A török kormány saját, többrétegű légvédelmi rendszert fejleszt, amely hasonlít az izraeli Vaskupola, Dávid Parittyája és a Nyíl többrétegű rakétavédelmi rendszerhez – jelentette az isztambuli Daily Sabah című napilap.
Az új rendszer neve „Acélkupola”, ami nyilvánvalóan az izraeli Vaskupola rendszerre utal. Az Acélkupola a tervek szerint mesterséges intelligenciát használna a török technológiai cégek – köztük az Aselsan, a Roketsan és az MKE – több rendszerének integrálásához, amelyek a török légteret védenék a bármilyen hatótávolságú és magasságú fenyegetésektől.
Amellett, hogy a Acélkupola rakétákkal lövi le az ellenséges lövedékeket, zavaró és lézeres technológiákat is alkalmaz majd a drónok ellen.
Az Acélkupola állítólag nem tartalmazza az orosz Sz-400-as rakétarendszert, amelynek megvásárlásáról Törökország 2017-ben írt alá szerződést, feldühítve ezzel NATO-szövetségeseit.
Az USA válaszul 2021-ben kivonta Törökországot az F-35-ös programból.
Izrael légvédelmi rendszerét, amelyben a Vaskupola a rövid hatótávolságú, a Dávid Parittyája a közepes hatótávolságú, a Nyíl pedig a nagy hatótávolságú fenyegetéseket szünteti meg, az elmúlt két évtizedben többször is élesben tesztelték. A Vaskupola arról nevezetes, hogy az Izrael lakossági központjaira kilőtt lövedékek több mint 90%-át sikerrel lövi le.
Áprilisban Izrael légvédelmi rendszerét komoly próbára tette, amikor Irán több mint 300 rakétából és támadó drónból álló sortüzet indított, köztük több mint 100 ballisztikus rakétát és tucatnyi cirkálórakétát a zsidó államra. Az izraeli légvédelmi rendszerek az izraeli légierővel, valamint az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Jordánia és mások légierejével együtt az iráni lövedékek 99%-át megsemmisítették, amelyek csak kisebb károkat okoztak a Negevben lévő légierő egyik bázisán, és egy áldozatot, egy hétéves beduin kislányt követeltek, aki súlyosan megsebesült a támadásban.
Izrael jelenleg egy új rendszer fejlesztésén dolgozik, amely lézerrel lövi le az ellenséges lövedékeket, nem pedig rakétákkal. A „Vasnyaláb” elnevezésű rendszer a jelenlegi tervek szerint 2025 végén léphet működésbe.