Folyamatos viták övezik a közös európai FCAS vadászrepülőgép-programot.
Németország, Franciaország és Spanyolország októberben tárgyal majd újra a viharvert vadászrepülőgép-programról.
Már megint megy a vita a vadászrepülőgépeken
Németország, Franciaország és Spanyolország védelmi miniszterei októberben találkoznak, hogy megvitassák az FCAS közös vadászgép-program újraindításának lehetőségeit – közölte csütörtökön Boris Pistorius német védelmi miniszter.
Elismerve, hogy a projekt folyamatosan kudarcokkal szembesült, Pistorius elmondta, hogy a miniszterek meg fogják határozni az akadályokat és a megoldásokat, mielőtt az év későbbi részében végleges döntési lehetőségeket terjesztenek a vezetők elé.
Mindannyian össze kell fognunk, és a nemzeti érdekeket félre kell tennie egyikünknek, másikunknak vagy akár mindannyiunknak.
Világos, hogy sikerre vagyunk ítélve; szükségünk van erre a projektre”
– mondta Pistorius újságíróknak, miután Berlinben találkozott spanyol kollégájával, Margarita Roblesszel.
Franciaország lenne a hibás?
Berlin a francia ipart okolja azért, hogy megakadályozta az FCAS program következő fázisának elindítását, amelynek költségeit 100 milliárd euróra becsülik, azzal, hogy kizárólagos vezetést követelt a projektben – jelentette a Reuters kedden.
A vadászrepülőgép-programot évek óta belső viták jellemzik a munkamegosztás és a szellemi tulajdonjogok kérdésében, ezért a projekt már többször is késedelmet szenvedett.
A projekt legfontosabb, legénységgel ellátott vadászgép-részéért felelős francia Dassault Aviation nem kívánt nyilatkozni az ügyben. Az Airbus és az Indra is részt vesz a tervben, amelynek célja, hogy 2040-től a francia Rafale és a német és spanyol Eurofighter vadászgépeket hatodik generációs vadászgépekkel váltsák fel.
Friedrich Merz német kancellár szerdán bejelentette, hogy megállapodott Emmanuel Macron francia elnökkel, hogy az év végéig döntést hoznak az FCAS jövőjéről. Berlin és Párizs azonban továbbra sem ért egyet a konzorcium összetételét illetően.
Franciaország jelezte Németországnak, hogy az FCAS gyártásában körülbelül 80%-os részt szeretne
– közölte egy védelmi ipari forrás a Reuters hírügynökséggel még júliusban.
A védelmi források szerint a nézeteltérések veszélybe sodorhatják a második fázis elindítását, nevezetesen a repülésre alkalmas modellek fejlesztését, amelyet eredetileg ez év végére terveztek. Ha nem sikerül megegyezni, akkor egyes német vélemények szerint Berlin a projekt elhagyása mellett fog dönteni.
Pistorius szerint a projekt második fázisának elindításáról szóló döntés majd a negyedik negyedévben születik meg. Arra a kérdésre, hogy milyen lehetőségek vannak a projekt év végéig történő újraindítására, így válaszolt: „A válasz meglehetősen egyszerű: a szerződéseket be kell tartani… Ha változtatásokra van szükség, azok csak a partnerek közötti új tárgyalások után lehetségesek.”
„Egy dolog világos: ez a folyamat nem tarthat örökké… Most fel kell gyorsítanunk, mert a projekt nem tűri további késlekedést.”
Robles szerint Spanyolország elkötelezett az FCAS-projekt mellett.
„Ez egy alapvető és elengedhetetlen projekt, amelyet fel kell pörgetnünk, és ezt a lehető legnagyobb mértékben kell megtennünk” – mondta. „Spanyolország teljes mértékben elkötelezett, és ez a programnak folytatódnia kell.”
Spanyolország a hónap elején bejelentette, hogy már nem fontolgatja az amerikai gyártmányú F-35-ös vadászrepülőgépek vásárlásának lehetőségét, és az Eurofighter és az FCAS között fog választani, mivel mindenképp európai gyártmányú eszközöket szerezne vásárolni.
Kép: Airbus
Hende Olivér összes cikkét elolvashatja itt.