Kihajózási tilalmát a városállam néhány nappal korábban feloldotta, visszautasítva az Egyesült Államok kérését, hogy szankciói miatt tartsa vissza a területi vizeinek elhagyására készülő járművet.
Az információt a gibraltári hatóságok hétfőre virradóra még nem erősítették meg ugyan, de a The Wall Street Journal című lap és a tengeri hajóforgalmat figyelő Marine Traffic internetes portál szerint a Grace-1 tankhajó (melyet időközben Adrian Darya névre kereszteltek) déli irányba haladt tovább egy meg nem nevezett földközi-tengeri kikötő felé.
Washington hiába kérte tehát, hogy a kőolajszállító hajót ne engedjék ki, mert megsértette az Irán elleni amerikai szankciókat.
Gibraltár azzal indokolta visszautasító döntését, hogy az amerikai szankciókat nem lehet az Európai Unió területén alkalmazni (e városállam úgynevezett brit tengerentúli terület, amely ugyan nem képezi részét az Egyesült Királyságnak, de a fennhatósága alá tartozik).
„Az európai jog értelmében Gibraltárnak nem áll módjában az Egyesült Államok által kért segítséget megadni”
— áll a gibraltári hatóságok által kiadott közleményben.
Irán figyelmeztette az Egyesült Államokat, ne próbáljanak meg újra az iráni tanker útjába állni a nyílt vizeken. Az iráni külügyminisztérium szóvivője Abbász Muszavi fenyegetéssel felérő üzenete szerint:
„Egy ilyen akció … veszélyeztetné a nyílt vízi hajózás biztonságát.”
A brit királyi haditengerészet július 4-én állította meg a Grace-1 tankhajót, amelyet azzal gyanúsítottak, hogy az európai uniós szankciók megsértésével nyersolajat szállít Szíriába. A tartályhajó csütörtökön kapott engedélyt a távozásra, amikor Teherán szavatolta, hogy a 2,1 millió hordós terhet nem Szíriába viszik.
A közlemény szerint ezalatt az Egyesült Államok több kérvényt is benyújtott azzal kapcsolatban, hogy ne engedjék távozni a tartályhajót, és az amerikai igazságügy-minisztérium lefoglalási parancsot adott ki a hajó ellen az Iránnal szembeni amerikai szankciók alapján.
A jármű átkeresztelésének az az oka, hogy bár korábban panamai zászló alatt hajózott, a panamai hatóságok júliusban bejelentették: törölték a lajstromból, miután olyan értesítést kaptak, hogy a hajó terrorizmus finanszírozásában vett részt, vagy azzal állt kapcsolatban.
A Grace-1 tartályhajó feltartóztatására válaszul Irán július 19-én lefoglalta a Stena Impero nevű, a Stena Bulk svéd cég által üzemeltetett, de brit lobogó alatt közlekedő tartályhajót a Hormuzi-szorosban, s ez tovább növelte a létfontosságú nyersolajszállító útvonalon kialakult feszültséget. A Stena Impero nevű tanker továbbra is iráni őrizetben van.