekről, a gyerekek nélkül maradt szülőkről, a feleség vagy férj nélkül maradt házastársakról. Az örökkévalóságig megnyomorított életek hontalanságáról. 

A pont, ahonnan nincs visszatérés: megkezdődött a „virtuális kristályéjszaka”?

Elhagytuk a normalitást, elhagytuk a megszokott életünket, csak még nem vettük észre. Kornéli Beáta történész és Közel-Kelet kutató írása.

Ezek azok a témák, amelyek alig élnek a köztudatban, kevés az átfogó tanulmány, kutatás mert a történészek, holokauszt-kutatók nagy része nem erre fókuszál. 

S ezzel együtt felbukkant egy új jelenség, a temérdek „szórakoztató holokauszt irodalom”, csinos borítójú könyvek, szívbe markoló fülszöveggel egy hegedűről, egy tetoválóról, egy barátnőről. A valóságon alapuló, ám részben fiktív történetek, amelyek kikezdik a múltat és elmaszatolják a felfoghatatlant. 

Nem elég, hogy 80 éve az összeurópai társadalom nem hajlandó szembenézni a teljes igazsággal, de még a kollektív emlékezetünk is folyamatosan kopik és deformálódik. Ezért a legfontosabb feladatunk a valóság őrzésén és továbbadásán túl feltenni a tényleges kérdéseket és nem engedni elsikkadni a helyes válaszokat.

Ez az írás eredetileg a Kalandos Közel-Kelet oldalán jelent meg. Kornéli Beáta további írásai itt olvashatóak.

Az Érdekvédelmi terület című film margójára

A holokauszt valóságos összetettségéről még mindig csak töredékes képünk van. Kornéli Beáta történész és Közel-Kelet kutató írása.

Sárkány ellen sárkányfű – Napjaink médiaháborújának gyökerei

Kelet-Európa is örökké a játszma része nemcsak a Közel-Kelet. Kornéli Beáta történész és Közel-Kelet kutató írása.

A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik a Neokohn szerkesztőségének az álláspontját.