Az Elbit Systems és a Roboteam kiadta a ROOK UGV-t, amely számos frontvonali szerepkörben támogathatja, vagy akár helyettesítheti is a szárazföldi csapatokat.
„Ha robotokat szeretne küldeni oda, ahova nem akar katonákat, akkor a mi megoldásunkra lesz szüksége” – mondta Elad Levy, a Roboteam vezérigazgatója és alapítója a The Jerusalem Post szerint.
Cége az Elbit Systems-szel együtt kedden bejelentette az általuk „pilóta nélküli járművek anyahajójának” nevezett ROOK debütálását, egy több funkciója katonai 6×6-os pilóta nélküli szárazföldi járművet (UGV).
A ROOK innovatív dizájnja és beépített autonóm rendszere jobb kapacitást, manőverezési képességet és agilitást kínál a korábbi modellekhez képest, így olyan „emberi gépet” hoz létre, amely „igazán a csapat tagja lehet”
– mondta Yoav Poizner, az ELbit C4I and Cyber vezető igazgatója.
Poizner elmondta, hogy a ROOK a következő lépés afelé, hogy „minden ami az égen történik” a drónok és a légi robotok segítségével a szárazföldön is megtörténhessen, ott, ahol a katonáknak szükségük van rá.
A ROOK-ot a 4×4 PROBOT UGV rendszerek üzembe helyezése során felhalmozott üzemeltetési tapasztalatok alapján fejlesztették ki, amelyek néhány éve a két cég első együttműködésének keretei közt álltak munkába.
A ROOK-ot azt teszi a legkülönlegesebbé, hogy összekapcsolt rendszerként indult – mondták a cégek képviselői. „Mivel az első csavartól kezdve ismerjük minden részletét, tudjuk, hogyan működik a robot a szoftverrel” – mondta Levy.
„Beépített autonómiával és mesterséges intelligenciával rendelkezik, amely teljes körű megoldást nyújt. Ilyen szintű kifinomultság nélkül senki sem akarna rá támaszkodni a terepen.”
A ROOK-ot az alapoktól kezdve robotizált UGV-platformnak tervezték, összhangban a vonatkozó katonai szabványokkal
– magyarázta a közleményük. Moduláris dobozrendszerrel rendelkezik, amely lehetővé teszi az alkatrészek cseréjét a helyszínen lévő felhasználók számára a gyártó támogatása nélkül.
További jellemzők közé tartozik az alacsony súlypont, amely elengedhetetlen a nehéz rakományok durva terepen történő szállításához. A ROOK súlya 1200 kg és saját testsúlyának megfelelő teherbírást tud szállítani. 24 centiméterrel a talaj felett áll és akár 30 km/h-ás sebességgel is tud haladni.
A gép teljes mértékben megfelel az UGV Interoperability Profile (IOP) követelményeinek a zökkenőmentes „plug and play” teherintegráció érdekében.
Az akkumulátorának súlya 40 kg és akár nyolc órán át is üzemképes. Lehetőség van tartalékakkumulátor szállítására vagy belső generátor beállítására is a hosszabb küldetésekhez.
A ROOK vagy a TORCH-X RAS alkalmazáson keresztül vagy egy minden időjárásnak megfelelő hét hüvelykes masszív kijelzőegységen keresztül működtethető, így egyetlen kezelő több pilóta nélküli rendszert is vezérelhet egyszerre.
A gép képes navigálni a sivatagban, hóban vagy más durva terepen is, napfényben és éjszaka egyaránt. Kifinomult érzékelői képesek felismerni a katonákat és követni őket a terepen, lehetővé teszik, hogy terepen vezessen anélkül, hogy felborulna és képes különbséget tenni a fő, a kő és más utak között, hogy helyes irányba tartsa magát és elkerülje a baleseteket – akár mintha egy emberről lenne szó.
A cég elvárja, hogy a gépest készletek szállítására használják, vagy egészségügyi mentéseknél áldozatokat vonjon ki a terepen, illetve részt vegyen a hírszerzési küldetésekben – beleértve a drónok szállítását és felszállítását – de távoli fegyverrendszerként is képes szolgálni.
„A ROOK-ot elküldheted olyan helyekre, ahová nem akarsz menni”
– mondta Levy.
A Roboteamet 2009-ben alapították. Jelenleg 40 alkalmazottja van az Egyesült Államokban és Izraelben. Valamennyi alkalmazott az Izraeli Védelmi Erőknél vagy az Egyesült Államok hadseregében dolgozott, így a vállalat képes volt összeegyeztetni és összeilleszteni mérnöki tevékenységét a csatatér tényleges valóságával.
Levy elmondása szerint a cég egy látomással indult a nagyanyja házában. A Roboteam 2012-ben kötötte meg az első nagy szerződését, amikor 100 ember által szállított robotot ajánlott fel a katonáknak Afganisztánban, ami 10 millió dollárt ér. Azóta a cég tovább terjeszkedett és mára világszerte 20 országban megtalálhatóak roboteszközeik.
A cégnek jelenleg is van szerződése többek közt Norvégiával, az Egyesült Királysággal, Franciaországgal, Olaszországgal és Thaifölddel is.
A Roboteam és az Elbit 2019 közepén hangolta össze munkáját egy kereskedelmi megállapodással, amely a PROBOT üzembe helyezéséhez vezetett. A ROOK a legújabb együttműködése a két cégnek.
A gép ára konfigurációtól függően 150 és 300 ezer dollár között mozog. A ROOK készen áll a telepítésre – mondta Levy – mely iránt már több ügyfél is érdeklődött. A cég vezetője szerint nemsokára több százezer ROOK kerül bevetésre világszerte.
Mi a következő lépés? Együttműködés a légi és szárazföldi robotok között, pl. egy légi és egy szárazföldi robot bevetése egy bizonyos terület feltérképezésére, majd a képek egyesítése a teljes perspektíva érdekében.
„A víziónak és a képzeletnek nincsen vége” – mondta Levy. „A ROOK csak az első lépés. Igazi forradalomról beszélhetünk.”
Címlapkép: Az Elbit új, pilóta nélküli földi járműve, amely bemutatja az egészségügyi evakuálási képességeit. (Forrás: The Jerusalem Post/ ELBIT)