A pápa, aki 25 ezer zsidó életét mentette meg a világháború alatt

Hatvan éve, 1963. június 3-án hunyt el XXIII. János pápa, aki 1958 és 1963 között a 261. római pápaként ült Szent Péter trónján, „a jó pápa” nevéhez fűződik a katolikus egyház történetében új szakaszt megnyitó II. Vatikáni Zsinat összehívása.

Angelo Giuseppe Roncalli néven 1881. november 25-én született a Bergamóhoz közeli Sotto il Montéban, sokgyermekes parasztcsaládban. 1904-ben szentelték pappá, ezután a bergamói püspök titkára lett, e minőségében járt 1912-ben Magyarországon, a látogatás emlékét őrzi a pesti ferences templom. Az első világháborúban szanitéc és tábori pap volt, leszerelése után a bergamói szeminárium élére helyezték. 1925-ben lett a jordániai Areopolis címzetes érseke és bulgáriai, majd 1935-től törökországi és görögországi apostoli delegátus.

A második világháború kitörése Isztambulban érte, a világégés alatt mintegy 25 ezer európai zsidó köszönhette neki életét, mert vízumot állított ki nekik Palesztinába, vagy keresztlevelet adott nekik, eltekintve attól, hogy ténylegesen megkeresztelkedjenek.

1944-ben párizsi nunciusnak nevezte ki XII. Pius pápa, s ő elérte, hogy a nácikkal kollaboráló francia főpapok visszavonuljanak.

1944 után aktív szerepet játszott abban, hogy a katolikus egyház támogassa Izrael állam megalapítását. A cionizmus és Izrael megalapítása iránti támogatása a más vallások és kultúrák iránti nyitottságának, és különösen a zsidók háború utáni sorsa iránti aggodalmának volt köszönhető. Ő volt a Vatikán egyik legtámogatóbb diplomatája az Izrael területére irányuló zsidó bevándorlással kapcsolatban, amelyet humanitárius kérdésnek tekintett, és nem bibliai teológiai kérdésnek.

1953-tól velencei pátriárka, érsek és bíboros volt, franciaországi tevékenységének elismeréseként a bíborosi kalapot magától a francia elnöktől, az Élysée palotában vehette át.

XII. Pius pápa halála után, 1958. október 28-án négynapos konklávén választották meg a 77 éves Roncalli bíborost a katolikus egyház fejének. Sokan „átmeneti pápát” láttak benne, ő azonban az új korszakba segítette egyházát. Már a János név választásával is jelezni akarta, hogy nem folytatja egyetlen újkori elődje politikáját sem – édesapját Jánosnak hívták, ő maga Szent János apostol nyomán a szeretet hírvivője kívánt lenni.

Az egyház megújítására (aggiornamento) törekvő „jó pápa” működésének legjelentősebb eseménye a II. Vatikáni Zsinat (1962-1965) összehívása volt. A pápa 1959. január 25-én jelentette be e szándékát, majd 1961. december 25-én kibocsátott Humanae salutis kezdetű apostoli konstitúciójával hívta össze a zsinatot. A katolikus egyház fegyelmének, tanításának és szervezetének korszerűsítésére hivatott, évszázados törvényeket, szokásokat megváltoztató tanácskozás 1962. október 11-én kezdődött, s már XXIII. János halála után, VI. Pál pápa fejezte be. A pápa az egymással szembenálló progresszista és integralista irányzatok harcában egyértelműen a reformot sürgetők oldalára állt, olykor személyesen is beavatkozott. Amikor a kinyilatkoztatás forrásainak tervezete nem elégítette ki, új vegyes bizottságot alakított; ő állította fel a Keresztény Egység Titkárságát és ő töröltette a nagypénteki szertartásból a zsidókat vádló szavakat. Kijelentette, hogy az egyháznak meg kell értenie a világ fejlődését és alkalmazkodnia kell ahhoz. Határozottan kiállt új dogmák elfogadása ellen, s a zsinat valóban úgy lett korszakalkotó jelentőségű, hogy egyetlen dogmát sem hozott.

Finn zsidó katonák, akik németeket mentettek

Nem mindennapi második világháborús történet jelent meg az egyik hazai történelem blog oldalán.

Három évvel pápává választása után, 1961 végén azzal lepte meg a világot, hogy közvetlen kapcsolatba lépett a Szovjetunióval, ezzel vette kezdetét az enyhülés korszaka az egyházpolitikában. A pápa felajánlotta közvetítését az atomháborúval fenyegető kubai rakétaválság megoldásában, 1963. március 7-én kihallgatáson fogadta Nyikita Hruscsov akkori szovjet pártfőtitkár lányát és annak férjét, az Izvesztyija című lap főszerkesztőjét. Az 1917-es bolsevik forradalom óta először történt meg, hogy ilyen rangos szovjet személyiségek kihallgatást kértek és kaptak a pápától, így a találkozó lélektani akadályt döntött le. Az egyházfő öt héttel később tette közzé Pacem in Terris kezdetű enciklikáját, amelyben az enyhülés és a békés egymás mellett élés jegyében meghirdette az egyház együttműködését a világgal, beleértve a szocialista országokat is.

Ő kezdeményezte a Szentszék „keleti politikáját”, a párbeszédet a kommunista országokkal: Agostino Casaroli érsek, a Szentszék diplomatája 1963 tavaszától próbálkozott a szocialista országokkal, először a Magyarországgal és Csehszlovákiával való kapcsolatfelvétellel. Az 1961-ben kibocsátott Mater et Magistra kezdetű enciklikája az egyház szociális tanítását fogalmazta meg.

A karizmatikus egyházfő mosolygós jólelkűsége, egyszerűsége, közvetlensége, bölcsessége és udvariassága miatt igen népszerű volt, 1962-ben ő lett az első pápa, akit az amerikai Time magazin az év emberének választott, a sorban később 1994-ben II. János Pál és 2013-ban Ferenc pápa követte. Az irgalmasságot és a megbocsátást jobban szerette az igazságszolgáltatásnál, jelszava ez volt: „Jézushoz – Mária által” (Per Mariam ad Jesum).

A „békepápa” 1963. június 3-án, pünkösdhétfőn Rómában halt meg, fájdalmas és hosszú rákbetegsége, haláltusája megrendítette a világot. 2000. szeptember 3-án II. János Pál pápa Rómában IX. Piusszal együtt avatta boldoggá, miután igazolták az ehhez szükséges csodát, egy halálosan beteg olasz nővér tudományosan nem magyarázható, XXIII. János közbenjárására történt gyógyulását. A szentté avatáshoz második csodára már nem volt szükség, mert a Szentté Avatási Kongregáció javaslatára Ferenc pápa úgy döntött, hogy a kanonizációhoz ez az egy csoda is elegendő. XXIII. Jánost II. János Pállal együtt 2014. április 27-én avatta szentté Ferenc pápa, ünnepének a szokással ellentétben nem halálának napját, június 3-át, hanem október 11-ét, a II. Vatikáni Zsinat megnyitásának napját tették meg.

Ezt a cikket szerkesztőségünk a Sábát beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.

A holokauszt és a lengyel ártatlanság mítosza

Kevés lengyel volt hajlandó segíteni a zsidóknak, és akik mégis, azok is elszenvedték a lengyelek fenyegetéseit és néha megtorlását, beleértve a gyilkosságot is.