Brutalista: A betonsivatag vándora

Tényleg méltányolandó próbálkozás, nagy hájpja is van, Golden Globe, Oscar meg miegymás, de valahogy mégsem működik. Kornéli Beáta filmkritikája a Brutalistáról.

Évente egy-két figyelemre méltó film kerül a nagyérdemű elé, amelyek pont azért érdekesek, mert egy sztoriba ágyazott többrétegű üzenettel állnak elő. Egy összefonódó szimbólumrendszerrel, képekkel, amiket be lehet illeszteni egy nagyobb mozaik szövetébe. Felpattintani a tartalom jelentésrétegeit, hogy aztán mindenki a maga olvasatán keresztül megélje a történetet. 

Valami ilyesmit vártam volna a Brutalistától is.

Sikerfilm?

„A bevándorló élmény monumentális szimfóniája” The Hollywood Reporter

„Amerika sötét lelkének megdöbbentő feltárása” USA Today

Olvashatók a grandiózus véleményfoszlányok a filmelőzetesben.

Kétségtelenül három olyan témához nyúltak az alkotók, amire eddig még nem nagyon volt példa. A holokauszt-túlélők traumáinak, a bevándorló sors nyomorának és a diszkréten jelenlévő látens antiszemitizmusnak az ábrázolásához a háború utáni Amerikában. Mindezt egy valaha sikeres magyar építész, Tóth László sorsán keresztül, aki történetesen ennek a betonba öntött brutalista architektúrának a nagymestere. 

Hatalmas sikert aratott Amerikában a magyar holokauszt-túlélőről szóló film

Három Golden Globe-ot is nyert a Brutalista, amelyben Adrien Brody alakítja az Amerikába kivándorolt Tóth Lászlót.

Tóth László és az amerikai álom

A poszttrauma egész idő alatt jelen van, nemcsak a főhős érzéseiben, mentális zavaraiban, hanem kivetítődik a külső környezetére is, azzal, hogy bevándorlóként nem ura az életének. 

Kontrolvesztett és tehetetlen. Mindenkinek és mindennek ki van szolgáltatva. 

Lászlónak nemcsak a saját tomboló démonaival kell szembenéznie, hanem a külvilág könyörtelenségével is, amely talán még sokkal rosszabb, mint a belső kísértetei. Az arrogáns megbízója keze között vergődik és semmi sem képes enyhíteni a kiszolgáltatottságán, még a kivételes tehetsége vagy az elszántsága sem. Az amerikai álom közepette senkit nem érdekel ki ő, ki volt ő és milyen veszteségeket cipel magával. 

Ugyanilyen traumatikus, amikor megérkezik a felesége, valahogy nem találják a jól ismert utat, sem önmagukhoz, sem egymáshoz. Hajdani énjük groteszk árnyékai csupán. Mindent leárnyékol a feldolgozhatatlan, ezt görgetik folyamatosan maguk előtt, mint Sziszüphosz és nincs vége, sosincs vége, mert folyton aláhullik a fájdalom és kezdődik minden elölről.

13 perces álló ovációval fogadták a magyar holokauszt-túlélőkről szóló filmet

Még az is meglehet, hogy Tóth László szerepe végül meghozza Adrien Brody második Oscar-díját.

Tényleg méltányolandó próbálkozás, nagy hájpja is van, Golden Globe, Oscar meg miegymás, de valahogy mégsem működik. 

Nem él, nem lélegzik a történet, nem válik vérré az ereinkben amikor nézzük. Olyan az egész, mint egy bizarr vázlat, mintha a történet a tervezőasztalon maradt volna. Mintha a tervezők nem tudtak volna azonosulni a saját alkotásukkal, mintha elfelejtették volna kidolgozni a részleteket. Valami olyasmi ez mint, amikor leíratik az ige, de elfelejt testet ölteni. 

Nem tudom… Mikor kiléptem a moziból nekem az volt az érzésem, hogy már megint lehúztak egy bőrt a holokausztról. 

Ahogy egy rendes kritikához illik a Rasoulof filmmel kapcsolatban sem lőttem le a poént, ahogy itt sem. Tessék elmenni a moziba megnézni ezt is, azt is és megírni az ellenvéleményeket.

Ez az írás eredetileg a Kalandos Közel-Kelet oldalán jelent meg. Kornéli Beáta további írásai itt olvashatóak.

Az Érdekvédelmi terület című film margójára

A holokauszt valóságos összetettségéről még mindig csak töredékes képünk van. Kornéli Beáta történész és Közel-Kelet kutató írása.

Kornéli Beáta: A mi holokausztunk és a kollektív emlékezet

Hiába a tengernyi szakirodalom, 80 éve még mindig nem tettük fel a valódi kérdéseket, az igazi válaszoktól pedig fényévekre vagyunk. Kornéli Beáta írása.