Eltávolította a Facebook az amerikai elnök egyik reklámját, amelyben szándékuk szerint vörös háromszöggel utaltak volna az Antifa szélsőbalos mozgalomra. Csakhogy ezzel a jelképpel a nácik a politikai foglyokat jelölték meg a második világháború idején.
Megsértette a Facebook céges politikáját, erre hivatkozva vette le a közösségi platform Donald Trump kampányának egyik hirdetését — adta hírül a The New York Times.
„Eltávolítottuk ezeket a posztokat és reklámokat a gyűlöletkeltésre vonatkozó politikánk megsértése miatt” — indokolta a közösségi média vezetése a lépést hozzátéve, hogy „politikánk nem teszi lehetővé betiltott gyűlöletcsoport politikai foglyokat megkülönböztető szimbólumának használatát olyan kontextus nélkül, amely elítélné, illetve vitatná a jelképet”.
Az amerikai elnök újraválasztásáért küzdő kampány egyik reklámja egy nagy, hegyére állított vörös háromszöget használt, így próbálván ledorongolni az Antifát, ezt a magát antifasisztának nevező mozgalmat, amelynek tagjait Trump elnök azzal vádolta, hogy ők kezdeményezték az országos rasszizmusellenes tüntetéseken tapasztalható erőszakot és vandalizmust.
Az elnök, illetve munkatársai odáig mennek, hogy „terroristának” tartják az Antifát.
Mint a Facebookra feltett reklámban a Trump-kampány írta: ” azt utcákon szélsőbaloldali csoportok veszélyes bandái rohangálnak, amelyek teljes felfordulást okoznak”. A szöveg alatt van a vörös háromszög, amely azonban nem az Antifa szimbóluma (az a fekete és vörös zászló egy körben), hanem a nácik használtak annak idején a kommunista és más politikai foglyok megkülönböztetésére a koncentrációs táborokban.
Egyelőre nem világos, hogy Trump kampánystábja tudatában volt-e a jelkép eredetének, amelyet egyébként brit és német antifasiszták is használtak a világháború után, csakúgy, mint ahogyan más csoportok is viselték az eredetileg az elnyomásukat szimbolizáló szavakat és képeket.
Az eltávolítás előtt azonban a reklámok több mint egymillió embert értek el Donald Trump és Mike Pence alelnök Facebook-oldalain, miután szerdán kitették őket. Csütörtökön jelölte meg őket a Fortune magazin újságírója.
A kampánystáb kommunikációs igazgatója, Tim Murtaugh védelmébe vette a hirdetéseket. Továbbra is azt állította, hogy „a vörös háromszög elterjedt Antifa-jelkép, amelyet az Antifa reklámjai is tartalmaznak”.
Murtaugh szerint a vörös háromszög egy elterjedt hangulatjel, és a kommunikációs főnök olyan interneten kapható árukat is mutatott (például palackokat és telefontokokat), amelyeket az árusok „antifasiszta vörös háromszögekkel” adnak el. Ráadásul — mint az igazgató írta — az ominózus jelkép nem szerepel a Rágalmazás Elleni Liga (ADL) adatbázisában sem a gyűlöletszimbólumok között.
Az ADL válaszában kifejtette, hogy az adatbázisa nem foglalkozik a történelmi náci jelképekkel, csak a modern szélsőségesek által használt képekkel.
Jonathan Greenblatt, az ADL vezetője kijelentette:
„mélyen aggasztó és sértő, hogy a Trump-kampány a náci rezsim által a politikai foglyok osztályozására a koncentrációs táborokban használt szimbólumot használ az ellenfelei elleni támadáshoz, akár tudatában voltak a jelkép történetének, illetve jelentésének, akár nem”.
Az Auschwitz-Birkenau-i Állami Múzeum a Twitteren reagált. Mint írták: a vörös háromszög „a legelterjedtebb kategória volt a foglyok regisztrálására a német náci auschwitzi táborban”.
Megszólalt Mark Bray, az Antifa történetével foglalkozó történész is.
Mint mondta: „általános megegyezés, hogy a jelkép eredetileg a nácikhoz és a koncentrációs táborokhoz köthető”, és nem az Antifa szimbóluma.
Bray szerint az, hogy némely antifasiszta aktivista használta a vörös háromszöget, nem jogosítja fel a Trump-kampányt arra, hogy az Antifa elleni támadásra használja fel. „Ez egy olyan jelkép, amely a baloldaliak kiirtását jelezte… Nem lehet másképp értelmezni történelmileg” — szögezte le a történész.
Egyébként már korábban is előfordult, hogy a Facebook eltávolította Trump valamely hirdetését. Márciusban például a közösségi oldal olyan reklámot vett le, amely félrevezető információkat tartalmazott a népszámlálással kapcsolatban.
A Facebook vezére, Mark Zuckerberg azonban továbbra is kitart amellett, hogy a cég nem fogja vizsgálni a politikai hirdetések valóságtartalmát. Erre hivatkozva nem vették le Trump több hirdetését, amely a kritikusok szerint erőszakra és egyesek szavazattól való megfosztására buzdított. Emiatt maguk a cég munkatársai tiltakoztak.
A Twitter ezzel szemben nemrég figyelmeztető jellel látta el Trump némely bejegyzését, egy videóját pedig manipulált médiatartalomnak minősítette.
Nagy vihart kavart az is az elmúlt időszakban az Egyesült Államokban, hogy az elnök stábja eredetileg az oklahomai Tulsában tervezett tartani egy kampánygyűlést az úgynevezett Juneteenth ünnepre, ami ma van, és amelyen az afroamerikaiak a rabszolgaság alóli felszabadulást ünneplik.
Mint Trump és munkatársai közölték: nem érzékelték a jelentőségét annak, hogy ezen az ünnepen egy olyan városban akartak nagygyűlést tartani, amely a legerőszakosabb rasszista események helyszíne volt. Az eseményt végül vasárnapra halasztották.