Izrael az Irán elleni támadáshoz használt F-16-os vadászgépek jelentős átalakítását tervezi, hogy megfeleljenek a jövőbeli harci igényeknek.
Kiderült, hogy az izraeli F-16 „Barak” (héberül villám) vadászgépek tankolás nélkül is képesek voltak Iránban támadást végrehajtani, jelentősen növelve az Izraeli Légierő támadóképességeit. Most újabb fejlesztés vár a gépekre.
Hatalmas fejlesztés előtt áll az izraeli F-16-os arzenál
Az Izraeli Légierő (IAF) több milliárd sékel befektetését fontolgatja F-16-os vadászgépeinek korszerűsítésére – tudta meg vasárnap a The Jerusalem Post testvérlapja, a Walla.
Annak ellenére, hogy több évtizede szolgálnak az IDF-ben, a vadászgépek részt vettek az IAF júniusban végrehajtott Felkelő oroszlán hadműveletében Irán ellen. Az IAF három F-16 C és D modellből álló repülőszázaddal rendelkezik, emellett körülbelül 100 újabb F-16I Sufa repülőgéppel. Az F-16-osok hathatósan bizonyították hatékonyságukat az iráni háborúban.
A régebbi F-16-osok tankolás nélkül is elérték Iránt, így az IAF tankerflottája más harci repülőgépeket tudott kiszolgálni
– adta hírül az izraeli hadsereg rádiója.
A vadászgépeket eredetileg közelebbi hadszíntéren, például Libanonban és Gázában akarták bevetni egy Iránnal való háború esetén, de a Ramat David légibázison, ahol állomásoznak, végzett módosítások lehetővé tették a hatótávolság növelését.
A múltban az IAF már meghosszabbította az 1981-ben kapott első F-16-osok hatótávolságát azzal, hogy az eredetihez képest nagyobb külső üzemanyagtartályokra váltott, ami lehetővé tette számukra, hogy 1981-ben megtámadják és megsemmisítsék az iraki Oszirak atomerőművet.
Valószínűleg az iráni támadás előtt is hasonló módosítást hajtottak végre a vadászgépeken.
Az évtizedek során az izraeli F-16-os vadászgépeken olyan fejlesztéseket hajtottak végre, amelyek lehetővé tették számukra a fejlett fegyverek alkalmazását, de lassan elérik a gyártó Lockheed Martin által eredetileg számukra meghatározott repülési óraszámot. Az IAF azonban nem kívánja tovább csökkenteni harci repülőgépflottájának méretét, de pénzügyi okokból nem tud a már tervezettnél több harci repülőgépet vásárolni – tudta meg a Walla.
Lengyelország is hasonló dilemmával szembesül
Hasonló F-16-osokat üzemeltető néhány légierő ugyanezen okból már megkezdte a Lockheeddel a korszerűsítési projekteket.
Lengyelország például 3,8 milliárd dollár értékű modernizációs programot írt alá a gyártóval 48 repülőgép F-16V „Viper” szabványra történő átalakítására, amely magában foglalja egy fejlett radart és új elektronikus hadviselési és kommunikációs rendszereket, valamint a kopott szerkezeti alkatrészek cseréjét újakra, hogy körülbelül 3000 repülési órával meghosszabbítsák azok élettartamát. Az ilyen modernizálás magában foglalhatja a hordozható üzemanyagtartályok szállításának képességét is, amelyekkel ezek a repülőgépek eredetileg nem rendelkeztek.
A szomszédos Oroszország által fenyegetett Lengyelország is megpróbálja megőrizni flottáját, miközben új F-35 repülőgépeket szerez be, és a modernizáció célja a két platform közötti közös műveletek megkönnyítése.
Az IAF jelenleg vizsgálja az izraeli repülőgépek modernizációjának terjedelmét, az operatív igények és a projektre elkülönített költségvetés függvényében. Lengyelországhoz hasonlóan, ahol a Lockheed egy helyi gyárban végzi a modernizációt, Izraelben is az a szándék, hogy az Israel Aerospace Industries hajtsa végre a projektet, és szerelje be az Egyesült Államokból érkező modernizációs rendszereket.