Egy londoni galéria lemondta a Vlagyimir Putyin alatti cenzúráról szóló kiállítását, mert kifogásolta az egyik izraeli-orosz művész közösségi médiában közzétett bejegyzéseit, amelyekben a Hamász október 7-i támadásának áldozatait gyászolta.
A Metamorphika stúdió egy július 4-én közzétett Instagram-nyilatkozatában azzal vádolta Maria Sarkisyantsot, hogy nem foglalkozik eléggé a palesztinok halálával.
„Hiszünk a megszállt Palesztina szabadságában”
– írta a stúdió. „És arra kérjük munkatársainkat és művészeinket, hogy kivétel nélkül ítéljék el az elnyomást annak minden geopolitikai kontextusában”.
A közlemény hozzátette: „Néhány tagunk kapcsolatba lépett velünk, megosztva velünk aggodalmukat Sarkisyants asszony bizonyos publikációival kapcsolatban a személyes oldalán, amelyekben állást foglal a Palesztinában jelenleg is zajló humanitárius válsággal kapcsolatban”.
Az orosz-izraeli művésznő a Jewish Chronicle-nek elmondta, hogy a galériához panaszok érkeztek a közösségi médiában közzétett bejegyzései miatt.
„Azt mondták, helytelen, hogy támogatom Izraelt”
– mondta. Hozzátette, hogy felajánlotta, hogy nem adja a nevét a kiállításhoz, hogy az továbbra is nyitva maradhasson, de a galéria tulajdonosai ezt elutasították.
„A probléma azért merült fel, mert Maria izraeli”
– írta Maria társa, Polina Egorushkina.
A londoni kiállítás lemondására azért került sor, mert Maria október 7-én, a Hamász támadásának napján a közösségi médiában együttérzését fejezte ki Izrael iránt. Maria Oroszországban nőtt fel, ahol Polinával 2018-ban alapították meg a Pomidor művészduót. Maria, aki izraeli állampolgársággal is rendelkezik, 2022-ben költözött Izraelbe, ahol Askelónban élt, a Hamász által október 7-én megtámadott tengerparti városok egyikében.
„Izrael, szerelmem, itt vagyunk, hogy támogassuk egymást, minden gondolatom az elraboltakkal van”
– írta oroszul az egyik bejegyzésében, amelyhez egy imát is fűzött, hogy élve térjenek haza a túszok.
Az október 7-ét követő posztjai továbbra is ott vannak az Instagram-profilján, ahogy egy másik is, amelyben Oroszország ukrajnai invázióját ítéli el.
A stúdió szerint a posztok elfogadhatatlanok voltak a Metamorphika számára, mert Maria nem emlékezik meg a palesztinok haláláról. A galéria szerint ez ellentmondásossá tette a kiállítást, amely „szembeszáll az elnyomó orosz állammal”. „Úgy gondoljuk, hogy a brutalitás és az erőszak megértése nem állhat meg egy ország határainál” – írták.
A galéria azt is hangsúlyozta, hogy döntésüknek „semmi köze az egyén nemzetiségéhez vagy identitásához”.