Néhány évvel az ikonikus alakítás előtt Topol még alig beszélt angolul.
1966-ban a 31 éves Chaim Topol, az Izraelben jól ismert és kedvelt színész, a nagyvilágra vetette tekintetét. Egy évvel korábban elnyerte a „legjobb új színésznek” járó Golden Globe-ot Salah Shabbati szerepéért, és mellékszerepet játszott Kirk Douglas és Frank Sinatra mellett első hollywoodi filmjében, a Cast a Giant Shadow-ban. Topol Tel-Aviv Florentine negyedében született és nőtt fel, és nehezen boldogult az angol nyelvvel. Állítása szerint teljes szókincse ekkoriban körülbelül ötven szót tett ki.
Topol soha nem gondolta volna, hogy egy évvel később a londoni West End színpadán fog fellépni, tökéletes angolsággal. Dan Almagor, aki héberre fordította a Hegedűs a háztetőn-t, szintén kételkedett abban, hogy Topol képes lesz angolul is nagy szerepet vállalni. Jó oka volt erre, hiszen saját szemével látta Topol sikertelen próbálkozását, amikor a Hegedűs a háztetőn egyik dalát angolul próbálta elénekelni.
Almagor 1967. április 30-án a Maarivban megjelent rovatában elmesélte Topol akadályokkal teli „románcát” Tevje, a tejesemberrel, amely sikeres és tartós házassággal végződött, nemcsak Topol személyes tehetségének és sármjának, hanem szívósságának és elszántságának köszönhetően.
Almagor a csodálkozás és az elégedettség keverékével mesélt arról, hogy Topol, aki alig egy évvel korábban még egyetlen versszakot sem tudott angolul elénekelni a musicalből, hogyan nyerte el a londoni színházak közönségét.
Hogyan kapta meg tehát Topol a hőn áhított szerepet a londoni színpadon?
„Először körülbelül két évvel ezelőtt beszélgettem Chaim Topollal a Hegedűs a háztetőn című musicalben Tevje szerepéről, amikor először járt Los Angelesben, hogy átvegye a Golden Globe-díjat a Salah Shabbati című musicalben nyújtott alakításáért” – írta Almagor hatvanas évek végén. Ekkor felmerült Topol mint potenciális Tevje a darab héber fordításában.
Topol nem kapott szerepet Giora Godik izraeli Hegedűs című produkciójában. Miután Bomba Tzur végül visszavonult a szereptől, Topol megosztotta a szerepet Shmuel Rodenskyvel, és felváltva játszották azt, összesen 40 előadáson keresztül az izraeli színpadon.
Almagor még arra is utalt a cikkében, hogy Topol csak körülbelül másfél hónapig szerepelt a héber produkcióban, mert Godik nem volt elégedett a színészi játékával.
Egy évvel később Almagor és Topol ismét találkoztak, ezúttal Danny Kaye sikeres tévéműsorának kulisszái mögött. Topol a Cast a Giant Shadow című filmet népszerűsítő műsor vendége volt, és Kaye, aki tudta, hogy Topol játszotta Tevjét a Hegedűs a háztetőn izraeli produkciójában, azt javasolta, hogy énekeljenek el együtt egy dalt a musicalből, angolul. A „L’Chaim” című dalt választották, de Topol képtelen volt megtanulni a szöveget ezért Kaye viccből héberül énekelte el a dalt.
Később mégis azt kérte Topol Almagortól, hogy küldje el neki a darab angol szövegét. Szkepticizmusa ellenére Almagor megtartotta a szavát, és amikor visszatért az Egyesült Államokba, elküldte Topolnak az angol szöveget. Haragudott magára, amiért több mint két dollárt költött annak Izraelbe való postázására. Almagor hónapokig semmit sem hallott Topolról. Feltételezte, hogy megbukott a meghallgatáson, és nem gondolt többet a dologra.
Aztán jöttek a londoni kritikák. Mindenki dicsérte a West End színpadán Tevje szerepét játszó csodálatos izraeli színészt.
Két hónappal később Almagor elmondása szerint New Yorkból Tel Avivba repült. Úgy döntött, hogy egy éjszakára megáll Londonban, hogy saját szemével nézze meg Chaim Topolt, aki angolul játssza a Tevje, a tejesembert, és lássa, van-e igazság a színészi teljesítményéről áradozó kritikákban. A választ már a reptérről való taxiút során megkapta:
„A vörös orrú taxisofőr tipikus cockney akcentussal megkérdezte tőlem, hogy meddig vagyok a városban. És amikor meghallotta, hogy csak egy éjszakát leszek Londonban, rögtön azt mondta: „Nos, csak egy dolgot nem szabad kihagynod, főleg ha csak egy éjszakára vagy Londonban… van egy új musical a városban, amit nem szabad kihagyni” – mondta nekem – „… mármint ha sikerül jegyet szerezned. Hegedűs a háztetőn. Hallott már a darabról? Egy fiatal, kiváló színész játszik benne. Topol, Izraelből. Tudja, Izraelből…” Esküszöm, hogy szóról szóra ezt mondta. És mindezt anélkül, hogy a legcsekélyebb utalást tettem volna rá, hogy izraeli vagyok.” A sofőr meglepte Almagort a musicalről és annak sztárjáról való tudásával. Elmondta Almagornak a Topolt dicsérő kritikák tartalmát, és még a fizetéséről is pletykált, amely akkoriban magasabb volt, mint bármely más színészé a londoni színpadon.
„Aztán a sofőr szomorúan megjegyezte: „Tudja, attól tartok, hogy ott, Izraelben már nem fogja látni őt”, majd egy második gondolat után ugyanilyen melankolikusan hozzátette: „Tulajdonképpen mi is hamarosan biztosan elveszítjük őt.”. Hirtelen úgy beszélt Topolról, mintha generációk óta brit nemzeti kincs lenne” – írta cikkében Almagor.
„A Hegedűs a háztetőn öt különböző előadását láttam, és kicsit aggódtam Topol megjelenése miatt az angol színpadon” – írta Almagor. „De az első pillanattól kezdve, hogy színpadra lépett, tudtam, hogy nincs többé okom félni. A mi ‘Salah-unk’ úgy irányítja a közönséget és a színpadot, mint egy ‘sztár’, és az angolja egyáltalán nem olyan, mint egy évvel korábban Danny Kaye előadásában… itt-ott még érezhető némi merevség az idegen nyelv miatt, de idővel ez is biztosan elmúlik… és amikor az előadás véget ért, és a londoni közönség felállt, lelkesen tapsolt a hangos ‘Bravo! Bravó!’, meg kellett csípnem magam…”.
Néhány évvel azután, hogy sikeresen eljátszotta Tevjét a West Enden, Chaim Topol megkapta Tevje, a tejesember szerepét a musical hollywoodi produkciójában.
A szerepet veterán színészek, még Zero Mostel ellenében is elnyerte, aki a Broadwayn eredetileg játszotta a szerepet.
A Hegedűs a háztetőn filmként is nemzetközi sikert aratott, 1971-ben három Oscar-díjat és két Golden Globe-ot nyert, az egyiket Topol kapta a filmben nyújtott alakításáért. Chaim Topol az évek során még visszatért Tevje, a tejesember szerepéhez, többek között egy Broadway-produkcióban az 1980-as évek végén. 1997-ben újra elénekelte a „Ha én Rothschild lennék” című dalt, héberül, Avraham „Deshe” Pashanel produkciójában Izraelben.
(The Librarians – The National Library of Israel)
Ezt a cikket szerkesztőségünk a Sábát beállta előtt készítette és előre időzítve jelent meg az oldalon.