Milyen célközönségre gondolhattak? Ki visz haza hatalmas nyilaskeresztes logóval ellátott bögrét emlékbe? Ami jogszerű, az lehet ízléstelen, sőt, sértő is – írja a Tett és Védelem Alapítvány.
Nem mindennapi szuvenírekre bukkanhat, aki felkeresi a Terror Háza Múzeum webshopját. 3100 forintért vásárolhat „A Terror Háza Múzeum lógójával ellátott piros kerámia bögrét”, „A Terror Háza Múzeum lógójával ellátott fekete kerámia bögrét”, vagy például 3500 forintért „egyik oldalán a Terror Háza Múzeum logójával ellátott rozsdamentes fém bögrét fogantyúval.”
A kerámia bögréken az intézmény logója szinte elvész a nagy méretű nyilaskeresztben, a piros bögre másik oldalát egy szintén nagy vörös csillag tölti be, a fekete bögre másik oldalán szintén ötágú csillag, csak éppen feketében (ami az anarchisták jelképe, nem tudni, ez hogy kerül ide).
Nincs gond azzal, ha egy terméket, egy előadót kiterjedt merchandising-gal igyekeznek népszerűsíteni, virágozzék ezer matrica, notesz, hűtőmágnes. Esetünkben azonban felmerül a kérdés:
mi pontosan a termék, amit ezekkel a bögrékkel el szeretnének adni? És ki lehet itt a célközönség, ki szeretne nyilaskeresztes bögréből teázni, kávézni?
A Terror Házát számos bírálat érte már létrehozásakor a kevéssé árnyalt történelemképe, valamint a két rémuralom közötti megmutatkozó különbségek plasztikus ábrázolása miatt. Nem feltételezzük, hogy az intézmény népszerűsítené szeretné a nyilas eszméket – e termékek láttán azonban óhatatlanul felmerül a gyanú, hogy itt bizony azokat a vásárlókat is megcélozzák, akik nem annyira a Terror Házának, mint inkább a jelkép által szimbolizált eszméknek a rajongói.
Felmerülhet a kérdés, vajon kimeríti-e ez a típusú ’merchandise’ az önkényuralmi jelképek használatának büntetőjogi szankcionálásáról szóló, 2013. évi XLVIII. törvényt? A jogszabály szerint az valósít meg bűncselekményt, aki „horogkeresztet, SS-jelvényt, nyilaskeresztet, sarló-kalapácsot, ötágú vöröscsillagot vagy ezeket ábrázoló jelképet a köznyugalom megzavarására alkalmas – különösen az önkényuralmi rendszerek áldozatainak emberi méltóságát vagy kegyeleti jogát sértő – módon” terjeszt, használ, vagy tesz közszemlére.
Ebben az esetben nem valósul meg a köznyugalom megzavarása, erre egy webshop eleve alkalmatlan. Egy terror-rendszer jelképével termékeket eladni azonban akkor is igen kétséges vállalkozás, ha tudjuk, hogy a nyilaskereszt és a vörös csillag hozzátartozik a Terror Háza logójához, a mintázat az utcai pengefalon éppúgy látható, mint az intézmény irodáiban.
Napi használati tárgyakon elhelyezni és azokat reklámozni azonban már nem is egyszerűen ízléstelen:
kifejezetten kegyeletsértő a terror-rendszerek áldozatai, a túlélők leszármazottjai számára.