Tizenöt évvel és három londoni polgármesterrel az ötlet első felvetése után elindult egy közvetlen buszjárat Golders Green és Stamford Hill között.
A 310-es, amely Highgate-en, Archway-en és Manor House-on keresztül köti majd össze a főváros ortodox zsidók lakóhelyeit, a remények szerint biztonságosabbá teszik az utazást a londoni zsidó lakosoknak, mivel így nem kell a Finsbury Parkban átszállniuk.
A Transport for London az egyéves próbaidőszakban adatokat gyűjt, mielőtt eldöntené, hogy állandóvá teszi-e az útvonalat.
Sadiq Khan londoni főpolgármester a Golders Greenben hétfőn bemutatott egyszintes busz fedélzetén a JC-nek elmondta, hogy a növekvő antiszemitizmus miatti aggodalmakra reagáltak a döntéssel.
„A londoni zsidó lakosok úgy érezték, hogy félnek elhagyni az otthonukat”
– mondta a londoni polgármester.
„Így ez a közvetlen buszjárat e két jelentős közösség között azt jelenti, hogy ha a 310-esen utaznak, nem kell átszállniuk, és nagyobb biztonságban érezhetik magukat.
Remélem, ez azt eredményezi, hogy több, ezekből a közösségekből származó londoni fogja biztonságosan használni a tömegközlekedést”.”
Az új járat elindításáig a Golders Greenből Stamford Hillbe utazóknak a 210-es busszal kellett a Finsbury Park állomásig utazniuk, mielőtt átszálltak volna.
A területet azonban már régóta hemzseg a bűnöző elemektől.
Az év elején a Hackney, Islington és Haringey tanácsok és a Metropolitan Police kampányt indítottak az állomás környékén tapasztalható “antiszociális viselkedés”, kábítószer-kereskedelem, lopás és szexuális zaklatások ellen.
Decemberben a JC arról számolt be, hogy a Finsbury Parkban egy buszra várakozó, kipát viselő izraeli férfit erőszakosan megtámadott egy férfi, aki azt kiabálta, hogy „öljétek meg a zsidót”.
Andrew Gilbert, a képviselő-testület alelnöke elmondta, hogy a családok nem akarták már, hogy gyermekeik az észak-londoni közlekedési csomópontban szálljanak át, viszont azt nyugodtan megengedik most, hogy közvetlen útvonalon utazhassanak.
„Egy olyan időszakban, amikor közösségünk példátlan antiszemitizmussal találkozik, minden olyan intézkedés, amely megerősíti a zsidó egyének bizalmát a tömegközlekedés használatában, rendkívül értékes”
– mondta.
A Londoni Zsidó Fórum több mint egy évtizedes lobbizása után a TfL végül úgy döntött, hogy az október 7-i támadást követő növekvő antiszemitizmus közepette kipróbálja a 310-es járatot.
Amikor később, abban a hónapban egy metróvezető a hangosbemondón keresztül azt kiabálta utasainak, hogy „Free Palestine”, Gilbert és Adrian Cohen, aki Fórum társelnöke volt, találkozott Andy Lord londoni közlekedési biztossal, hogy megvitassák az esetet.
Gilbert elmondta, hogy miután felvetették a skandálással kapcsolatos aggályaikat, ismét azt szorgalmazták, hogy a város főbb zsidó központjait összekötő buszjáratokat indítsanak.
Amanda Bowman, a Londoni Zsidó Fórum társelnöke elmondta, hogy „örül”, hogy a 310-es most már közlekedik.
„Ez annak a bizonyítéka, hogy ha mi, mint közösség, együtt dolgozunk, akkor képesek vagyunk dolgokat elérni” – mondta. „Ez sokkal jobb lesz. Az emberek könnyebben és jobban össze tudnak kapcsolódni.” Október 7-e óta, mondta Bowman, az emberek „féltek” a buszozástól.
„A szóbeli bántalmazás normalizálódott, és a rendőrség nem feltétlenül foglalkozik kiemelten a szóbeli gyűlölet-bűncselekményekkel”
– mondta.
Dovid Lichtig rabbi, az ortodox zsidókat képviselő Interlink Alapítvány elnöke azt mondta, hogy Hendon lakosaként, aki Stamford Hillben dolgozik, alig várja, hogy maga is felszállhasson a 310-esre.
„Azért vezetek, mert a 210-es túl sokáig tart. Nem érzem biztonságosnak a Finsbury Parknál való átszállást.
Számomra az a tény, hogy közvetlen buszjárat köti össze Golders Greent és Stamford Hillt, megváltoztatja a helyzetet” – mondta.
Geoff Hobbs, a TfL tömegközlekedési szolgáltatástervezési igazgatója elmondta, hogy arra szeretné ösztönözni az embereket, hogy minél többet használják a 310-est, és a konzultációs időszak alatt adjanak visszajelzést.
„A visszajelzések rendkívül fontosak számunkra, és lehetővé teszik, hogy olyan buszjáratot hozzunk létre, amely a helyi tömegközlekedési szolgáltatásokat igénybe vevők számára előnyös” – mondta.
„Reméljük, hogy az új útvonal hozzájárul a buszok használatának növeléséhez és az autóhasználat csökkentéséhez azáltal, hogy javítja a térségben élők utazási lehetőségeit.”