Miként gondolkodnak az izraeliek Júdeáról és Szamáriáról?

A zsidó lakosság 70 százaléka történelmi, 63 százaléka érzelmi, 48 százaléka pedig vallási kötődést érez Júdea és Szamária iránt.

Meglepő adatok derültek ki a lakosság Júdea és Szamária izraeli közösségeinek megítéléséről az Izraeli Védelmi és Biztonsági Fórum (IDSF) megbízásából készült felmérésből, amelyet az Izrael Hayom és az IDSF közös vállalkozásaként május 9-én, kedden Jeruzsálemben megrendezésre kerülő Izraeli Biztonsági Konferencia alkalmából tettek közzé.

Az 1191 állampolgárból álló reprezentatív mintán végzett felmérésből kiderült, hogy a zsidó lakosság 70%-a történelmi, 63%-a érzelmi, 48%-a pedig vallási kötődést érez Júdea és Szamaria iránt.

Ezzel szemben az izraeli araboknak csak 37%-a érez történelmi kötődést Ciszjordániához, míg 33% és 32% történelmi, illetve vallási kötődést.

Ugyanakkor a jobboldali szavazók 90%-a érez történelmi kötődést Júdea és Szamária iránt, a középpárti szavazók 46%-a pedig ugyanezt válaszolta. A baloldali pártok támogatói közül a megkérdezettek 27%-a értett egyet azzal, hogy történelmi kötődést érez a vitatott régióhoz.

A tanulmányból kiderül, hogy sok izraeli hajlamos visszariadni a Júdea és Szamária területén lévő zsidó közösségek meglátogatásától, akár biztonsági okokból, akár technikai megfontolások miatt.

A megkérdezett izraeliek nyolcvan százaléka szerint veszélyes Júdeába és Szamariába utazni. Ugyanakkor csak 9 százalékuk ismerte el, hogy az elmúlt három év során hetente látogatott oda. A válaszadók 20 százaléka az elmúlt három évben egyszer sem látogatott el Júdeába és Szamáriába.

Úgy tűnik, hogy az egyén családi köre kulcsfontosságú tényező, amely befolyásolja, hogy az illető felkeresi-e ezt a területet vagy sem. A jobboldali válaszadók 48 százaléka látogat el Júdeába és Szamáriába, hogy találkozzon a családjával, míg a baloldaliaknak csak 20 százaléka. A régióba látogatás legnépszerűbb okai a család (42%), a történelmi helyszínek (36%), a túrázás (31%), a munka és az üzleti élet (28%), valamint a katonai és a biztonsággal kapcsolatos szolgálat (27%) voltak.

Júdea és Szamária zsidó történelmi helyszínei népszerű látványosságnak számítanak. A megkérdezettek 47%-a járt a pátriárkák barlangjában Hebronban, 37%-uk pedig a Betlehem bejáratánál lévő Ráhel sírját kereste fel. Huszonhét százalék látogatott el Sámuel próféta sírjához, és 25 százalékuk járt az ősi Silóban, Izrael szellemi központjában a bírák idején. A megkérdezettek 12 százaléka járt József sírjánál Nábluszban, egy olyan helyen, ahová csak golyóálló busszal és jelentős katonai kísérettel lehet eljutni.

A felmérés szerint a zsidók mindössze 4 százaléka kerüli teljesen a Júdeában és Szamáriában előállított termékek vásárlását, míg 71 százalékuknak nem okoz gondot az ilyen termékek megvásárlása. A megkérdezettek 37%-a még azt is mondta, hogy szívesebben vásárol a régióból származó termékeket.

Az izraeli arabok körében 19% teljesen elkerüli a Júdea és Szamária területén előállított termékek vásárlását, míg 53%-uk nem lát problémát az ilyen termékek megvásárlásában, sőt 21%-uk inkább megvásárolja azokat.

A magukat baloldalinak valló személyek 41%-a igyekszik elkerülni a Júdea és Szamaria területén előállított termékek vásárlását, vagy teljesen elkerüli azt, míg az izraeli arabok 32%-a adott hasonló választ.

Ami a Júdeában és Szamáriában való életet illeti, a zsidó válaszadók 47%-a válaszolta azt, hogy fontolóra venné az oda költözést. Azonban 8% azt mondta, hogy csak akkor tenné, ha ez a biztonsági kerítés izraeli oldalán lévő településekre való költözéssel járna, 12% pedig a településekre vagy nagyvárosokba való költözést szabta feltételül.

A nemleges választ adókat (43%) arról kérdezték, hogy az izraeli szuverenitás kiterjesztése Júdeára és Szamariára megváltoztatná-e a véleményüket, és nagyjából egyharmaduk (29%) azt válaszolta, hogy igen.

Hasonlóképpen, az izraeli zsidó lakosság 66%-a úgy véli, hogy a Júdea és Szamaria területén lévő földtartalékok megoldást jelenthetnek az ország jelenlegi lakhatási válságára.

„A felmérés két kulcsfontosságú megállapításra mutat rá” – mondta az IDSF alapítója és elnöke, Amir Avivi dandártábornok. „Először is, az izraeli közvélemény többségének ma különleges és mély kötődése van Júdeához és Szamariához. Másodszor, ma már lehetetlen elválasztani az izraeli közvéleményt Júdeától és Szamariától, mivel mély kötelék fűzi őket gazdaságilag, földrajzilag és társadalmilag. Ez egyaránt igaz a zsidó közvéleményre és az izraeli arabokra”.

Sőt, hozzátette: „A zsidó lakosság többsége Júdeát és Szamariát a lakhatási válság lehetséges megoldásának tekinti, és nagy a hajlandóság arra, hogy oda költözzön”.

(Israel Hayom)

Fotó: EPA/ABIR SULTAN

Két telep története: ha terroristák építkeznek rendben, ha zsidók akkor probléma

Falut építenek a palesztinok, melynek különleges lakhatási feltétele van: terroristának kell lenni. De ez úgy tűnik nem zavarja a Nyugatot, és nem tartja a „béke akadályának”.