Az El Al igazgatótanácsa hétfőn megszavazta a kormány mentőtervének elfogadását, ami valószínűleg 16 évvel a privatizációt követően újra államosíthatja a céget – írja az Új Kelet online.
A társaság közölte a tel-avivi értéktőzsdével, hogy az igazgatóság jóváhagyta a tervet, ami szerint a kormány 75% -os garanciát nyújtana egy 250 millió dolláros bankhitelre, 150 millió dollárt pedig részvény-kibocsátással gyűjtene össze. A kormány elkötelezte magát amellett, hogy megvásárolja azokat az El Al részvényeket, amelyeket a nyilvános kibocsátás során nem tudnak értékesíteni.
Ha az állam végül megvásárolja az összes eladásra kínált részvényt, akkor a légitársaság 61% -át fogja birtokolni. A jelenlegi irányítást gyakorló részvényes – Tami Mozes Borovitz, aki részvényeit a Knafaim társaságon keresztül birtokolja – részesedését a mai 28% -ról 14% -ra hígítaná.
A terv elfogadása jelenti a legutóbbi – de semmiképpen sem a végleges –, hónapok óta zajló tárgyalásokat a légitársaság, a kormány és a szakszervezetek között, a nemzeti légitársaság megmentésére vonatkozóan. A közelmúltban egy névtelen izraeli család kifejezte érdeklődését az El Al irányításának megvásárlása iránt.
Még a koronavírus előtt az El Al kénytelen volt szinte az összes járatát leállítani, és alkalmazottainak több mint 80% -át leépíteni. Az első negyedévben, mielőtt a járvány súlyosbodott, 140 millió dolláros veszteségről számolt be.
A részvények eladása és a lehetséges kormányzati átvétel legkorábban novemberben következik be, mert az ajánlat az El Al második negyedéves eredményein alapul. Ennek ellenére az igazgatótanács elfogadta a tervet, így az El Al részvényei a 8% -os hétfői nyereségből zárásra 4,2% -os veszteségbe fordult. A részvény 50 agorot (45 Ft) értéken zárt.
A szavazáson Mozes Borovitz és a Knafaimhoz kapcsolódó személyek tartózkodtak a mentési terv kimenetele iránti személyes érdekeik miatt.
Az igazgatóknak a kormány által felajánlott két támogatási terv közül kellett választaniuk – az egyik a hétfőn jóváhagyott és egy korábbi változat, amely szerint az állam a 400 millió dolláros bankhitel 82,5% -át garantálta volna, és csak 150 millió sékel tőkeinjekcióra kötelezte volna a részvényeseket a légitársaság felé – írja az Új Kelet online.
A kormány egyértelművé tette, hogy nem akarja hosszú ideig birtokolni az El Al részvényeit.
Annak érdekében, hogy a politikusok ne avatkozzanak be az irányításba, a kormány kinevez egy vagyonkezelőt, aki két-három évig felügyeli a fuvarozót és felügyeli annak újjászervezését. Ipari források szerint több izraeli állampolgárságú (a légitársaság tulajdonosának jóváhagyására vonatkozó követelmény) befektető is érdekelt a többségi részesedés megvásárlásában.
Azután, hogy az igazgatótanács jóváhagyta a mentési tervet, a vezetésnek továbbra is meg kell felelnie a kormány hitelgarancia-feltételeinek, a megtakarítások előteremtését többek közt a társaság alkalmazottjainak leépítésével, valamint hét-tíz repülőgép eladásával oldanák meg. Az El Al-nak kollektív munkaszerződéseket kell kötnie a munkavállalói bizottságokkal, nemcsak az elbocsátások, hanem a munka gyakorlatának megváltoztatása miatt is.