Tik-Tokon hatalmas népszerűségre tett szert a héber nyelvű ortodox pop – írja a Jewish Telegraphic Agency.
„A K-popnak vége” – jelentette ki egy Twitter-felhasználó. „Mostantól ortodox popot hallgatunk”.
Ezekkel a szavakkal a Miami Boys Choir az elmúlt két hétben egy zsidó bennfentesek körében népszerű énekegyüttesből internetes szenzációvá változott.
A TikTok-on és a Twitteren a felhasználók klipeket osztottak meg a csoport koncertjeiről, zenéjüket más jelenetek alá rakták és osztott képernyős duettekbe illesztették be magukat. Az MBC, ahogy a csoportot röviden nevezik, új rajongói a színpadi jelenlétük, az énekük vagy egyszerűen az „it” faktoruk alapján választották ki kedvenc énekeseiket.
Néhány alapvetés az MBC kultuszának újdonsült ismerőinek: A Miami Boys Choir székhelye nem Miamiban van. Tagjai legalább annyit táncolnak, mint amennyit énekelnek. A videókban szereplő fiúk pedig, nos, már férfiak.
Néhányan közülük csatlakoztak a mókához, és saját, régmúltbeli előadásaikra rímelnek a szájszinkronos videókkal és a „Yerushalayim” acappella előadásával, amelyet az MBC öregdiákjai adtak elő a Maccabeats nevű, kizárólag énekkel foglalkozó csoportban.
David Herskowitz még a régi ezüst szaténingjét és piros nyakkendőjét is elővette, hogy újrajátssza előadását, amelyet a TikTok-ra posztolt.
„Fergeteges volt” – emlékezett vissza Herskowitz a Jewish Telegraphic Agency-nek nyilatkozva a kórustagságáról. „Úgy értem, félelmetes volt. Beutazhattad a világot, felléphettél különböző közösségek előtt”.
Herskowitz 5 éves volt, amikor apja elvitte őt a Miami kórus koncertjére. Az együttes már közel negyedszázada létezett, mivel 1977-ben alapította Miamiban egy Yerachmiel Begun nevű ortodox zeneszerző és zenei vezető.
Mivel Herskowitz édesapja fiatalabb korukban ismerte Begunt, a színfalak mögé hívták őket, és ekkor Herskowitz azt mondta az apjának, hogy egy nap énekelni fog a kórusban. Tíz-tizenegy éves korában csatlakozott az együtteshez, és egészen az érettségiig maradt – a tagok 14 éves koruk körül távoznak, amikor a hangjuk már túl mély lesz ahhoz, hogy ne férjen bele a dalokba. Ezekben az években sokat turnézott, és szerepelt az együttes néhány felvett albumán – jelenleg 32 van a diszkográfiában.
Az ortodox pop műfaj egyik meghatározó jellemzője a kizárólagosság – csak férfi énekesek vannak benne. A zsidó törvények szerint a férfiaknak tilos nőkkel énekelniük.
Az MBC nem az egyetlen ortodox zsidó fiúkórus, amely a pop műfaját választja – a Yeshiva Boys Choir, amely az „Ah Ah Ah Ah” című dalukról híres, amely az „Ashrei” héber akrosztichon imából merít, hasonló popos hangzást képvisel, vallási és spirituális elemekkel.
Eitan Levine zsidó humorista az egyik videóban a Miami Boys Choir-t „a zsidó BTS”-nek nyilvánította, a kommentelők pedig azt javasolták, hogy a „K-Pop” talán a „Kosher Pop”-ot jelenthetné.
Ezt a cikket szerkesztőségünk az ünnep beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.