Néhány magyar hírportál más dimenzióból figyeli az izraeli eseményeket

Miközben Izraelre több mint 1000 rakétát lőtt a Hamász és az Iszlám Dzsihád a napokban, izraeli civilek haltak meg, és Izrael próbálja kilőni a terroristák állásait a Gázai övezetben, néhány magyar sajtótermék mintha fordítva szemlélné az eseményeket. Rövid sajtószemlénk következik.

Mérce

Magyarország leginkább Izrael-ellenes portálja ezúttal sem hazudtolta meg magát. Bogatin Bence alkotásának címe

“Szerda hajnalban is folytódtak az izraeli támadások, egyre nő a halottak száma”.

A cikk tisztázza, hogy

“az izraeli hadsereg szerda hajnalban is folytatta Gáza bombázását: légicsapások százait hajtották végre gázai célpontok ellen, a palesztin ellentámadások során pedig több rakétatámadás érte Tel-Avivot, Beér-Sevát és más izraeli városokat.”

A cikk végig azt hangsúlyozza, hogy a Hamász csak “ellentámadásokat” végez Izraellel szemben, az ember már szinte azt hiszi, hogy a történet arról szól: Izraelben átvette a hatalmat egy terrorcsoport, mely válogatást nélkül lő rakétákat civilekre.

A lap egyébként szerda hajnalban is cikket közölt a témában, ennek címe:

“Égő muszlim temetők és zsinagógák: elszabadult a pokol Izraelben”.

A “pokol” tehát nem azért szabadult el Izraelben, mert buszokat lőnek ki, civilek halnak meg, mert izraeli kórházak újszülött-osztályain a testükkel védik a csecsemőket a szülők, hanem mert ég egy temető.

Euronews

“Rakéták záporoznak a Gázai övezet határának mindkét oldalára” – ez a címe Siposhegyi Zoltán szerda reggeli cikkének a Euronews magyar adása oldalán.

“Az izraeli hadsereg kora reggel lerombolta a gázai rendőrkapitányság épületét. Kedd este kártyavárként omlott össze egy 13 emeletes társasház Gázában az izraeli légicsapás után. Az épületben működött a Hamász egyik politikai irodája. A lakókat még időben sikerült kimenekíteni. (…) A Hamász kész szembenézni a Gázai övezet elleni fokozott izraeli légicsapásokkal – jelentette ki az iszlamista szervezet vezetője egy televíziós interjúban. (…) Az csak olaj volt a tűzre, hogy az izraeli biztonsági erők agyonlőttek egy palesztin férfit a ciszjordániai Hebron melletti menekülttáborban, miután összecsapások törtek ki.”

Tehát Izrael csak úgy bombázgat Gázában, a Hamász irodájának otthont adó lakóházból pedig “sikerült kimenekíteni” az embereket – arról már nincs szó, hogy Izrael a világon egyedülálló gyakorlata szerint előre jelezte a bombázás helyét. A bátor Hamász szembenéz az izraeli csapásokkal, az pedig, hogy az izraeli rendfenntartók lelőttek egy zavargó arabot, “olaj a tűzre”. Az egész cikkben egyszer fordult elő a “terror” szó, amikor az izraeli vezérkari főnököt idézte a szöveg.

Az Euronews jelenlegi többségi tulajdonosa egyébként egy egyiptomi milliárdos, Naguib Sawiris.

Telex, 444

Már-már objektíven hat a fentiek tükrében a Telex és a 444 híradása.

A 444 szerint “Szerda hajnalban újra megszólaltak a légvédelmi szirénák Tel-Avivban”, ez stimmel is, a cikk a továbbiakban az MTI és a BBC fordítása. Igaz, ugyanez a portál tegnap este úgy számolt be, hogy “Már 28 halálos áldozata van a légicsapásoknak Gázában” – félreértés ne essék, ez a cím már a tel-avivi rakétázások után szólt így. Kiss Imola szerző cikkében a “terror” szó egy helyen szerepel, idézőjelbe téve a “terrorcélpontokat”, melyek bombázásról egy izraeli közleményből idéz.

A Telex címoldalán egy MTI-hír mellett jelenleg egy cikk van, “Porig bombáztak egy palesztin lakóházat az izraeli fegyveres erők” címmel. A szerző, Világi Máté tisztázza, hogy a lakóknak előre szóltak a bombázásról. A szerző arról is ír, hogy kilőttek egy üres buszt Holonban, mondjuk arról már nem, hogy a Hamász nem szólt a célpontjaiknak a készülő bombázásról, mivel őket nem érdekli, ki hal meg.

A portálon viszont tegnap este még Nyilas Gergely is közölt elemzést, ez így kezdődik:

“Kölcsönös rakétatámadássá szélesedett a hétvégi rendőri összecsapásokkal indult újabb konfliktus Izrael és a palesztinok között. Halálos áldozatai mindkét oldalon voltak a rakétáknak. A Hamasz Gázából indította el saját rakétáit, Izrael több városában kinyitottak az óvóhelyek, és nem látszik az etnikai arányok megváltoztatását célzó, kelet-jeruzsálemi palesztinokat érintő kitelepítésekkel is bonyolított konfliktus vége, amely még komolyabb harcokhoz is vezethet.”

A szerző tehát a tervezett Sejk Dzsarra-i kitelepítéseket hangsúlyozza mindjárt már bevezetőjében, bár hogy emiatt miért kellett meghalnia mondjuk két arabnak Lodban vagy egy indiai nőnek Askelonban, nem derül ki.

Nyilas szerint “kölcsönös rakétatámadásokról” van szó, mintha a civilekre válogatás nélkül lövő Hamász és a terroristákat bombázó Izrael helyzete valahogyan összehasonlítható lenne.

Azonnali

Ahhoz képest, hogy az Azonnali portál nagy léptekkel halad a teljes Izrael-ellenesség irányába, a portál képes volt relatíve objektív hírt adni az eseményekről, ez méltatandó. Tóth Csaba Tibor tegnap esti híradásában terrorszervezetnek nevezte a Hamászt, beszámolt az izraeli civil áldozatokról, és idézett izraeli megszólalókat is. Ma reggeli hírében azonban már nem szerepelt a “terror” szó, csak egy az IDF-től idézett szövegben.

Tóth – akiről tegnap írtunk, és aki válaszul lapunk munkatársait a régi jobbikos konteókat felelevenítve “az izraeli jobboldali kormány magyar ügynökeinek” nevezte Twitteren – azért nem tudta megállni, hogy tegnap esti cikkének végére oda ne szúrja, hogy

“Ha azonban a nap folyamán az izralei, héber nyelvű médiából tájékozódott valaki, a Gázát ért veszteségekről nem sok fogalma lehetett. A 972 magazin sajtószemléje szerint ugyanis ők leginkább csupán az izraeli területen esett károkról és áldozatokról számoltak be.”

Hát ezek a fránya zsidók nem olvasnak eleget a gázai áldozatokról. Bezzeg Gázában süti osztásával, ünnepléssel szokták fogadni az izraeli civil áldozatokat követelő támadások hírét (lásd pl. itt és itt).