A floridai törvényhozók közelmúltbeli lépése a Disney különleges kiváltságainak megszüntetésére más vállalatokat is riadókészültségbe helyezett egy hétvégén közzétett jelentés szerint.
Miután a Disney vezetése ellenezte a szülői jogokról szóló családvédelmi törvényt Floridában, Ron DeSantis republikánus kormányzó kijelentette, hogy „a Disney vendég Floridában”, és aláírta a Reedy Creek Improvement District megszüntetéséről szóló törvényt. A Reedy Creek Improvement District egy 100 négyzetkilométeres, különleges kormányzati és adókörzet, amely a Disney Worldnek ad otthont, miközben lehetővé tette a Disney számára, hogy elkerüljön bizonyos állami adókat és szabályozásokat.
A The Wall Street Journal szerint sok floridai vezérigazgató teszi fel most azt a kérdést, hogyan kerülhetik el ugyanezt a saját cégeik esetében.
„A cégvezetők első számú aggodalma az, hogy „Mikor szólaljak fel közügyekben?„”
– mondta Bill George, a Medtronic korábbi vezérigazgatója és a Harvard Business School jelenlegi vezető munkatársa a lapnak.
„Ahogy az egyik vezérigazgató mondta nekem: ‘Szeretnék társadalmi kérdésekben felszólalni, de nem akarok belekeveredni a politikába’. Erre én azt mondtam az orrom alatt, hogy ‘Ez nem lehetséges'”.
A The Wall Street Journal megjegyezte, hogy egyes vezetők megkönnyebbülést érezhetnek, mivel a részvényesi hozamok maximalizálására összpontosíthatnak, miközben távol maradnak a tomboló politikai vitáktól. David Berger vállalatirányítási jogász ugyanis azt mondta a lapnak, hogy a törvényhozók egyre inkább hajlandóak felvenni a versenyt az üzleti életben, ha az számukra előnyös.
„Régebben különösen a republikánusok – de mindkét párt – szerették a nagyvállalatokat”
– magyarázta.
„Most pedig azt látjuk, hogy mindkét párt szereti a nagyvállalatokat politikai lábtörlőnek használni, így vagy úgy”.
Julie Schertell, a georgiai Neenah gyártóvállalat vezérigazgatója szerint „valószínűleg bárki, aki vezető pozícióban ül”, „valamilyen mértékben” figyelemmel kíséri a Disney helyzetét.
„Mert azt akarom, hogy az emberek pozitív szándékot feltételezzenek, mint például: ‘Itt van, amit megpróbálunk tenni, és ha úgy érzem, hogy ez egy félresikerült lépés, beszéljünk róla. És persze korrigáljuk”
– mondta a munkavállalók aggodalmainak figyelembevételével kapcsolatban.
Ron Williams – az Aetna korábbi elnöke, aki jelenleg a Boeing, a Johnson & Johnson és az American Express igazgatótanácsában ül – kifejtette, hogy a politikában való manőverezés „kihívást jelentő feladat” a vezetők számára.
A Disney kommunikációs vezetője, Geoff Morrell, miután kidolgozta a cég kezdeti válaszát a szülői jogokról szóló törvényre, a floridai botrányt követően távozott állásából.
„Három hónap után ebben az új szerepkörben, világossá vált számomra, hogy több okból kifolyólag ez nem tartható”
– írta Morrell egy levélben.