Világgazdasági Fórum: Jobb lenne, ha az embereknek nem lenne saját autójuk

A Világgazdasági Fórum (WEF) a múlt héten közzétett egy dokumentumot, amelyben a „pazarló” magánautó-tulajdonlás megszüntetésére szólít fel. A WEF azzal érvelt, hogy az autók közösségi megosztása csökkentené a nemesfémek és a fosszilis tüzelőanyagok iránti globális igényt – írja a Post Millennial. 

A WEF július 18-i, „3 körforgásos gazdasági megközelítés a kritikus fémek iránti kereslet csökkentésére” című tanulmánya azzal kezdődött, hogy:

„Tiszta energiaforradalomra van szükségünk, méghozzá most”.

A cikk így folytatódott: „De ehhez a fosszilis tüzelőanyagokról a megújuló energiaforrásokra való átálláshoz nagy mennyiségű kritikus fémre, például kobaltra, lítiumra, nikkelre, hogy csak néhányat említsünk. Ezeknek a kritikus ásványi anyagoknak a hiánya megnövelheti a tiszta energiát hasznosító technológiák költségeit”.

A WEF a továbbiakban leszögezte, hogy bár a több bányászat az egyik út, ez „nem kívánt következményekkel” járhat, ezért „ideje túllátni” a jelenlegi megoldáson, és megfontolni „három olyan gondolkodásmódbeli változást”, amely „segíthet csökkenteni a kritikus fémek iránti keresletet”.

A WEF kijelentette: „Legyünk őszinték, valószínűleg van legalább egy régi mobiltelefonod a fiók mélyén elrejtve. Esetleg egy használaton kívüli merevlemez is helyet foglal. Nem vagy egyedül.”

A lap szerint „Angliában egy átlagos személygépkocsit vagy furgont az időnek mindössze 4%-ában vezetnek”.

A WEF amellett érvelt, hogy az emberek adják el autójukat, sétáljanak vagy osszák meg járműveiket, mert „az olyan autómegosztó platformok, mint a Getaround és a BlueSG már megragadták ezt a lehetőséget, és olyan járműveket kínálnak, ahol használt óránként fizetnek”.

A „Nagy Újraindítást” hirdető szervezet azonban nem állt meg itt, és azzal folytatta, hogy ez az elmélet az autóktól a magánlakásokig mindenre alkalmazható.

Az első változtatás arra ösztönzi az embereket, hogy „a birtoklásról a használatra térjenek át”.

„Ahhoz, hogy a tulajdonlásról a használatra való szélesebb körű átmenetet tegyük lehetővé, a dolgok és rendszerek tervezésének módját is meg kell változtatnunk.” A csoport azt javasolta, hogy az olyan eszközök, mint például az autók, „felhasználói profilokat” használhatnának, amelyek „különbséget tesznek a munkahelyi és a személyes használat között ugyanazon az eszközön”, lehetővé téve az „egy személyre jutó eszközök számának” csökkentését.

A WEF hozzátette: „Az átálláshoz alapvető fontosságú az olyan tervezési folyamat, amely a termékvásárlásra való tervezés helyett a mögöttes szükséglet kielégítésére összpontosít. Ez a gondolkodásmód szükséges a városok újratervezéséhez, hogy csökkentsük a magángépjárművek és egyéb használati módok számát”.

A csoport így folytatta: „Ez a teljesen körforgásos modellre való átállás ma sürgetőbb, mint valaha. Ha előre akarunk lépni, rendszerszinten kell újragondolnunk, hogy mennyit használunk, valamint azt, hogy hogyan tudjuk csökkenteni a felhasználást”.”

„Ha nem tudjuk drámaian csökkenteni a jelenlegi fémfelhasználást, akkor nem fog megszűnni az új bányák felkutatásával kapcsolatos vita és feszültség.”

Hasonlóképpen a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) azt mondta az országoknak, hogy csökkenteniük kell a hazai fogyasztók olajellátását, és „ki kell lökniük” az embereket a magánautókból, hogy csökkentsék a fogyasztást.

Az IEA terve, amelyet a WEF dokumentumában idéztek, a gázfogyasztás csökkentése a sebességkorlátozások csökkentésével, több elektromos autó használatával, több kerékpárút építésével, olcsó tömegközlekedés létrehozásával, a vonatok repülőgépek helyett történő használatával, valamint azzal, hogy az emberek legalább heti három napot otthonról dolgozzanak.

Az IEA kijelentette, hogy a „klímaapokalipszis” megállítása érdekében a kormányoknak ki kell kényszeríteniük az embereket „a magánautókból, mert ezek a legnagyobb kibocsátási bűnösök”.

Javaslataik között szerepelt a fosszilis üzemanyaggal működő járművek betiltása. Több európai ország és amerikai állam, például Washington, New York és Kalifornia már elfogadta azokat a jogszabályokat, amelyek már 2030-tól betiltják a nem elektromos autók értékesítését.

Fotó: Unsplash/Zakaria Zayane 

Mindenki készüljön fel a Nagy Újraindításra

Ami 2016-ban összeesküvés-elmélet volt az ma sok helyen kormányprogram.