Az F-35-ös vadászgépeket gyártó Lockheed Martin vezérigazgatója maga beszélt a legújabb terveikről.
Hatodik generációs vadászgép-technológiákkal szerelhetik fel az ötödik generációs F-35-ösöket.
Még veszélyesebbek lesznek a nyugati vadászgépek
A Lockheed Martin jelentős összegeket fektet saját finanszírozású prototípusok fejlesztésébe, azzal a céllal, hogy fejlett képességeit közvetlenül az amerikai kormánynak mutassa be – jelentette be Jim Taiclet vezérigazgató október 20-án.
Taiclet példaként említette az űrben elhelyezett elfogórakétákat, amelyek bemutatására 2028-ban kerül sor, valamint az új, autonóm Black Hawk helikoptert (az új drónhelikopterről itt írtunk részletesen). Javasolta továbbá, hogy a Lockheed Skunk Works (a Lockheed Martin Advanced Development Programs hivatalos álneve, számos repülőgép-tervért, szigorúan titkos kutatási és fejlesztési programért, valamint különleges repülőgép-platformokért felelős) által kifejlesztett hatodik generációs technológiákat utólagosan építsék be az olyan meglévő vadászrepülőgépekbe, mint az F-35 és az F-22.
Taiclet elmondta, hogy a Skunk Works az NGAD vadászgéphez és egyéb (részben titkos) programokhoz fejlesztett hatodik generációs technológiákat — például lopakodó megoldásokat, hajtóműfejlesztéseket és különleges fémbevonatokat — úgy tervezi, hogy azokat vissza lehessen építeni az F-35-ösökbe és az F-22-esekbe, és ezzel jelenleg is foglalkoznak.
Áprilisban Taiclet azt javasolta, hogy ezeknek a technológiáknak az integrálása eredményeként létrejöhetne egy olyan F-35-ös vadászgép-változat, amely
„az NGAD képességeinek 80 százalékát kínálja annak költségének 50 százalékáért”.
A Lockheed Martin vezérigazgatója ezt modellt a „Ferrari F-35”-nek nevezte el. A Lockheed szóvivője nem volt hajlandó megerősíteni, hogy módosított F-35-ös fejlesztés alatt áll-e, mondván, hogy Taiclet „általánosságban” utalt a technológiákra.
Amint arról a Neokohn is beszámolt, a Lockheed a Vectis kísérő drón fejlesztésén is dolgozik, amely összhangban áll az amerikai légierő Collaborative Combat Aircraft céljaival, de nem kifejezetten erre a programra lett tervezve. „Jelenleg vállalati szinten önfinanszírozó prototípusokat fejlesztünk, amelyekkel valóban bemutathatjuk ügyfeleinknek az ugrásszerű fejlődést a valódi képességek terén” – tette hozzá Taiclet.
Dübörög az F-35-gyártás
Evan Scott pénzügyi igazgató a negyedév végén 265 darabos F-35 vadászrepülőgép rendelésállományról számolt be, nem számítva a későbbi gyártási tételekre vonatkozó szerződések véglegesítése után hozzáadott további 151 repülőgépet. Scott kiemelte a Kongresszus és a Fehér Ház erős támogatását, amely segíti a Lockheed célját, hogy évente legalább 156 vadászrepülőgépet gyártson.
A szóvivő kijelentette: „Mivel a gyártás terén valóban jó ritmust értünk el, ez továbbra is operatív eredményekben fog megmutatkozni.” Elmondta, hogy a fő növekedési motor most a fenntarthatóságra fog átterelődni, tekintettel a szolgálatban lévő repülőgépek növekvő számára.
2025-ben 175 és 190 közötti számú F-35-ös repülőgépet szállítanak le.
„A legjobb együttműködésünk van, ami valaha volt, és nyitottak vagyunk a kormány felé” – mondta Taiclet, leírva a jobb együttműködést az alvállalkozókkal, az RTX-szel, a BAE Systems-szel és a Northrop Grumman-nal.
Taiclet elismerte a fejlesztés összetettségét: „Egyébként nagyon nagy kihívás; néhány, a repülőgépre kerülő és integrálni szükséges technológia összetett, de úgy gondolom, hogy ez csak még dominánsabbá teszi a repülőgépet, mint valaha.” Hozzátette: „Ha a legjobb elektronikus hadviseléssel, a legjobb érzékelőkkel, a legjobb fegyverekkel és a legjobb radarral rendelkezik, akkor győzni fog, és mi pontosan ezt szeretnénk elérni.”
A harmadik negyedévben a Lockheed 46 F-35-ös repülőgépet szállított le, ami azt jelenti, hogy szinte minden munkanapon egy repülőgépet gyártottak. Az F-35-program keretében eddig több mint 1200 repülőgépet szállítottak le, és több mint egymillió repült órát teljesítettek.
„Az elkövetkező években az Egyesült Államok és 19 nemzetközi szövetségese tovább fog haladni a tervezett, több mint 3500 repülőgépből álló globális flotta megvalósulása felé”
– mondta Taiclet. Scott megerősítette, hogy Belgium további 11, Dánia pedig további 16 F-35-ös repülőgépet szándékozik vásárolni.




