Nyugdíjreform? Franciaországban? Minek?

Franciaország-szakértő, politológus

A Covid-járvány alatt felfüggesztették. A kampányban előkerült, máshogy, mint 2017-ben. A franciákat éppen a megélhetésük és szociális helyzetük izgatja a legjobban, a kormányoldal mégis kóstolgatja a témát. Tesztelgetik a közvéleményt. De mit akarhatnak ténylegesen? Minek egy nyugdíjreform? Egyáltalán: logikus éppen most olyan intézkedésbe kezdeni, amely Franciaországban csak az utca ellenében csinálható meg? Íme a francia nyugdíjreform ügye, és minden, ami mögötte lehet.

Miért most?

A „miért kell most nyugdíjreform?” kérdésre a leglogikusabb válasz a legegyszerűbb: azért, mert az efféle reformokat a ciklus elején érdemes megcsinálni. Kényelmetlen, kellemetlen, de a következő választásra – elvben, persze – nemcsak a saját bázis, hanem nagyjából mindenki hozzászokik az új helyzethez. Emmanuel Macron első megválasztása után is követte ezt az aranyszabályt: még 2017 nyarán megcsinálta a munkaügyi reformokat. Már a kampányban elmondta, hogy lesz ilyen, s rendeleti úton. A második megválasztása azonban más körülmények között történt: nyugdíjreformot ígért ugyan, de rendeleti megoldást nem.

Az meg mintha a vérszegény kampány ellenére őt magát is meglepte volna, hogy nem lett meg abszolút parlamenti többsége.

Mellesleg a reform társadalmi támogatása is kérdéses, úgy tűnik, hogy a téma az államfő bázisát is megosztja. Van olyan mérés, amely egyszerűen arra utal, hogy a franciák nem pontosan értik, hogy mit akar most igazán az elnök. Őt azonban bizonyos értelemben köti a múlt: a 2022-es kampányban csak megígérte, hogy végigviszi a reformot, méghozzá úgy, hogy a munkával töltött időt hosszabbítja meg.

Egyre több tagország elégedetlen az EU migrációs politikájával

A Frontexnek végre hatékonyan kellene védenie az EU külső határait, védőfalat képezve a tagállamok számára az embercsempészet ellen is – szögezte le az osztrák kancellár.

Tényleg kell?

Egy nemrég nyilvánosságra került jelentés szerint a francia nyugdíjrendszer jelenleg enyhe többletben van, ugyanakkor a következő két és fél évtizedben súlyosbodó hiánnyal kell majd szembenéznie. Azzal kapcsolatban azonban már vita van (lásd pl. itt), hogy ebből mi következik, konkrétan sürgős-e a reform (és milyen tartalommal). Van, aki szerint a jelentés éppen azt mutatja, hogy nem sürgős, és nagyon is van idő a vitára. A fentiek alapján felmerül a kérdés, hogy – ha a politikai szempontot nem tekintjük – akkor tartalmilag miért gondolhatja mégis azt Emmanuel Macron és a kormányoldal, hogy igen, feltétlenül most szükséges a nyugdíjreform. Az egyik lehetséges érv így néz ki: ha a piacok most nem is aggódnak kifejezetten a francia nyugdíjkassza állapota miatt, a romló gazdasági helyzet örvén ez az aggodalom nőhet, s a piac a mozdulatlanságot ilyenkor már jobban büntetheti.

Ha így van, akkor a következő választás előtt az biztos nem lehetne vonzó üzenet, ha esetleg a Franciaországgal szembeni piaci bizalom éppen Macron, egy magát kompetensnek beállító centrista ex-bankár vezetése alatt bomolna meg.

A háttérben Marine Le Pen és a baloldal is készül

Márpedig már most is olvasni arról, hogy Macronék tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy a jelenlegi állás szerint – ha nem egy macronista győz –, akkor a 2027-es választás fő esélyese a radikális jobboldali Marine Le Pen. És az elnök környezetéből azt szivárogtatják, hogy Macron szerint a kompetencia lehet a centrista ellenérv, vagy ha tetszik, akkor a kormányképesség lehet Marine Le Pen fő ellenfele (ugyanis az elmúlt évek tartós percepciója az, hogy a Nemzeti Tömörülés elnöke kevéssé hozzáértő a részletek tekintetében).

