Hidrogéncellás repülő autók forradalmasíthatják a városi közlekedést

A javnei Urban Aeronautics cég olyan repülő autókat fejleszt, amelyek az Uber mintájára uralhatják majd a levegőt. Elsőként a mentők használhatják majd a CityHawk nevű csodaautókat — újságolja az Israel21C.

Világszerte immár tucatnyi startup cég foglalkozik úgynevezett VTOL-ok (vertical takeoff and landing, magyarul függőleges fel- és leszállás), magyarán repülő autók fejlesztésével.

Az egyik közülük Izraelben található, Javne városában, ahol az Urban Aeronautics nevű cég CityHawk néven emlegetett alkalmatosságokat készül gyártani.

Az izraeli cég modellje két szempontból is kitűnik vetélytársai közül.

Az egyik az, hogy a CityHawknak nincsenek szárnyai, illetve külső rotorjai. A vállalat másfél évtizedet töltött azzal, hogy belső propellerrendszert állítson elő, amelyet Fancraftnak neveztek el. Ennek az az előnye, hogy az utasok, illetve járókelők nagyobb biztonságban vannak, ráadásul a beépített propeller kevesebb helyet foglal el.

A CityHawk mérete emellett egy nagyobb városi terepjáróénak felel majd meg, vagyis akár az otthonunk, vagy munkahelyünk előtti járdán is leszállhat.

Egy irodaépület tetején pedig akár négy CityHawk is landolhat, ellentétben a szokásos méretű helikopterrel, amelyből legfeljebb csak egy.

Rafi Joeli vezérigazgató 2001-ben alapította az Urban Aeronautics céget eredetileg azzal a szándékkal, hogy belső rotoros helikoptert fejlesszenek ki. 2013-ban értek el odáig, hogy a technológia működött.

Az első prototípus, amelynek Cormorant a neve, 2015-ben szállt fel.

Az Urban Aeronautics két részleggel rendelkezik. A Tactical Robotics pilóta nélküli repülőgépeket fejleszt, amelyeket a védelemben, a mezőgazdaságban, teherszállításban, illetve az elektromos hálózat fenntartásában tudnak felhasználni.

A Metro Skyways pedig olyan repülő alkalmatosságokon dolgozik, mint amilyen a CityHawk.

A Cormorant mintegy 630 kilogrammnyi terhet képes szállítani, a CityHawk pedig öt utast tud befogadni a pilóta mellett.

Joeli szerint elsőként a mentők alkalmazhatják a CityHawkot.

„A kis fizikai lábnyommal rendelkező CityHawk kritikus helyzetben képes bárhol leszállni” — magyarázta a vezérigazgató. „El lehet például szállítani az orvost közvetlenül a beteghez, vagy megmenteni a beteget. A helikopterek manapság gyakran egy kilométerrel odébb kénytelenek leszállni, a mentősök pedig szaladnak végig az utcán, így sok idő elvész.” — mondta Joeli.

Az Urban Aeronautics egyébként júniusban megállapodást írt alá a HyPoint szilícium-völgyi céggel annak érdekében, hogy az általuk kifejlesztett hidrogén üzemanyag-cella technológiát felhasználhassák a CityHawkban.

Izraeli céggel fejleszti új repülő csodáját a Boeing

Újszerű légi járművet dobna a piacra az amerikai cég, amely a cél eléréséhez egy izraeli fejlesztővel kötött megállapodást a napokban.

Mint arról korábban a Neokohn is beszámolt, a startuppal a Boeing is egyezményt kötött egy úgynevezett irányított rotor-meghajtó technológia fejlesztéséről.

A hidrogén egyébként környezetbarátabb és takarékosabb is, miután háromszor akkora távolságot tehet meg ugyanannyi üzemanyaggal, mintha benzinnel menne.

A CityHawk így aztán a tehertől függően képes lesz 200 kilométer per órás sebesség mellett 160 kilométert megtenni tankolás nélkül.

Joeli szerint a többi repülő autó fejlesztői hibát követnek el, amikor a Teslához hasonlóan lítium alapú elektromos akkumulátorokat használnak.

„Egy egy kilogrammos akkumulátor 5 százalékával ér fel a hidrogén üzemanyag-celláknak, ráadásul nem száz százalékban fenntartható, mint a hidrogén. A modern elektromos autókba akkor is lehet elektromos motort tenni, ha az üzemanyag hidrogén. A Honda Clarity és a Toyota Mirai is jó példa erre, de ugyanez igaz lesz a CityHawkra is, amely valójában egy eVTOL, vagyis elektromos repülő autó” — mondja Joeli.

A hidrogént ráadásul nem órák, hanem percek alatt újra lehet tölteni. A hidrogéntank emellett könnyebb. Ha repülésről van szó, minden kilogramm számít.

A legnagyobb kérdés természetesen az, hogy mikor lehet majd repülni a levegő Uberével? A válasz pedig erre az, hogy az évtized vége felé.

„A CityHawk még tervezés és építés alatt van” — ismeri el Joeli, aki szerint 2028 vagy 2030 az üzembe helyezés reális dátum, de mint a vezérigazgató mondta, nem hajt a tatár, ráadásul csak az engedélyezés éveket vehet igénybe.

Joeli szerint egyébként a levegőben aligha lesznek majd pilóta nélküli taxik. „Ha az ember az úton hajt, ha bármi van, leállítja az autót, miután félreállt. A levegőben azonban ezt nem lehet megtenni” — mondta a céges vezető.

Repülő villanyautót tervezett egy izraeli startup

A 14 propellerrel és az összehajtogatható szárnyakkal felszerelt gépet Asaka névre keresztelték, ami japánul repülő madarat jelent.