A sábbáti tömegközlekedésért száll síkra a baloldali közlekedési miniszter

Az izraeli baloldali Munkapárt elnöke, az egyébként magyar felmenőkkel bíró Merav Michaeli azt követeli Lapid miniszterelnöktől, hogy engedélyezze a tömegközlekedést Izrael központjában szombaton annak dacára, hogy a zsidó vallás tiltja mindenféle gépjármű használatát sábbátkor.

Merav Michaeli közlekedési miniszter és a Munkapárt elnök arra utasította a tel-avivi tömegközlekedési vállalat, az NTA elnökét, Maya Liquornikot, hogy készítsen elemzést a nemsokára átadásra kerülő tel-avivi metró piros vonalának szombati üzemelésének működési és költségvetési következményeiről.

Michaeli szerint az, hogy a vonal sábátkor nem üzemel, jelentősen hátrányos helyzetbe hozza a lakosság azon tagjait, akiknek nincs saját járművük.

A minisztérium azt is kijelentette, hogy az általa az NTA-n keresztül a közlekedési infrastruktúrába pumpált, több tízmilliárd sékelt kitevő hatalmas beruházás, amely a következő két évtizedben a tömegközlekedés gerincét fogja képezni, indokolja annak teljes körű használatát, a hét minden napján.

A közlekedési miniszter azt is állította, hogy a metró szombati üzemelése a gazdaság egészének javát szolgálja, a megélhetési költségek csökkenését eredményezi, csökkenti a környezetszennyezést és a személygépkocsik használatát, valamint segíti az elektromos, tisztább közlekedési eszközökre való átállást.

Michaeli miniszter asszony hivatalba lépése óta azon dolgozik, hogy a tömegközlekedés sábátkor is működjön,

eddig azt a Jair Lapid miniszterelnök és a vallásos Naftali Bennett miniszterelnök-helyettes közötti kötelezettségvállalások megakadályozták.

A miniszter most utasította az NTA-t, hogy vizsgálja meg a lehetőségeket, és terjesszen elő egy olyan tervet, amely lehetővé teszi, hogy a metró szombatonként is közlekedjen, annak novemberre tervezett indulásától.

Michaeli miniszter elmondta:

„Izrael polgárai megérdemlik, hogy véget érjen az a helyzet, hogy hétvégén nincs tömegközlekedés. Mindig is úgy gondoltam, hogy Izrael polgárainak szabad mozgását nem szabad nap, óra vagy közlekedési eszköz – gépkocsi vagy tömegközlekedés – szerint korlátozni. Felszólítom a miniszterelnököt, hogy ne szalassza el a számunkra megnyílt történelmi lehetőséget, és csatlakozzon hozzám, hogy megváltoztassuk a tömegközlekedés arculatát Izraelben”.

Michaeli javaslata, érthető módon, felháborodást váltott ki a vallásos pártok körében. A Sász párt szerint „a közlekedési miniszter cinikus választási kampánnyal próbálja elfedni hivatali idejének minden téren szégyenletes kudarcát, a sábát és az ország zsidó jellegének rovására. Szégyenteljes” – szólt a párt közleménye.

A vallásos cionista Otzma Jehudit párt elnöke, Itamar Ben-Gvir azt mondta:

„Javaslom Merav Michaelinek, hogy inkább Izrael közlekedési problémáival foglalkozzon és ne használja a sábátot provokációra. Ahelyett, hogy a közlekedési dugók és balesetek problémájával foglalkozna, Michaeli olcsó címlapsztorikat keres, először azzal, hogy dühkitöréseket rendez a vonaton, most pedig azzal, hogy megszentségteleníti a sábátot és árt az ország zsidó identitásának. Talán jobb lenne, ha annál maradna amihez ért, az pedig a Tiktok.”

Az ellenzék legnagyobb pártja, a Likud egyik képviselője, Slomó Karhi felszólította a főügyészt, hogy akadályozza meg Michaeli lépését,

„Felszólítom a főügyészt, hogy azonnal állítsa le Merav Michaeli miniszter brutális, törvénytelen, korrupt és zsidóságellenes lépését. Nincs felhatalmazása arra, hogy lábbal tiporja a zsidó állam alapjait és a sábát szentségét”

– mondta Dr. Karhi.

Felére csökkentenék a közúti balesetek áldozatainak a számát Izraelben

A tervezett lépések egyike 4000 térfigyelő kamera telepítése.