Az izraeli F-35I Adir vadászbombázó már egytonnás bombát is képes hordozni

Ebben a hónapban napvilágot látott hírek szerint az Izraeli Légierő (IAF) kifejlesztette azt a képességet, hogy az F-35I lopakodó vadászgépekből álló flottáját légi utántöltés nélkül is elrepítse Izraelből az Iráni Iszlám Köztársaságig.

A megnövelt hatótávolsággal a már most is csúcstechnológiát képviselő repülőgépek vitathatatlanul az IAF legértékesebb repülőgépét jelentenék.

A Jerusalem Post arról is beszámolt, hogy a közelmúltban egy új, egytonnás bomba is az F-35I fegyverarzenálját képezi.

Az új nehézbomba hozzáadása ellenére a jelentések szerint a vadászgép lopakodó képességeit ez nem befolyásolja. Az izraeli médiaforrások e két bejelentése egybeesik azzal, hogy az izraeli kormány fokozza katonai erőfeszítéseit az iráni fenyegetés elhárítására.

Még az F-35I „Adir” változatán a jelentések szerint végrehajtott új fejlesztések nélkül is Izrael ötödik generációs vadászgépekből álló flottája olyan egyedi tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek az izraeli légierőt a Közel-Kelet legfélelmetesebb légierejévé teszik.

Izrael az egyetlen nemzet, amely a Lockheed Martin F-35-ösének az egyedi változatával rendelkezik.

Izrael F-35I „Adir” változata az IDF igényeit kiszolgáló egyedi specifikációk egész sorát tartalmazza. Az IAF külső átalakítási intézkedések révén hozzáférhet az Adir fejlett digitális architektúrájához, beleértve a kommunikációs rendszerét is. Mivel a Lockheed Martin beleegyezett abba, hogy Izrael független módosításokat és kiegészítéseket hajtson végre a vadászgép alapjául szolgáló szoftveren, az IAF képes volt az egytonnás intelligens bombát beépíteni a repülőgép belső fegyvertárolójába.

Az izraeli légierő már utántöltés nélkül is képes iráni célpontokat elérni

Ráadásul az IAF új, egytonnás bombákat is kapott, amelyet a repülőgép belső fegyvertérében lehet szállítani anélkül, hogy veszélyeztetné a lopakodó radarjelzést.

Az izraeli Rafael Advanced Weapons Systems cég által tervezett új bomba a hírek szerint „autonóm” és az elektronikus hadviselési rendszerek mindegyikétől védett.

Az Adir új, megnövelt hatótávolságú bombája jelentős űrt töltene be az IAF számára. Irán több mint 1000 mérföldre helyezkedik el a zsidó államtól, ami nagy kihívást jelent Izrael számára, hogy légicsapásokat hajtson végre Iránon belül. Tavaly Izrael arra kérte a Biden-kormányzatot, hogy gyorsítsa fel a KC-46A Pegasus légi utántöltő tanker szállítását, amelyre az IAF-nek szüksége lenne az Iránban végrehajtandó küldetésekhez. A tankereket Izrael arra használná, hogy a bombázóit, köztük az Adirt, repülés közben feltöltse, ami elengedhetetlen a nagyobb hatótávolságú bevetésekhez.

Áprilisban egy izraeli hírportál arról számolt be, hogy az izraeli légierő repülési tesztközpontja olyan külső üzemanyagtartályok kifejlesztésén dolgozik, amelyekre az Adirnak szüksége van a nagy hatótávolságú küldetések végrehajtásához.

Nyilvánvaló, hogy az IAF prioritásként kezeli annak kitalálását, hogy hogyan lehet műveleteket végrehajtani iráni területeken. A rezsim gyors nukleáris nyersanyag-felhalmozása, ballisztikus rakétaarzenáljának fejlesztése és könyörtelen proxy-háborúja hozzájárult a feszültségek növekedéséhez a régióban az elmúlt években. Az elmúlt hónapban vezető iráni tudósok haltak meg rejtélyes támadásokban, és egy Teheránon kívüli dróngyárat is megsemmisítettek egy légicsapásban.

Irán úgy véli, hogy a zsidó állam áll e támadások mögött, és bosszút ígért a jövőben.

Ezt a cikket szerkesztőségünk a Sábát beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.

Nem mindenki biztos benne, hogy egy izraeli légitámadás sikerrel járna Irán ellen

Egy jelenleg vezető pozícióban lévő biztonsági tisztviselő azt nyilatkozta, hogy legalább két évbe telne egy olyan támadás előkészítése, amely jelentős károkat okozhat Irán nukleáris projektjében.