Az Európai Unió szélesebb körben engedélyezné a lehallgatásokat

Publicista

Emlékszünk még a Pegazus-botrányra, amikor egy sor kormányt azzal vádoltak meg, hogy törvénytelenül lehallgatja ellenzéki ellenfeleit és a tényfeltáró újságírókat? Sebes Gábor írása.

Az ügy hátterében az állt, hogy az amerikai kormány el akarta lehetetleníteni a jóval előttük járó izraeli kibervédelmi cégeket, és meg akarta szerezni a szellemi tulajdonukat (erről itt írtunk részletesen). A Pegasus pedig az izraeli NSO terméke. Másodlagos eredményként megleckéztették a nacionalista indiai kormányt, Szaúd-Arábiát, Azerbajdzsánt, Bahreint, Kazahsztánt, Mexikót, Marokkót, és végül, de nem utolsósorban Magyarországot és Lengyelországot. A felsorolt országok szinte mindegyikében az ellenzék felkapta a témát, a kormányokat antidemokratikusnak, ellenzékieket és újságírókat törvénytelenül lehallgatónak állította be, és ehhez egy sajtókonzorciumtól kapták a muníciót.

Az egész ügy a titkosszolgálati machinációktól bűzlik.

A főszerepet vállaló Amnesty International nem adta át a vizsgálatot folytató magyar adatvédelmi ombudsmannak az állítólagos lehallgatottak listáját, azt állítva, hogy nincs a birtokában. Az 50 ezres listáról kénytelenek voltak kiadni egy nyilatkozatot, miszerint

„Az Amnesty ezt a listát soha nem nevezte az »NSO Pegasus kémszoftvere listájának«, bár a világ egyes médiumai ezt megtehették. Az Amnesty és az oknyomozó újságírók és szerkesztőségeik nagyon világossá tették a kezdetektől fogva, hogy »ez olyan számok listája, amelyek az NSO ügyfelei számára érdekesek lehetnek«, és ezek a világ különböző kormányai.”

Ugyanakkor a Soros Nyílt Társadalom Alapítványa által is pénzelt sajtókonzorcium a listát végig úgy kezelte, hogy azon a lehallgatottak vannak, így a rajta szereplő 300 magyart is áldozatnak állították be.
Magyarországról összesen öt készüléket, Panyi Szabolcsét, Szabó Andrásét és három ismeretlen politikusét vizsgálták meg, és abból a két újságíróét és egy ismeretlenét találták fertőzöttnek.

Aki ezek után azt állítja, hogy Magyarországon háromnál több ember vagy a világon 37 embernél több személynek a Pegasusszal történő lehallgatására van bizonyíték, vagy hogy az 50 ezres listának bármilyen értelmet lehet tulajdonítani, az rosszhiszemű hazudozó.

Nos, az Európai Unió Alapjogi Ügynöksége június 8-án adta ki az idei jelentését, amiben felrója Magyarországnak, hogy két éve a kormány több kormánykritikus újságírót, politikust és vállalkozót is lehallgatott az izraeli Pegasus kémszoftverrel…

Noha az Európai Bizottság megállapította, hogy tagállami hatáskör a titkosszolgálati eszközök alkalmazása, az Európai Parlament mégis kiküldött egy bizottságot a Pegasus alkalmazásának vizsgálatára.

A Pegazus és a Menóra találkozása a magyar ellenzék boncasztalán

Mire jó egyes politikusoknak a Pegasus-ügy primitív anticionista keretezése? Benkő Balázs publicisztikája.

A bizottság májusban megszavazta, hogy „„Magyarországon a kémprogram használata egy előre kiszámított és stratégiai kampány része volt, amely a sajtószabadság és a véleménynyilvánítási szabadság megsemmisítésére irányult a kormány részéről”.

A Szabad Európa így írt: „Az Amnesty International szerint csak Magyarország esetében legalább háromszáz személyt hallgattak le anélkül, hogy tudtak volna róla. A magyar hatóságok azóta sem adtak tájékoztatást a megfigyelt személyekről, és meg sem indokolták, hogy mi indokolta a megfigyelésüket. A megfigyelt személyek között újságírók, ügyvédek, civil szervezetek képviselői, kormányzati tisztviselők voltak, valamint Gödöllő polgármestere.”

Ez a háttér előtt különösen érdekes, és – ha nem okoztak volna annyi kárt Magyarországnak – mulatságos a hír, hogy az EU nagykövetei új törvénytervezetet hagytak jóvá, amely

nemzetbiztonsági okokból lehetővé tenné a bizalmas újságírói források felfedésére is szolgáló kémprogramok használatát.

Az egyébként az EU szabadcsapataiként működő civilszervezetek arra figyelmeztettek, hogy a törvény „dermesztő hatással” járna.

A jogszabály tervezete EU-szintű jogi alapot teremt ahhoz, hogy a nemzeti titkosszolgálatok kémprogramokat telepítsenek az újságírók telefonjaira és számítógépeire, beleértve az EU-ban dolgozó brit riportereket is.

Ugyanakkor ez az EU újabb önkéntes hatáskörelvonása is, hiszen ez – mint írtam – tagállami hatáskör.

Nem csak az eddig is közkeletű jogi indokok – nemzetbiztonság, terrorizmus elleni harc, fegyver- és emberkereskedelem, szervezett bűnözés – lennének elfogadhatóak. Az újak között felsorolják az uniós elfogatóparancshoz szükséges mind a 32 bűncselekményt, valamint minden olyan bűncselekményt, amelyet öt évnél hosszabb börtönbüntetéssel fenyegetnek. Így akár vagyon elleni bűncselekmény vagy a szerzői jog megsértése is indok lehet. Franciaország a fő támogatója ezeknek a könnyítéseknek.

Az Európai Bizottság üdvözölte a jogszabályt, és az elfogadására szólított fel.

Az uniós nagykövetek most az Európai Parlament elé viszik a jogszabálytervezetet, amely majd kidolgozza a végleges szöveget.

„Jelentős lépés a médiapluralizmus és -szabadság védelmét szolgáló első uniós szabályok felé. Mindannyiunknak többet kell tennünk az újságírók védelméért” – mondta Věra Jourová, az Európai Bizottság alelnöke, aki tavaly javaslatot tett a jogszabályra.

„Remélem, hogy a Parlament gyorsan tud dolgozni, és hamarosan végleges megállapodásra jutunk’”

Min folyik a nagy vita az izraeli igazságügyi reform körül?

Az izraeli igazságügyi reform oka, hogy a bírói hatalom, különösen a Legfelsőbb Bíróságé egyértelműen annyira túlterjeszkedett, amire más demokratikus országokban nincs példa.