Irán cáfolja, hogy rakétái lőtték volna le az ukrán gépet

Irán szerint bizonyos, hogy nem érte rakétatalálat a szerdán Teherán mellett lezuhant ukrán repülőgépet – derül ki az iráni légi közlekedési hatóság vezetőjének pénteki nyilatkozatából. A világ nem így látja.

„Egy dolog biztos; ezt a gépet nem találta el rakéta” – szögezte le teheráni sajtótájékoztatóján Ali Abedzadeh, az Iráni Polgári Légi Közlekedési Szervezet vezetője.

„A fekete dobozban található információk kulcsfontosságúak a nyomozás számára, és nem tekinthetünk szakértői véleményként azokra a nyilatkozatokra, amelyek megelőzik az adatok feltárását” – tette hozzá.

London és Ottawa azt állította, hogy a repülőgépet iráni rakéta találta el, vélhetőleg tévedésből. Az interneten számos felvétel kering a robbanásról, amelyek valódisága azonban nehezen igazolható.

„Láttunk bizonyos képsorokat” – mondta Abedzadeh. „Megerősítjük, hogy a repülőgép 60-70 másodpercig lángolt, de tudományosan nem állná meg a helyét az a feltételezés, hogy valami eltalálta a gépet” – tette hozzá.

Ennek a határozott álláspontnak ugyanakkor ellentmond, hogy az iráni hatóságok felkérték az amerikai Boeing gyár, továbbá Franciaország és Kanada szakértőit, hogy az ukrán tisztviselők mellett vegyenek részt az ukrán utasszállító repülőgép szerencsétlenségének vizsgálatában – derült ki az iráni média pénteki híradásaiból.

Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) beszámolt arról, hogy megkapták az iráni értesítést, és kijelölték egyik munkatársukat, segítse a vizsgálatot.

Mint arról beszámoltunk, több amerikai televízió és újság, köztük a The Wall Street Journal című lap csütörtökön meg nem nevezett, magas rangú washingtoni kormányzati forrásokra, mások mellett Pentagon-tisztségviselőkre hivatkozva arról számolt be, hogy

amerikai tisztségviselők szerint az ukrán utasszállító repülőgépet az iráni légvédelem lőtte le közvetlenül az után, hogy felszállt a teheráni repülőtérről.

Több amerikai forrás is állítja: az iráni légierő hibázott, „véletlenül” lőtték le az utasszállítót.  A CBS News szerint műholdas érzékelők detektálták a radar bekapcsolását, majd két föld-levegő rakéta indítását közvetlenül azelőtt, hogy az ukrán gép lezuhant, a 737-es robbanását is érzékelték. Ugyancsak amerikai hírszerzési források állítják, hogy egy ilyen fegyver roncsai is ott voltak a lezuhant gép darabjai között a becsapódás helyszínén.

A Bellingcat nemzetközi oknyomozó újságírócsoport közben bizonyítottnak találta a repülőt eltaláló rakétáról készült és az interneten megjelent videofelvétel (lásd fönt) hitelességét – számolt be az UNIAN ukrán hírügynökség.

A Bellingcat közleménye szerint szakértőik egy csoportja megmérte azt az időt, amennyi szükséges a kamerának a robbanás hangjának a rögzítéshez, megbecsülte a helyszín távolságát, ezt pedig összevetette a videó földrajzi helyzetének adataival és az ukrán járat repülési útvonalával.

Az amerikai bejelentéseket követően Justin Trudeau kanadai miniszterelnök állt a sajtó elé azzal a bejelentéssel, hogy Ottawának is vannak saját forrásból olyan hírszerzési információi, amelyek alapján

„nagy valószínűséggel” egy iráni föld-levegő rakétával lőtték le kedden Teherán közelében az ukrán utasszállító repülőgépet, de lehet, hogy nem szándékosan.

Az ukrán államfő nem zárta ki, hogy  rakétatalálat okozta az ukrán utasszállító gép szerdai katasztrófáját Iránban, de jelezte, hogy ezt a lehetséges okot még nem erősítették meg. Volodimir Zelenszkij a Telegram üzenetküldő szolgálaton és a Facebookon is közzétett bejegyzésében azt írta: „A rakétatalálat verziója nem kizárt, de egyelőre nem megerősített”.

Az iráni légvédelem lőhette le az ukrán utasszállítót

A Newsweek értesülése a Pentagonnál, valamint az amerikai és iraki hírszerzésnél dolgozó forrásaitól származik. Úgy tűnik, tévedésből lőtték ki az orosz föld-levegő rakétát.