Ugyanakkor Marine Le Pen egyébként új, frakcióvezetői pozíciója birtokában szorgalmasan építgeti a kompetenciaképét.

Persze öt év hosszú idő, és akár még az is lehet, hogy nem ez lesz a döntő, hanem az esetleges szociális feszültségek óvatos és konszenzuális meglovagolása.

Meloni kiakadt a francia kormányra: Remélem csak félrefordították, amit mondtak

A francia kormányzat ugyanis „éberen” szeretné figyelni, hogy az új kormány tiszteletben tartja a jogállamiságot.

Csakhogy ezen a meglovagoláson más is dolgozik. Vagy dolgozna. Bár a (radikális) baloldal értelemszerűen jelölt arra, hogy az infláció az energiaválság miatti szociális elégedetlenség egy részét megszervezze, egyelőre nem csinálja valami fényesen. Az október 16-ára várható tüntetés kapcsán például éppen egymással vitatkoznak a baloldali pártok, így kifelé sem tudnak érthető üzeneteket küldeni. Közben várható ugyan egy népszavazási kezdeményezés a szuperprofitokról, ami akár napirend-formáló is lehet(ne).

Feltételes módban, mert az egésznek szavazókban mérhető politikai haszna akkor lehetne, ha a napirendet nem olyan ügyek uralnák, mint a radikális baloldalon és a zöldeken belüli nők elleni erőszakos ügyek, és az azok kezeléséről szóló belső, de nagyon is nyilvános pártviták.

Parlamenti játékok: brutalitás és párbeszéd

Miközben pár hónapos egyeztetést ígér, Macron és környezete hetek óta tesztelgeti, hogy esetleg a TB-törvények mellékleteként, módosító javaslatként elfogadhatnák-e a nyugdíjreformot, minden bizonnyal az alkotmány 49-3-as cikkelyét alkalmazva, azaz szavazásnál nélkül. Ez egy atom-forgatókönyv, a parlament lendületes felrúgásának felel meg. A kritikusok tulajdonképpen joggal állítják, hogy a megoldás nagyon messze lenne a Macron által látványosan ígért új módszertől, a párbeszédtől, az egyeztetéstől, melyről még október elején is tíz percnél hosszabb videót posztolt.

Csakhogy lehet, hogy nem is a koherencia a cél: ha végül nem „mintegy mellékesen”, módosításként megy be a Nemzetgyűlésbe a nyugdíjreform-javaslat, pszichológiailag néhányan akár meg is könnyebbülhetnek, mondván, a dolog mégiscsak lehetne brutálisabb. És egyébként is: amíg a többség a módszeren vitatkozik, addig sem azon megy a polémia, hogy egyáltalán kell-e reform.

Egyébként a brutalitásnak, a 49-3-as cikkely alkalmazásának a vége általában az, hogy valaki bizalmatlansági indítványt nyújt be. Marine Le Pen már nyíltan jelezte, hogy ezúttal elképzelhető az ellenzékek összefogása. Ez élére is állítja a kérdést: ér-e Macronnak annyit a nyugdíjreform, hogy akár megbukjon miatta a Borne-kormány? Persze, egy kudarccal is lehet demonstrálni, hogy Macron mekkora reformer – de ha emellett az eszköz mellett dönt, akkor az eredmény jó eséllyel a holdról is látszódni fog.

A csökkenő francia antiszemitizmus esete az alacsonyan lógó gyümölccsel

Fontos látni, hogy az antiszemita esetek száma az elmúlt húsz évben viszonylag magas átlag mellett erőteljesen fluktuált Franciaországban. Soós Eszter Petronella elemzése.

Soós Eszter Petronella összes cikkét elolvashatja itt.

A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik a Neokohn szerkesztőségének az álláspontját.