A Knesszet gazdasági bizottsága támogatja egy második nemzetközi repülőtér építésének tervét a Negevben.
A projekt célja, hogy az új repülőtér enyhítse a tel-avivi Ben Gurion nemzetközi repülőtér forgalmát, és mintegy 50 000 munkahely létrehozásával erősítse az ország déli részének gazdaságát.
Új nemzetközi repülőteret kap Izrael
A Knesszet gazdasági bizottsága vasárnap megadta végső jóváhagyását egy újabb nemzetközi repülőtér építésének tervéhez az ország déli részén.
A Negev Takes Off from Nevatim csoport, a Negev és a Jezréel-völgy lakosainak közös csoportja régóta kampányolt egy nemzetközi repülőtérért a régióban.
Nevatim városa mintegy 65 km-re van a gázai határtól, és a Negev-sivatagban található katonai légibázis szomszédságában fekszik, ahol az izraeli F-35-ös vadászgépek állomásoznak.
A Tel-Avivtól 132 km-re fekvő új repülőtér megépítése hét évig tartana, és a törvényjavaslat szerint évente akár 15 millió utast is kiszolgálna.
Felvirágzik a Negev
A projekt célja, hogy enyhítse a Ben-Gurion repülőtér forgalmát, és 50 000 munkahely teremtésével erősítse a déli régió gazdaságát, különösen a közeli beduin közösségben.
„Nevatim a megfelelő helyszín – biztonsági, gazdasági, társadalmi, környezetvédelmi és egészségügyi szempontból. Elismeréssel adózunk a Knesszet tagjainak erőfeszítéseikért, de elismerjük, hogy a törvény végrehajtásához vezető út még mindig tele van kihívásokkal.” – közölte a Negev Takes Off from Nevatim csoport,
Dimona polgármestere, Benny Biton dicsérte az előrelépést, miután részt vett a gazdasági bizottság vitáján.
„Ez a törvényjavaslat megváltoztatja a Negev jövőjét, amely évek óta szenved a be nem váltott ígéretek miatt”
– mondta.
„A Nevatim repülőtér gazdasági és foglalkoztatási lehetőségeket fog biztosítani a régió minden lakosa számára. A törvényjavaslat széles körű támogatottsága egyértelműen bizonyítja, hogy mély megértés van – a Negev Izrael jövőbeli növekedési és fejlesztési központja lesz az elkövetkező évtizedekben”.”
A Negev Takes Off from Nevatim mozgalom szerint ez a lépés segít csökkenteni a zajszennyezést a Közép-Izraelben élők számára, amelyet a Ben-Gurion repülőtérre érkező és onnan induló légi forgalom okoz. A lépés várhatóan több tízezer munkahelyet is biztosít majd a Negev lakosainak, valamint segíti a helyi vállalkozások növekedését és a fejlett közlekedési infrastruktúrába történő beruházásokat.
Ez a lépés megváltoztathatja a helyzetet, és hozzájárulhat nemcsak a déli, hanem egész Izrael gazdasági növekedéséhez, több lehetőséget teremtve a kevésbé ellátott régiókban.
Szükség van-e Izraelnek egy újabb repülőtérre?
Izraelnek több nemzetközi járatokat kiszolgáló repülőtere is van, köztük az Eilattól északra fekvő Eilat Ramon repülőtér és Haifa. Mindkét repülőtér, amelyet az Izraeli Repülőtéri Hatóság üzemeltet, olyan közeli európai országokba közlekedik, mint Görögország és Ciprus.
Az izraeli biztonsági erők ellenezték a projektet az F-35-ösöknek helyet adó légibázis közelsége miatt.
A Ben-Gurion Izrael fő légi kapuja, kapacitása évi 40 millió utas. A bizottság szerint ez a határhoz közelít, és adatokat idézett, amelyek szerint 2050-ig várhatóan 80 millióan fognak átutazni a repülőtéren.
A repülőtér 1-es terminálja 2024 októberében öt hónapra bezárt a nemzetközi járatok előtt, és csak ezen a héten nyitotta meg újra kapuit.
2019-ben Izrael megnyitotta a Ramon repülőteret Eilat közelében, Izrael déli csücskében. A Hamász elleni háború előtt számos külföldi légitársaság, például a Ryanair, üzemeltetett járatokat Európából Ramonba. Jelenleg a repülőteret nagyrészt belföldi járatokra használják.