Németország további 15 darab F-35-ös vadászgépet szándékozik rendelni.
Berlin 2,5 milliárd euró értékben kötne vadászgépüzletet az amerikai Lockheed Martinnal.
Még több vadászgépet venne a Bundeswehr
Boris Pistorius német védelmi miniszter további 15 darab F-35-ös vadászgépet szándékozik rendelni az amerikai gyártótól, a Lockheed Martintól – közölte egy bundestagi forrás a Reuters hírügynökséggel, megerősítve a Spiegel magazin bizalmas védelmi dokumentumokra hivatkozó riportját. A tervezett megrendelés, amely a Bundestag költségvetési bizottságának dokumentumaiban „F-35A repülőgépek kiegészítő beszerzése” néven szerepel,
Németország F-35-ös légiflottájának létszámát 50 repülőgépre növelné.
A Spiegel szerint a védelmi minisztérium tervezői a további vadászrepülőgépek költségét körülbelül 2,5 milliárd euróra (972 milliárd forint) becsülik. A német légierő a flotta bővítését elengedhetetlennek tartja a NATO új védelmi és elrettentési követelményeinek teljesítéséhez, különösen az Oroszországgal kapcsolatos fokozott aggodalmak közepette.
Németország korábban 35 darab F-35-ös repülőgépet rendelt az elöregedő Tornado-flottájának pótlására. Az első szállítások 2027-ben várhatók. Az F-35-ösök feladata, hogy átvegyék a Tornadók szerepét a NATO nukleáris erőinél, és szükség esetén szállítsák a Németországban tárolt amerikai atombombákat.
Júliusban Berlin tagadta, hogy második F-35-ös megrendelésre készülne, de a jelentősen megnövelt védelmi költségvetés nagyobb pénzügyi rugalmasságot teremtett. Akkor egy katonai forrás a Reutersnek azt mondta, hogy „a további 15 darab F-35-ös repülőgép beszerzésének ötlete már korábban is felmerült a megbeszéléseken”.
Tovább fegyverkezik Németország
Németország nemrégiben további 20 Eurofighter repülőgépet rendelt, tovább erősítve légi képességeit.
„Csak egy nagyobb flottával tud a Bundeswehr megfelelni a NATO új követelményeinek”
– idézte a Spiegel biztonsági tisztviselőket.
A jelenlegi F-35-ösök a Büchel légibázison fognak állomásozni, ahol az amerikai nukleáris fegyverek földalatti bunkerekben vannak tárolva. Az 50 repülőgépre történő tervezett bővítéssel azonban a Luftwaffe-nak szükség lehet egy második operatív bázisra is. A Büchel modernizálásának összetettsége miatt a költségek máris a kezdeti 700 millió euróról körülbelül 2 milliárd euróra emelkedtek.
A jelentős beszerzés fokozhatja a feszültséget Franciaországgal a már eleve nehézségekkel küzdő francia-német Future Combat Air System (FCAS) projekt miatt, amely a következő fázisba lépés előtt ismét késedelmet szenved. Az iparági nézeteltérések – különösen a Dassault Aviation és az Airbus között – megbénították a hatodik generációs vadászrepülőgép építésének előrehaladását.
A német tisztviselők a Dassaultot okolják a jelenlegi patthelyzetért, hivatkozva arra, hogy a francia vállalat az eredeti 50-50%-os fejlesztési megállapodás ellenére ragaszkodik a vezető szerephez. A Dassault vezérigazgatója, Eric Trappier nemrég provokálta Berlint azzal a kijelentéssel, hogy „a németek moroghatnak, mi itt tudjuk, hogyan kell csinálni”, és amikor megkérdezték tőle, hogy a Dassault egyedül is képes-e megépíteni a hatodik generációs repülőgépet, azt válaszolta:
„A válasz igen.”
Mivel Berlin következő lépése az amerikai védelmi ipar érdekeit hivatott előmozdítani, a megrendelés valószínűleg Washingtonban is kedvező fogadtatásra talál. A Spiegel megjegyezte, hogy Donald Trump amerikai elnök többször is hangsúlyozta, hogy az európai védelmi beruházásoknak az amerikai gyártóknak kell kedvezniük.