A koncentrációs táborok náci kegyetlenkedéseit realisztikusan ábrázoló legrégebbi képregényre bukkanhatott egy holland történész.
Az amerikai képregény a Nazi Death Parade (Náci halálparádé) címet viseli és már 1944-ben valós képet mutatott a gázkamrákban zajló tömeggyilkosságokról.
A rajzok szemtanúk leírásain alapulnak – mondta Kees Ribbens, a háborúkkal, holokauszttal és tömeggyilkosságokkal foglalkozó holland intézet professzora, aki a képregényt egy amerikai internetes kereskedőnél fedezte fel, és már megkezdte a tanulmányozását.
Az eddigi kutatások szerint a rajzok August Maria Froehlichtől származnak, aki Ausztriából emigrált az Egyesült Államokba. Megrajzolta az emberek szállítását állatvagonokban, a tusolónak álcázott gázkamrákban zajló gyilkosságokat, a holttestek elégetését.
Froelich valószínűleg szovjet katonáknak a Lengyelország területén lévő majdaneki megsemmisítő tábor felszabadítása után tett vallomásait olvasta.
A képregény a náci rezsim elleni politikai vitairat része volt, kiadói a közvéleményt próbálták befolyásolni a történész szerint.
„Ha a szavak nem hatnak, megteszik a képek”
– mondta.
Froelich az áldozatokat nem ábrázolta zsidókként, Ribbens szerint valószínűleg az antiszemita reakciókat akarta ezzel elkerülni.
Bár a második világháború idején is eljutottak külföldre a zsidóüldözésről szóló jelentések, a népirtásról szóló híreket sokszor nem hitték el.
Már az 1940-es években is ábrázolták a koncentrációs táborokat és a nácik kegyetlenkedéseit képregényekben, azok azonban tele voltak klisékkel és nem mutatták be a zsidók szisztematikus megsemmisítését. Csak évekkel később ábrázolták realisztikusan a holokausztot, kiemelkedő jelentőségű Art Spiegelman amerikai művész Maus című kötete.
Ezt a cikket szerkesztőségünk a Sábát beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.