Köves Slomó helyretette a zsidózó Mazsihisz elnököt

Mintha a „vér és becsület” ideológiájába is belekóstolt volna a Mazsihisz-elnök azon az ominózus széderestén Gyöngyösi asztal-szomszédjaként – mondta a Mandinernek az EMIH vezető rabbija.

„Heisler FB-posztja tökéletesen illeszkedik 10 éves Mazsihisz-elnökségébe. Az antiszemitákat megszégyenítő gyűlöletkeltéssel igyekszik saját kudarcait leplezni, mindeközben csúsztat és hazudik”

– nyilatkozta a Mandiner megkeresésére Köves Slomó.

Sikertörténet a Síp utcában

Megpróbáljuk felidézni Heisler András Mazsihisz elnök úr sikertörténetének legemlékezetesebb eredményeit, sajátos viszonyulását a pénzhez, valláshoz, politikához, diplomáciához.

Az EMIH-be és a kormányba is beleállt a Mazsihisz-elnök

A Mandiner emlékeztet, hogy közösségi oldalán Heisler András elítélte, hogy Budaházy Györgyék kegyelmet kaptak, a Mazsihisz vezetője úgy vélte, hogy az Orbán Viktor kormányfő által korábban hangoztatott, antiszemitizmust érintő „zéró tolerancia” ezzel véget ért. Mindemellett keményen beleállt az EMIH-be is.

A kormány részéről Gulyás Gergely kancelláriaminiszter reagált közösségi oldalán Heisler állításaira, rövid posztjában úgy fogalmazott: „Kedves Leköszönő Elnök Úr!

Egy Széder vacsora a zsidó származásúakat listázni akaró Gyöngyösi Mártonnal vajon nem megosztása a magyar zsidóságnak?”

Köves Slomó szerint

a Mazsihisz távozó elnöke úgy állítja be, mintha a Mazsihisz világi vezetőjeként a magyar zsidóság pápája lenne,

aki a magyar zsidóság hagyományaiért, „ortodox testvérekért” aggódik, és aki a „Mindenhatóhoz imádkozva” tervezi „kibekkelni a hétköznapokat”.

„Félelmeinek oka pedig mindenekelőtt az általam vezetett másik zsidó hitközség, az EMIH, amely szerinte a magyar zsidóságot szétveri és hagyományait megszünteti.

Mindezt Heisler arra alapozza, hogy szerinte a magyar ortodox zsidó hitközség élén egy EMIH által megválasztott elnök áll, így az EMIH célja nem lehet más, mit az ortodoxia bekebelezése”– részletezte Köves Slomó.

Majd aláhúzta: „A valóság ezzel szemben az, hogy a MAOIH, vagyis a Magyarországi Autonóm Orthodox Izraelita Hitközség választott új elnököt és főtitkárt. Olyanokat, akiknek a magyar ortodox zsidó élet bizonyosan fontosabb, mint Heislernek, hiszen ők ortodox zsidók, szemben Heisler hitközségi elnökkel, aki az istenhitét firtató kérdésre azt a minden kétséget kizáró – és a hitükben bizonytalanok számára kétségkívül inspiráló – választ tudja adni, hogy »van, amikor a gondviselés annyira közel jön, hogy nem lehet nem hinni benne«.

A MAOIH új vezetése akkor is legitim, ha az a Mazsihisz elnökének ellenszenves, vagy netán a Mazsihisz tervét hiúsítja meg, amely a MAOIH újbóli bekebelezését célozza.”

Köves szerint

nem véletlen, hogy a MAOIH már 2017-ben végleg kilépett a Mazsihiszből.

A MAOIH anyagi ellehetetlenülése, zsinagógáinak kiürülése, vallási vezető nélkül maradása, a hívek elvándorlása ugyanis nem kis részben annak köszönhető – véli az EMIH vezető rabbija –, hogy a Mazsihisz világi vezetőjének és elődjeinek mindig volt fontosabb dolga a vallási- és ortodox hagyományokkal való törődésnél.

Mentsük meg az ortodoxiát! De kitől?

A MAOIH és az EMIH frigyre lépése nem csak természetes (két ortodox közösségről van szó), de a MAOIH számára egyenesen létkérdés — írja a Lekvár és JAM blog.

Vita az ortodox hitközségről

„Így jöhetett létre az a máig tartó állapot, amelyen az új vezetés minden erejével változtatni akar.

A MAOIH és a MAOIH új vezetőinek célja a magyar ortodoxia hagyományait megőrizni, még meglévő tagjait támogatni, zsinagógáit felújítani, a hitközségnek rabbit választani, a mikvét rendbe hozni, az iskolát feléleszteni, a csőd közeli állapotot megszüntetni.

Mind olyan tervek, amelyeket az EMIH és jómagam maximálisan támogatni fogunk, és amelyek eddig valamiért nem szerepeltek a Mazsihisz-elnök prioritásai között.”

„Ahogy jöttek, úgy fognak innen elmenni” – írta Heisler Köves Slomóról, illetve azokról a rabbikról, rebbecenekről, közösségi vezetőkről, akik az EMIH keretei között, „sok áldozatot hozva, minden nap lelkiismeretesen tesznek azért, hogy a magyar zsidóságnak legyen imakönyve, iskolája, óvodája, újabb és újabb zsinagógája, kóser élelmiszere, mikvéje, ösztöndíjprogramja”.

„És igen, az EMIH rabbijai nem mind mondhatják el magukról, hogy Magyarországon születtek. De mióta hivatkozási pont egy zsidó hitközségben az, hogy ki hol született?

Mintha a „vér és becsület” ideológiájába is belekóstolt volna Heisler azon az ominózus széderestén Gyöngyösi asztal-szomszédjaként.

Szerencsére azt még nem állítja, hogy az EMIH-es zsidók nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek! Javaslom,

mielőtt Heisler a jövő évi széder estére már Budaházy-t hívná meg, nézzen utána, hogy az általa állítólag képviselt neológ irányzat nagyjai, nagy rabbijai és vezetői hol születtek, honnan származtak.

Hol született például a Dohány utca első rabbija Meisel Farkas Alajos rabbi (Csehország), vagy Lőw Lipót rabbi (Csehország), vagy ha úgy tetszik az ortodox testvérek közül Schreiber Mózes (Frankfurt), vagy éppen Koppel Reich rabbi (Bajorország)?” – mutatott rá az EMIH vezető rabbija.

Mégis kit képvisel a Mazsihisz?

Heisler Gyöngyösivel széderezik, az újlipótvárosi szülők nem kérnek a Bzsh iskolaátvételéből. E két ügy látszólag független egymástól, azonban fontos jelenségre mutat rá.

A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik a Neokohn szerkesztőségének az álláspontját.