Németországban ünnepélyes keretek között hivatalosan is elnevezték az izraeli haditengerészet hatodik tengeralattjáróját: a Dolphin 2-osztályú tengeralattjáró az INS „Drakon” – azaz Sárkány – nevet kapta. A hadsereg szerint a hajó csak 2025-ben kerül átadásra.
2024. november 12-én ünnepélyes eseményre került sor Kielben – a Thyssenkrupp Marine Systems-nél – két jelentős mérföldkő, az INS DRAKON tengeralattjáró vízre bocsátása és az első DAKAR-osztályú tengeralattjáró gyártásának megkezdése alkalmából. Az esemény egy újabb fontos lépés a Thyssenkrupp Marine Systems és az IDF közötti sikeres együttműködésben – írja az eseményről tudósító ASD News.
A Dolphin 2-osztályú tengeralattjáró jelenleg is tesztelés és gyártás alatt áll a németországi kieli hajógyárban. Az izraeli hadsereg szerint a hajó csak 2025-ben kerül átadásra.
„Izraellel régóta fennálló, bizalomra és kölcsönös tiszteletre épülő partnerséget ápolunk. Az INS DRAKON vízre bocsátása és az első osztályú DAKAR tengeralattjáró gyártásának megkezdése olyan fontos mérföldkövek, amelyek aláhúzzák elkötelezettségünket az olyan tengeralattjárók szállítása iránt, amelyek világszerte új műszaki mércét állítanak fel.
A tengeralattjáró gyártásának megkezdése új fejezetet jelent együttműködésünkben, megerősítve az Izraellel való partnerségünket, és tovább bizonyítva csapataink világszínvonalú szakértelmét.”
– mondta az ünnepségen Oliver Burkhard, a Thyssenkrupp Marine Systems vezérigazgatója.
Az ünnepségen német és izraeli vendégek is részt vettek, erősítve a két nemzet között a katonai együttműködés terén ápolt kapcsolatokat. Az ASD News szerint a „DAKAR” tengeralattjáró-osztály gyártásának megkezdése is e siker folytatását jelzi, és megteremti a jövőbeli együttműködés és partnerség alapjait.
Az INS DRAKON vízre bocsátása kulcsfontosságú eredmény a korszerű AIP tengeralattjárók gyártásában, amelyek világszerte elismertek műszaki kiválóságuk és megbízhatóságuk miatt.
AIP-tengeralattjárók Az AIP (Air-independent propulsion) vagy levegő független meghajtás olyan tengeri meghajtási technológia, amely lehetővé teszi, hogy egy nem nukleáris meghajtású tengeralattjáró a légköri oxigénhez való hozzáférés nélkül (felszínre emelkedés nélkül) működjön. A modern nem nukleáris meghajtású tengeralattjárók nehezebben észlelhetőek, mint a nukleáris tengeralattjárók (a legtöbb haditengerészeti nukleáris reaktor szivattyúkat használ a reaktor hűtőközegének folyamatos keringtetésére, ami bizonyos mértékű észlelhető zajt generál). A levegő független meghajtással működő tengeralattjárók ezzel szemben gyakorlatilag hangtalanok lehetnek. Bár a nukleáris meghajtású tengeralattjárók még mindig jobban teljesítenek a merülési idő, a sebesség, a hatótávolság és a mélytengeri teljesítmény tekintetében, a kis méretű, csúcstechnológiájú nem nukleáris meghajtású tengeralattjárók hatékonyak lehetnek a part menti műveletekben, és jelentős fenyegetést jelentenek más nukleáris tengeralattjárókra. |
A nyilvánosan elérhető információk alapján az izraeli tengeralattjárók képesek nukleáris fegyverek hordozására, valamint titkos kémkedési feladatokat ellátni a világ minden táján.
A The Jerusalem Post az INS Drakon vízrebocsátása kapcsán emlékeztet, hogy a nukleáris fegyverekkel felszerelt izraeli tengeralattjárók lehetetlenné teszik, hogy Izrael ellenségei a zsidó állam összes nukleáris fegyverét kiiktassák egy, az ország területére mért csapással. Ez gyakorlatilag garantálja, hogy az IDF atomfegyverekkel tudna válaszcsapást mérni abban az esetben, ha bármelyik ellenfele pusztító csapást kísérelne meg Izrael ellen.
Ahogyan arról a Neokohn is beszámolt, az INS Drakon után Oroszország is élénk érdeklődést mutat. A Naval News szerint a nyáron két orosz kémhajót figyeltek meg a németországi Kiel előtti vizeken, egyidőben az INS Drakon várható próbaútjával.