Az Electreon izraeli vállalat, amelynek technológiája olyan utakba van beépítve, amelyek az elektromos járművek akkumulátorait töltik fel, miközben azok közlekednek rajtuk, jó úton halad, hogy a Milánótól északnyugatra fekvő Bergamo repülőtéren egy sávot tervezzen a sikló- és kiszolgáló járművek számára – közölte a vállalat egy közleményben.
A projektet pénteken egy olyan eseményen zárták le, amelyen hivatalosan is elindították azt az egy kilométeres (0,62 mérföldes) töltőpályát, amelyet az Electreon 2020 novembere óta tesztel az észak-olaszországi Bresciában.
Az indításon részt vettek olasz miniszterek, valamint járműipari, infrastrukturális és technológiai vállalatok vezetői.
A bergamói repülőtér munkatársai kipróbálják járműveiket a jövő arénájának nevezett prototípusú úton, és ha minden a tervek szerint alakul, a repülőtér az Electreonnal kötött kereskedelmi megállapodás felé fog haladni, hogy elektromos sávot hozzanak létre a repülőtér aszfaltján.
Az Electreon sajtóközleménye szerint a Maserati luxusautó-gyártó cég is jelezte, hogy szeretné kipróbálni e-járműveit az Arénában, azzal a céllal, hogy a technológiát a saját üzemeiben szerezze be.
A prototípus út megépítésére az Electreon és az olasz fizetős úthálózati infrastruktúrával foglalkozó Societa’ di Progetto Brebemi SpA közötti egyetértési megállapodás 2020. októberi aláírását követően került sor. A szándéknyilatkozat célja az Electreon vezeték nélküli elektromos útrendszerének integrálása az olaszországi infrastrukturális projektekbe.
A pénteki eseményen Francesco Bettoni, az A35-ös fizetős utat, a BreBeMi-t kezelő holding vezetője ismertette a vállalat elképzelését az Electreon technológiájának a Bergamótól Torinóig tartó útszakaszba történő integrálásáról.
Az út mentén napelemes mezők épülnek, amelyek megújuló energiával látják el a rendszert.
„Európa világosan megfogalmazta a fenntartható közlekedésre való átállással kapcsolatos céljait. Készen állunk a jövő aréna technológiájának kereskedelmi szakaszára”
– mondta Bettoni.
Hozzátette:
„Örömmel mondhatom, hogy nagy az érdeklődés a technológia iránt, és számos helyi hatóságtól kapunk megkeresést, akik érdeklődnek a technológia városok közötti utakba történő integrálása iránt”.
A légszennyezés csökkentését célzó elektromos út megszünteti a töltőállomások szükségességét. Az Electreon honlapja szerint az aszfalt alá rézspirálokból álló rendszert fektetnek, amely az elektromos hálózatból származó energiát továbbítja az útra, és kezeli a közeledő járművekkel való kommunikációt. A járművek padlójára vevőkészülékeket szerelnek, amelyek közvetlenül a motorba és az akkumulátorba továbbítják az energiát, miközben a járművek úton vannak. A kommunikáció az összes kezelőegységgel és az összes regisztrált járművel felhőtechnológián keresztül történik.
A rendszer lehetővé teszi az elektromos buszok kisebb akkumulátorainak használatát, így több hely szabadul fel az utasok számára, kihasználja a meglévő utakat, és időt takarít meg, mivel a járműveknek nem kell megállniuk a töltéshez vagy a tankoláshoz.
A pénteki esemény során egy elektromos Fiat 500-as autó 84 kilométeres óránkénti sebességgel körözött a pályán, 22 százalékos töltöttségű akkumulátorral indult, és 48 százalékos töltöttséggel ért célba.
Egy óránként 60 kilométeres (37 mérföldes) sebességgel haladó IVECO-busz szintén megnövelt töltöttséggel fejezte be a versenyt.
Az Electreonnak számos projektje van Európa-szerte és az Egyesült Államokban.
Izraelben Tel Aviv-Jaffa városával és a Dan Bus Company-val együttműködve nagyszabású kereskedelmi telepítést hajt végre vezeték nélküli töltőinfrastruktúráján, amely elektromos buszok meghajtására szolgál.
Tavaly az Electreon egyike volt annak a négy izraeli cégnek, amelyet a TIME magazin az „Év 100 legjobb innovációja” listájára nevezett.