Az orosz ötödik generációs vadászgép, ami sehogy se akar elkészülni

A Szu-75-öst az oroszok annak ellenére elkezdték értékesíteni, hogy a gyártó az elkészülést 2027-re tolta. 

A Szu-75-ös tervezett lopakodó vadászgép különleges exporttermék lehet. Az orosz tervezők csillogó marketingkampányhoz folyamodtak, hogy reklámozzák a vadászgépet, sőt, odáig mentek, hogy „Sakk-matt” parfümöt palackoztak, hogy lenyűgözzék a tömeget egy légi bemutató alkalmával – írja az 1945.

A nyugati pénzügyi szankciók és az exportkorlátozások miatt azonban ez a repülőgép csak évek múlva készülhet el, és az ebből adódó késedelem csalódást fog okozni az orosz kormánynak.

A múlt hónapban a védelmi vállalat, a Rostec igazgatója azt mondta Vlagyimir Putyinnak, hogy az új vadászgép csak 2027-ben készül el – két évvel később, mint a legutóbbi ígéret.

A „Sakk-matt” program arra fogad, hogy a leendő repülőgépre annyi külföldi megrendelés érkezik, hogy az eladásokból befolyó pénzből ki lehet fizetni a projektet.

Mire képes Kína 120 millió dolláros vadászgépe?

A „Mighty Dragon” magyarul „dicső sárkány” Kína válasza az amerikai F-35-ökre.

A RAND Corporation elemzői úgy vélik, hogy ez nem biztos, hogy nyerő képlet, mivel Oroszország anélkül árulja külföldön a gépet, hogy nyilvánosságra hozná a fizető vevőket. Az egyik érdekelt fél India lehet, amelynek kormánya semleges és pártatlan maradt az ukrajnai háború alatt. Ez azt jelenti, hogy India fogékony lehet a Szu-75-ös megvásárlására. Oroszországnak azonban egynél több vevőre lesz szüksége a tervezett repülőgéphez.

Az oroszok úgy vélik, hogy ez lesz a legolcsóbb ötödik generációs vadászgép, amelyet darabonként 25-30 millió dollárért lehet megvásárolni.

Ha ez az ár tartható, akkor talán Vietnam és az afrikai országok is kifizethetik a költségeket. Ez a szám valószínűleg mozgó cél, amely emelkedhet, mivel a repülőgép már most is késésben van. A fent említett ár pedig csak az alapmodellre vonatkozik. Oroszországnak a képzés és a pótalkatrészek árát is be kellene számolnia a fejlődő országok számára, amelyek nem feltétlenül rendelkeznek szakértelemmel egy új generációs vadászgép berepüléséhez.

Van egy makett, amelyet tavaly mutattak be egy légi bemutatón. Jelenleg a legtöbb orosz védelmi erőfeszítés Ukrajna körül összpontosul. A gyártás most a fejlett irányított rakétákra és az új harckocsikra összpontosít. A szankciók ezeket is nehezítik.

A Szu-75-ös a tervek szerint MACH 1.8-as sebességgel mintegy 1800 mérföldes hatótávolsággal rendelkezik, és 7500 kg lőszer szállítására lehet képes.

A Rostec úgy véli, hogy a Szu-75 fenntartása hétszer olcsóbb, mint egy F-35-ösé, ami a cikk szerint túlságosan optimista számításnak tűnik.

A cikk szerint meglepő, hogy az orosz védelmi vállalkozók hajlandóak belevágni a nemzetközi értékesítésbe, mielőtt a Szu-75-ös elkészülne. Ez feltételezi, hogy a védelmi minisztérium megtalálja a módját, hogy finanszírozza a költséges háború ellenére, amely időt, pénzt, erőforrásokat, és ami a legfontosabb, életeket emészt fel.

Az izraeli légierő már utántöltés nélkül is képes iráni célpontokat elérni

Ráadásul az IAF új, egytonnás bombákat is kapott, amelyet a repülőgép belső fegyvertérében lehet szállítani anélkül, hogy veszélyeztetné a lopakodó radarjelzést.