A Tel Avivi Egyetem kutatói azt állítják, hogy a dél-izraeli Maszada első századi ostroma mindössze hetekig tartott.
Az ostrom fő beszámolója Josephus Flavius római-zsidó történésztől származik, aki egy hosszú ostromról és elhúzódó ellenállásról számolt be, mielőtt a Maszadát védő zsidók öngyilkosságot követtek volna el, hogy ne fogják el őket.
A kutatók 3D-s és dróntechnológiát használva arra jutottak, hogy a Maszada körüli fal és a táborok felépítése körülbelül két hétig tartott a rómaiaknak, maga az ostrom pedig valószínűleg négy és kilenc hét között tartott.
„Maszada narratívája, a nagy zsidó lázadás, az ostrom és a tragikus vég, ahogy azt Flavius Josephus mesélte, mind az izraeli DNS és a cionista szellemiség részévé vált, és jól ismert szerte a világon” – mondta az egyik vezető kutató, Guy Stiebel a Tel-Avivi Egyetem Sonia és Marco Nadler Régészeti Intézetének munkatársa.
„Az ostrom időtartama fontos eleme ennek a narratívának, ami arra utal, hogy a dicsőséges római hadsereg nagyon nehezen tudta bevenni az erődöt és szétzúzni védőit”
– tette hozzá.
„Sok éven át azt feltételezték, hogy az ostrom három hosszú évig tartott, de az utóbbi évtizedekben a kutatók elkezdték megkérdőjelezni ezt.”
Stiebel és Hai Ashkenazi drónokat és 3D-s modellezést használt, hogy elkészítsék azt, amit a Tel Aviv Egyetem szerint „a római ostrom első objektív, számszerűsített elemzése”.
A kutatók légi fényképezés segítségével vizsgálták Maszadát és a környező területet, különös tekintettel a vízrendszerekre, az erődhöz vezető és onnan induló ösvényekre, valamint a római ostromrendszerre. A kutatás középpontjában a rómaiak ostromrendszere állt, amely szokatlan leleteket hagyott maga után Maszada földrajzi elszigeteltsége és száraz sivatagi környezete miatt.
„Az ősi történelmi tanúságtételek alapján egyértelmű, hogy az ostromtöltés elkészülte után a rómaiak brutális támadást indítottak, végül legfeljebb néhány héten belül elfoglalták az erődöt” – mondta Ashkenazi.
„Ez arra enged következtetni, hogy Maszada teljes ostroma nem tartott tovább több hétnél.”
Masada legendája az izraeli identitás egyik alapja. A Holt-tenger közelében található erőd jelentős turisztikai célpont, valamint az izraeli katonák beiktatásának egyik történelmi helyszíne.
Az ostrom időtartama nem az első eleme Maszada történetének, amelyet a kortárs kutatók megkérdőjeleznek. Egyesek arra a következtetésre jutottak, hogy Josephus Flavius tömeges öngyilkosságról szóló beszámolója valószínűleg szintén nem igaz.
Ezt a cikket szerkesztőségünk a sábát beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.