A Breitbart beszámol a The New York Times cikkéről, melyben a mértékadó lap azt írja, hogy a Facebook és a Google titkos megállapodás alapján igyekeztek dominálni a reklámpiacot.
A „A Google és a Facebook közötti titkos ügylet mögött” című cikkben a New York Times felvázolja a Facebook és a Google közötti, az online hirdetési piaccal kapcsolatos titkos üzletet, amely alapján a két vállalat jelentős részben dominálja a hirdetési piacot.
A Facebook 2017-ben elárulta, hogy egy olyan online hirdetési módot tesztel, amely veszélyeztetheti a Google irányítását az online reklámpiac felett, ugyanakkor két évvel később bejelentette, hogy csatlakozik a Google hasonló erőfeszítéseit támogató vállalatok szövetségéhez, látszólag elvetve saját terveit, amelyek lehetővé tették volna a vállalat számára, hogy versenybe szálljon a Google-lel.
A Facebook soha nem magyarázta, miért tűnt úgy, hogy feladja saját projektjét, azonban egy, a múlt hónapban tíz államügyész által benyújtott monopóliumellenes kereset azt sugallja, hogy a két informatikai óriás megállapodhatott, hogy együttes erővel tegyenek szert még nagyobb reklámbevételekre.
A szövetség hat partnerének vezetői a The New York Timesnak elmondták, hogy a Google-lel kötött megállapodásaik nem tartalmaznak annyi versenyelőnyt, amennyit a Facebook kapott, hátrányba hozva őket a közösségi médiaóriással szemben.
A Google és a Facebook közötti megállapodás állítólag „Jedi Blue” kódnévre hallgatott és az online reklámpiac úgy nevezett programozott hirdetési szegmensét érinti.
A The New York Times szerint az újszerű megoldás úgy működik, hogy a weblapra mutató linkre kattintás és az adott oldal hirdetéseinek betöltése között eltelt ezredmásodperc alatt a rendelkezésre álló hirdetési felületek – anélkül, hogy a felhasználó ezt tudná – felajánlásra kerülnek a „tőzsde” néven ismert licitáló felületen, ahol a nyertes ajánlat kerül továbbításra a hirdetésszervernek. Mivel a Google által menedzselt hirdetések és a hirdetésszerver egyaránt a legdominánsabb, a leggyakrabban ezek a felületek jelennek meg a felhasználónál.
E megoldás, lehetővé tette a híroldalak és más webhelyek számára, hogy egyszerre több felülettől kérjenek ajánlatokat, növelve a versenyt, jobb árakat kínálva a kiadók számára. Annak érdekében, hogy a Google elkerülje a jelentős veszteséget, kifejlesztett egy Open Bidding nevű alternatívát, amely lehetővé tette, hogy más „tőzsdék” egyidejűleg versenyezzenek a Google mellett.
A Google ugyanakkor részesedést kap minden nyertes ajánlat után.
Az internet egyik legnagyobb hirdetésvásárlója, a Facebook fenyegetése, amely nem támogatta az új módszer bevezetését, komoly aggodalmat okozott a Google-nek, ráadásul a Facebook 2017 márciusában bejelentette, hogy olyan kiadókkal köt megállapodást, mint a The Washington Post, a Forbes és a The Daily Mail.
A két informatikai óriás közti megállapodás végül azután született meg, hogy a Facebook vezetői meggyőzték Mark Zuckerberg vezérigazgatót arról, hogy ha nem működik együtt a Google-lel további több száz mérnököt kellene felvenni és dollármilliárdokat költeni a Google elleni versenyre.