Hajótöröttek, vagy illegális migránsok? Áll a bál Olaszországban

A német felségjelzésű Rise Above nevű hajó 89 emberrel a fedélzetén kikötési engedélyt kapott a dél-olaszországi Reggio Calabriában kedden, miközben másik három NGO-hajó a hatóságok szerint törvénytelenül tartózkodik olasz vizeken. Az Ocean Viking kedd este elindult Franciaország felé.

A norvég felségjelzésű hajót működtető SOS Méditerranée operatív igazgatója, Xavier Lauth mikroblog-oldalán jelentette be, hogy az Ocean Viking fedélzetén 234 „hajótöröttel” elhagyta a szicíliai Catania kikötőjét, és a számítások szerint csütörtökön érkezik meg Korzika vizeire.

Hozzátette, hogy Olaszország „némaságával” szemben, és a rendkívüli körülményeket figyelembe véve, a francia tengeri hatóságoktól kérték biztonságos kikötő kijelölését. Hangsúlyozta, hogy a hajó 18 napja tartózkodik a tengeren, a fedélzeten kritikus a helyzet, „a humanitárius vészhelyzet azonnali megoldást követel”. Úgy vélte, az új római kormány kikötési tilalma diszkriminatív az NGO-hajókkal szemben, és megsérti a tengeri és humanitárius jogszabályokat, miután szelektíven engedi partra szállni az érkezőket.

„Fordulat történt”

– kommentálta a francia NGO bejelentését Massimiliano Romeo, a kormánypárt Liga szenátusi frakcióvezetője. Kifejtette:

Franciaország lépése, hogy megnyitja kikötőjét azt bizonyítja, hogy az új olasz kormány képes volt változást elérni az eddigi migrációs gyakorlatban.

Sajtóértesülések szerint a döntés a Giorgia Meloni miniszterelnök és Emmanuel Macron francia elnök találkozóján született az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezményének 27. éves ülésén (COP27) Sarm-es-Sejkben.

Az Ocean Viking távozásával három NGO-hajó maradt olasz kikötőben.

Az olaszok nem engedik partra szállni az illegális migránsokat

A belügyi tárca továbbra is humanitárius segítséget nyújt a rászorulóknak, de nemzetbiztonsági okokra hivatkozva nem fogad be mindenkit, aki külföldi hajóval érkezik.

A német Mission Lifeline nem kormányzati szervezet (NGO) hajója kedd reggel kötött ki az olasz csizma orrán, Szicíliával szemközt található Reggio Calabriában. Elsőként nők szálltak le, csecsemőikkel a kezükben, majd a nagyobb gyerekek. A hajón 89-en utaztak, köztük 55 felnőtt. Leszállhatott a Rise Above legénysége is. A hajó azért kapott kikötési engedélyt, mivel a migránsokat úgynevezett kutatási és mentési tengeri övezetben (SAR) vették fedélzetre – közölte a római belügyminisztérium.

A német felségjelzésű Humanity 1 a szicíliai Cataniában kötött ki: a hajóról leszállhattak a nők, gyerekek és az egészségügyi ellátásra szorulók, de 35 embert nem engedtek partra lépni, és a legénység sem kapott kiszállási engedélyt. A hatóságok azonnali távozásra szólították fel az NGO-hajót, amely azonban nem akarja elhagyni a cataniai kikötőt. A hatóságok 55 ezer eurós (22,1 millió forint) bírságot vethetnek ki a hajóra.

A Humanity 1 fedélzetén 99, felnőtt kíséret nélküli gyerek és fiatalkorú érkezett. Szintén a cataniai kikötőben van az Orvosok Határok Nélkül (MSF) szervezet által működtetett Geo Barents hajó, melyen a nők, gyerekek és betegek leszállása után még 215-en vannak, ők nem hagyhatják el a hajót. Az ott maradottak – többségében férfiak – hétfőn tüntetést rögtönöztek, hárman a tengerbe ugrottak, majd a mólón töltötték az éjszakát. A hatóságok egészségügyi ellátást biztosítanak a hajón tartózkodóknak, ha kritikusnak találják a helyzetet, elrendelhetik a partraszállást.

Gyilkosok a fedélzeten: súlyos vádak a migránsmentő hajó kapitánya ellen

Mint kiderült, a civilek egyáltalán nem tudják ellenőrizni, kiket is hoznak be Európába. Most például három olyan férfit, akik migránsokat kínoztak Líbiában.

Ezzel egy időben az utóbbi 24 órában további csaknem ötszázan érkeztek a szicíliai partokra, az olasz parti őrség nyújtott nekik segítséget.

A Salvamento Maritimo Humanitario baszk szervezet közösségi oldalán bejelentette, hogy az Aita Mari nevű hajója egyenlőre nem indul el, amíg „nem tisztázott”, hogy kiköthetnek-e az olasz partokon.

„Ezen az úton előre! Olaszország nem lesz az emberkereskedők cinkosa. Végre valaki elkezdte megérteni?”

– reagált Matteo Salvini kormányfő-helyettes, kikötőkért felelős miniszter.

Politikai és jogi vita tárgya, hogy a kikötőket nem automatikusan nyitják meg az érkező migránsok előtt. Matteo Piantedosi belügyminiszter legutolsó nyilatkozata szerint az emberieséggel egy időben a törvényeket is tiszteletben kell tartatni. Az Il Giornale című jobboldali napilap felmérése szerint

az olaszok 63 százaléka támogatja a korábbi baloldali kormányokhoz képest „szigorúbb” migrációs politikát.

„Olaszország befogadó” – hangoztatta Sergio Mattarella államfő a Migrantes egyházi alapítványnak kedden küldött üzenetében.

Giovanni Maria Flick egykori igazságügyi miniszter a La Repubblica napilapnak azt mondta, a jelenlegi jobboldali kormány rendelkezése az NGO-hajók olasz vizekről való kitiltásáról „ellentmond a nemzetközi tengeri jognak és az olasz alkotmánynak is”.

A tengeri jog szakértőjeként ismert Giuseppe Loffreda az Il Messaggero című napilapnak úgy nyilatkozott,

az NGO-hajók által nemzetközi vizeken fedélzetre vett emberek „nem hajótöröttek, hanem migránsok”.

Hozzátette: a nemzetközi konvenciók értelmében akkor minősülnének befogadásra jogosultaknak, ha az országokhoz tartozó SAR-övezetekben nyújtanának nekik mentést. Megjegyezte, hogy az NGO-hajók a fedélzetre vett emberek „ellátására és befogadására” kialakított vízi járművek.

Egyre több tagország elégedetlen az EU migrációs politikájával

A Frontexnek végre hatékonyan kellene védenie az EU külső határait, védőfalat képezve a tagállamok számára az embercsempészet ellen is – szögezte le az osztrák kancellár.